KinderschoenenPremium

Zakenbarometer september 2024: eindelijk goed nieuws

Shoes Barometer september
We kunnen spreken van een echte herfstmaand, en dat had de modesector, en de schoenenbranche in het bijzonder, zeker nodig

Echte herfstmaand

Vorig jaar was september de warmste september sinds het begin van de metingen van het KMI. Gelukkig was dat dit jaar niet het geval. In Ukkel spreekt men van een “natte en sombere maand”, en de statistieken liegen er niet om: in september 2024 viel er 124 mm regen per vierkante meter, tegenover 65,3 mm gemiddeld. In de negende maand telde men ook 18 onweersdagen, tegenover 7,5 normaal.

We kunnen dus spreken van een echte herfstmaand, en dat had de modesector, en de schoenenbranche in het bijzonder, zeker wel nodig.

De bereikte resultaten zijn uiteraard goed in vergelijking met vorig jaar (+6% meer omzet en 3,3% meer verkochte paren), maar dit is nog altijd geen reden om de feestneus uit de kast te halen!

Het komt er nu vooral op aan de herfst in het land te houden en op het élan verder te gaan.

Omzetten en aantal verkochte paren september 2024
Omzet september 2024 t.o.v. september 2023
Max: +17%
Min: status quo
Gem: +5%

Aantal paren september 2024 t.o.v. september 2023
Max: +11%
Min: status quo
Gem: +3,3%

Omzet van 1 januari tot 30 september 2024 t.o.v. zelfde periode 2023
Max: +3%
Min: -3%
Gem: -1,8%

Aantal paren van 1 januari tot 30 september 2024 t.o.v. zelfde periode 2023
Max: +3%
Min: -8%
Gem: -2,9%

Verkopen september 2024 (winkels met volledig aanbod)
Dames: 61%
Heren/hommes: 19%
Kinderen: 20%

Nog drie maanden

Oktober, november en december: nog drie maanden te gaan en we kunnen het jaarresultaat vergelijken met dat van vorig jaar. Op dit ogenblik, eind september, ligt de omzet Year to Date 1,8% lager dan vorig jaar, en werden er ook 2,9% minder paren verkocht. Dat is zeker geen ramp en met wat optimisme zouden we toch het jaar moeten kunnen afsluiten met een plus. Zeker als de weergoden wat meewillen. Laat het ons hopen.

De spreiding van de aankopen van de consumenten lag rond het langjarig gemiddelde: de dames realiseerden 61% van de omzet en de overige 39% werden netjes verdeeld tussen de heren (19%) en de kinderen (20%)

Ijzersterke sneakers niet uit te roeien

Ondanks alle inspanningen die geleverd worden om de klassieke stadsschoen, de bottillon, het halflaarsje en de hoge laars te promoten, blijven de sneakers met vlag en wimpel het schoenenmarktbeeld beheersen. De sneakeromzet in het damessegment bedroeg 44% in september, en bij de heren zelfs 53%.

Men moet maar eens rondom zich kijken in het straatbeeld, in de cinema, op de bus, op café en restaurant: al sneaker dat de klok slaat. Oorspronkelijk waren het voornamelijk de betere baskets, met wit als hoofdkleur, nu vindt men sneakers in alle kleuren en combinaties. Wat het algemeen kleurenpalet betreft, kiezen de dames vooral voor herfstkleuren zwart (32%) en bruin/cognac (27%), samen goed voor 60% van de omzet. De heren zien vooral cognac zitten (43%) en kiezen verder vooral bruin, beige en zwart.

Voor de kinderen hebben we een eenvoudige kleurstatistiek gemaakt: 25% cognac, 25% roze, 25% blauw en het overige kwart werd multicolor en kleurencombinaties.

Kleuren damesschoenen september 2024
Marine/blauw: 9%
Bruin/cognac: 27%
Beige: 14%
Zwart: 32%
Diversen, wit, lichte tinten, pastels, combi: 18%

Kleuren herenschoenen september 2024
Cognac: 43%
Bruin, beige: 21%
Zwart: 22%
Diversen, blauw, wit, combi: 14%

Kleuren kinderschoenen september 2024
Cognac: 25%
Roze: 25%
Blauw: 25%
Diverse, combi, multicolor: 25%

Modellen damesschoenen september 2024
Boots, bottines, enkellaarsjes: 24%
Sneaker: 44%
Pantoffels: 8%
Mocassin, loafers: 12%
Diversen, city, hoge laars, slippers: 12%

Modellen herenschoenen september 2024
Heren/hommes Sneakers, basket: 53%
City/veterschoen: 13%
Bottine: 20%
Divers, pantoffels,sportief: 14%

Terug naar school

Dat thema heeft zijn tijd gehad. Een halve eeuw geleden betekende eind augustus en begin september telkens een rush naar de schoenwinkel om met nieuwe schoentjes het nieuwe schooljaar aan te vatten.

