Zakenbarometer Shoes juni 2024
Een maand om snel te vergeten
Vorig jaar startte onze zakenbarometer voor de maand juni 2023 met de woorden: 'Eindelijk goede cijfers.' Dit jaar was het huilen met de pet op! Volgens het KMI was juni 2024 de negende maand op rij dat er meer neerslag is gevallen dan het jarenlange gemiddelde. Anderzijds lag de temperatuur in juni eveneens voor de zoveelste maand op rij boven het normale. Leg dat maar eens uit!
Afhankelijk van klimaat
We leven in een toestand waarin het klimaat meer dan ooit de zakengang, en het leven in het algemeen, bepaalt.
Vorig jaar juni steeg de omzet met 30,2% en het aantal verkochte paren met 25,8% ten opzichte van 2022.
Dit jaar was er (uiteraard) een omgekeerde beweging: 24,2% minder omzet en 19% minder verkochte paren dan in juni 2023.
Het verbaast dan ook niemand dat de gehele modesector met de handen in het haar zit: de zomerartikelen moeten – tijdens de opruimingsperiode – met korting worden aangeboden ‘en de zomer moet nog beginnen’.
Opruimingen
Niet alleen de schoenenverkopers zitten met de handen in het haar, ook, en vooral, de prêt-à-porter is tevergeefs op zoek naar klanten. Wie koopt er nu bij regenachtig weer een losse bain de soleil en een paar sandalen?
Ten einde raad zijn de meeste modewinkeliers in juni al begonnen met het geven van kortingen, meestal in de vorm van koppelverkoop. Om toch maar wat geld in de kassa te krijgen, worden alle mogelijke middelen uit de trukendoos gehaald.
Vorig jaar schreven we nog: "Zelfs inbreuken op de sper- en soldenwetgeving worden door de FOD Economie niet of nauwelijks nog gecontroleerd of beboet, omdat de bewijslast op de kortingen haast onmogelijk te voeren is."
Blijkbaar sprak ik toen voor mijn beurt, want zie: de Economische Inspectie, een dienst die blijkbaar buiten de realiteit leeft, is in juli controles gaan uitvoeren bij zelfstandige winkeliers om na te gaan of de Wet op de Handelspraktijken wel zorgvuldig wordt toegepast en of er, O Grote Zonde, niet ergens het woordje 'solden' of 'opruimingen' te bespeuren valt. Want dan kunnen er boetes uitgeschreven worden. En dat spijst de staatskas …tot er faillissementen of sluitingen vallen, en er helemaal niets meer te rapen valt!
Sneakers in beige, wit en blauw
Kleuren juni 2024 dames
Beige/naturel: 27%
Wit: 40%
Grijs: 8%
Blauw: 14%
Divers, roze goud en zilver, felle kleuren ...: 11%
Kleuren juni 2024 heren
Bruin, cognac: 42%
Blauw: 39%
Wit: 12%
Divers, beige, grijs ...: 7%
Modellen juni 2024 dames
Sneaker/basket: 54%
Sandalen: 27%
Divers, city, slippers: 19%
Modellen juni 2024 heren
Sneaker: 40%
Sport/city: 38%
Divers, slippers, wandelschoenen: 22%
Raad eens wat er in juli voornamelijk verkocht werd? Juist, voornamelijk sneakers voor dames (54%) en heren (40%). De dames kochten toch nog wat sandalen (27%), om mee te nemen op vakantie, of in afwachting van de hete zonnige dagen die toch vroeg of laat moeten komen. De sandalen zijn vaak in metallic kleuren, wat de indruk geeft dat er iets flitsends gebeurt. De heren kopen ook sportieve city-modellen, maar zeker geen sandalen. Iedereen weet onderhand dat de heer zijn blote tenen maar toont als er 30°C of meer op de thermometer staat.
Voor de kinderen zijn er geen betrouwbare statistieken: in de praktijk wordt zowat alles gekocht, vooral dan kleurrijke modellen en blingbling.
Het succes van sneakers heeft alles te maken met comfort, tijdloosheid en een aanbod in alle prijsklassen.
Laten we niet vergeten dat een belangrijk deel van de sneakermarkt zich buiten de traditionele schoendetailhandel afspeelt. Denk maar aan de sportwinkels die in zee zijn gegaan met grote sportmerken zoals Adidas, Nike, Puma en vele anderen.
Zo lezen we bijvoorbeeld bij Reuters, een van de grootste persbureaus ter wereld, dat Adidas "tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een sterke omzet en de hoogste winstmarge in drie jaar boekt". Analisten verwachten dat Adidas tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een winstmarge van 51,4% zal rapporteren, de hoogste in drie jaar. De kwartaalomzet zal naar verwachting met 4,5% op jaarbasis stijgen tot 5,6 miljard euro. Het grootste deel van die omzet wordt niet in de traditionele multimerken schoenhandels gerealiseerd!
Zomer 2025
Inkopen voor lente-zomer 2025
Minder inkopen: +/- 60%
Even veel inkopen: +/- 38%
Meer inkopen: +/- 2%
Collecties voor lente-zomer 2025
Dezelfde merken/collecties als het voorbije seizoen: 62%
Enkele nieuwe merken bijnemen: 12%
Enkele merken afstoten en nieuwe merken zoeken: 14%
Zelfde merken, goedkopere modellen: 12%
Inderdaad! De échte zomerverkoop van 2024 moet eigenlijk nog starten en daar staan de leveranciers al klaar met hun orderboekjes voor de lente-zomer 2025. Ook voor hen worden het moeilijke tijden. Meer dan de helft van de winkeliers (+/- 60%) is zinnens minder in te kopen dan vorig seizoen, +/- 38% blijft zich houden aan dezelfde inkoopvolumes, en een te verwaarlozen minderheid plant meer inkopen voor de volgende zomer.
Toch blijft ondanks alles klantentrouw bij de winkeliers nog hoog in het vaandel. 62% van de detailhandelaars behouden dezelfde collecties/merken als het vorig seizoen, 12% wil binnen die zelfde merken zoeken naar goedkopere modellen. 12% wil er nog wat nieuwe merken bijnemen, en slechts 14% wil bestaande merken afstoten.
Stijgend consumentenvertrouwen
Volgens de Nationale Bank van België verbeterde het consumentenvertrouwen in juli fors. De indicator van het consumentenvertrouwen herstelde zich in juni, na een daling sinds begin dit jaar. Het vertrouwen herstelde zich in alle componenten van de indicator. Sinds het begin van het jaar zijn de consumenten onzeker over de algemene economische situatie, waarbij dalend en hernieuwd optimisme elkaar afwisselen. In juni verbeterde de component en bereikte hij bijna opnieuw het niveau van het begin van het jaar. Tegelijkertijd nam de vrees voor een opflakkering van de werkloosheid aanzienlijk af, nadat de gezinnen zich daar de twee voorgaande maanden meer zorgen over hadden gemaakt. Op persoonlijk vlak zijn de gezinnen van plan meer te sparen tijdens de komende twaalf maanden en verwachten ze, voor de vierde opeenvolgende maand, een lichte verbetering van hun financiële situatie.
Op zichzelf is die verbetering van het vertrouwen een positief gegeven, maar dat vertaalt zich daarom nog niet in een grotere consumptie van modeartikelen.
Beoordelingen van de winkeliers
Verwachtingen schoenhandel vandaag in België
Positief: 2%
Neutraal: 37%
Negatief: 61%
Vooruitzichten 2de semester
Positief: 2%
Neutraal: 38%
Negatief: 60%
In tegenstelling tot het consumentenvertrouwen, staan de winkeliers vrij negatief tegenover de toestand vandaag.
61% van de deelnemers aan deze enquête beoordeelt de toestand vandaag als negatief, en 37% staat er neutraal tegenover. De verwachtingen voor het tweede semester zijn voor 60% van de winkeliers negatief, en voor 38% neutraal. Weinig enthousiasme dus.
Het wordt dus wachten op het moment om de portemonnee in de schoenwinkel open te doen.
Hopelijk biedt het nieuwe herfst-winterseizoen beter weer en een beter verkoop voor de modesector.