Vandaag wordt dat zelfs niet meer vermeld. Besparen op schoenen is de boodschap, en zo zijn het vooral de goedkopere modellen in de filiaalzaken en de discounts die in dit segment nog wat in de pap te brokken hadden.

Weekend van de klant

Dit initiatief van de middenstandsorganisaties kent nog altijd succes. Oorspronkelijk gestart als “Dag van de Klant” werd die actie uitgebreid naar het “Weekend van de Klant”, en georganiseerd tijdens het eerste weekend van oktober. Overal is er vers loon en kan men zich toch eens laten gaan.

De overgrote meerderheid van de winkeliers vestigt daar ook de aandacht op, en maken dat weekend extra feestelijk. In heel veel winkels staan drankjes en bubbels klaar, soms gekoppeld aan een korting van (meestal) 10% of een dubbele klantenkaart. Ook gaan de klanten vaak buiten met een extra cadeautje, een praline of een onderhoudsproductje. Dat laatste is vaak heel rendabel, want de verkoop van onderhoudsproducten zou meer moeten gestimuleerd worden. Het is een product met een hoge winstmarge, zeker als men weet dat hier praktisch geen restanten zijn, en dat mooi verzorgde schoenen toch altijd uitstraling geven, en doen terugdenken aan de winkel waar ze zijn aangekocht.

Inkopen voor lente-zomer 2025

Op dit ogenblik zijn de inkopen voor het komende seizoen vrijwel volledig afgesloten, op enkele kleinere collecties na.

Volgens de berichten die ons bereiken, ziet het ernaar uit dat de meeste winkeliers hun vakbeursbezoek beperken tot de Trade Mart in Brussel en de C.A.S.T in Nieuwegein (NL). De grote rush naar Düsseldorf, Milaan, Parijs en andere buitenlandse beurzen is sterk verminderd, behalve natuurlijk voor de “grote jongens” die er met een heel inkoopteam naartoe gaan.

Twintig jaar geleden organiseerde het toenmalige vakblad De Voorlichter nog chartervluchten naar Milaan en Düsseldorf om er de (toen) ’s werelds grootste, de Micam en de GDS, te bezoeken. O tempora, o mores!

Nu zijn de meeste internationale collecties hier in ons land goed vertegenwoordigd, en is een verplaatsing naar het buitenland vaak niet meer echt nodig om nieuwigheden te ontdekken.

Schoenhandel: niet voor dieven

Onze schoenwinkels hebben gelukkig weinig of niets te maken met de klassieke winkeldiefstal. Daarmee bedoelen we het stelen van goederen die in de winkel te koop worden aangeboden.

Er is natuurlijk ook de diefstal met inbraak, waarbij goederen worden gestolen en de winkelkassa wordt leeggemaakt (die overigens na sluitingstijd meestal slechts metalen wisselgeld bevat). Maar dit is een ander verhaal.

Er is ook diefstal door het personeel, maar dat is vrij makkelijk te controleren in onze schoenenwinkels. Wie slechts met twee of drie verkopers(sters) werkt, kan snel beoordelen wanneer er iets fout loopt.

Zo kan een verkoper(ster) een bevriende klant buiten laten gaan zonder aan de kassa te passeren, maar ook dat gebeurt slechts uitzonderlijk in de (kleinere) schoenwinkel en is ook vrij snel opspoorbaar.

De meeste diefstallen gebeuren in grootwarenhuizen en zelfbedieningszaken, waar het gestolen goed in de winkeltas of onder de kledij wordt verborgen.

Volgens studies zijn de meest diefstalgevoelige voorwerpen:

Laptops en tablets.
Smartphones.
Contant geld.
Fietsen.
Sieraden.
Maar die worden zelden in de schoenhandel verkocht.

Belangrijk is uiteraard het beveiligen van de kassa, die alleen kan geopend worden door een beperkt aantal mensen (eigenaar, bevoegd verkooppersoneel) met een code of met een ander beveiligd systeem.

Schoenen zelf worden zelden gestolen in de winkel. Immers, er wordt meestal slechts één schoen in de etalage of in de winkel tentoongesteld, en de tweede moet uit de voorraad worden gehaald.

Ook is het zo dat vaak de kleinste maat in de etalage wordt geplaatst, omdat dit dikwijls het meest aantrekkelijke model is. De dame met een maatje 40 en de heer met een 44 zal zelden zijn maat in de winkel aantreffen:

Moeilijker is de controle op handtassen, sokken, sjaals en kleine lederwaren die vaak rond het afrekeningspunt worden geplaatst. Om die artikelen te beveiligen, bestaan er tegenwoordig zeer intelligente beveiligingssystemen, die een geluidsalarm doen afgaan bij het verlaten van de winkel.

Ten slotte zijn ook goed zichtbare camera’s vrij doeltreffende afschrikmiddelen.

Zo zie je maar: schoenen stelen is geen sinecure: des te beter!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert10 oktober 2024
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine