Mode kledijPremium

Zakenbarometer Shoes april 2024

Het weer is de boeman!

Schoenen in regen
Deze keer moeten we specifiek de weergoden aanspreken voor beter weer. Volgens de meeste collega’s zijn zij het die de sleutels van het succes in handen hebben!

Mooie sprookjes duren niet lang! Al sinds het begin van dit jaar speelden de weergoden een oneerlijk spel tegen de schoendetailhandel. 'Het weer' wordt door vrijwel alle schoenwinkeliers als de grote spelbreker beschouwd, als de belangrijkste factor die de zakengang beïnvloedt.

Meteen invloed op de cijfers

En dat vertaalt zich natuurlijk in percentages. April 2024 kon het ritme van april 2023 niet volgen, met als resultaat: 7,25% minder omzet en 7,1% minder verkochte paren dan in april vorig jaar.

Die cijfers hebben ook de resultaten van de eerste vier maanden van 2024 negatief beïnvloed. Op 31 maart 2024 noteerden we YTD gemiddeld 5,16% meer omzet en 1,8% meer verkochte paren dan in dezelfde periode van 2023. Mooi resultaat. Maar op 30 april was het vet al van de soep: omzet oké, +2,9% beter dan vorig jaar, maar 0,5% minder verkochte paren. Rekening houdend met de gestegen prijzen van de collecties stemt dit toch tot nadenken.

Deze inleiding kunnen we toch afsluiten met een positieve noot: mei kende al enkele warme en zonnige dagen. Hopelijk heeft dat wat positiefs kunnen bijdragen. Dat lezen we dan wel in de volgende zakenbarometer.

Omzetcijfers en verkochte paren april 2024

Omzet en aantal paren april 2024

Verkopen in april 2024 per kopersgroep
Dames: 64,3%
Heren: 20,6%
Kinderen: 15,1%

Consumentenvertrouwen

De Nationale Bank van België spreekt van een lichte afname van de indicator van het consumentenvertrouwen in april. De daling van het vertrouwen is beperkt, ondanks een duidelijke verslechtering van de werkgelegenheidsverwachtingen. De huishoudens zijn immers iets optimistischer. De aankondiging van het faillissement en de sluiting van een aantal ondernemingen en winkelketens bleef niet onopgemerkt bij de huishoudens, die zich veel meer zorgen maken over het verloop van de arbeidsmarkt in de komende drie maanden. Voor de tweede maand op rij is de verslechtering op dit gebied duidelijk zichtbaar. Hun verwachtingen over de algemene economische situatie in België verbeterden daarentegen. Op persoonlijk vlak stelden de huishoudens ook hun verwachtingen over hun financiële situatie licht bij naar boven, net als hun spaarintenties.

Maar ook andere factoren spelen een rol. Slechts weinigen geloven dat een volgende regering de staatsschuld tot aanneembare proporties zal terugdringen. Ook de internationale spanningen – Gaza, Oekraïne, Oost-Congo … – brengen stress met zich mee, en de weersomstandigheden in april waren volgens het KMI “warm, somber en nat”. De winkelkar voor voeding in de grootwarenhuizen wordt duurder, zelfs de bereikbaarheid van de winkel (files, wegenwerken) zorgt voor gefronste voorhoofden bij de winkeliers. Kortom, we beleven op dit ogenblik moeilijke maanden.

Beoordeling zakengang

Beoordeling zakengang vandaag
Gunstig: 8%
Neutraal: 58%
Ongunstig: 34%

Verwachting komende maanden
Verbetering: 0%
Status quo: 64%
Minder goede toekomstperspectieven: 36%

Al die negatieve gegevens vertalen zich ook in de beoordeling van de zakengang en de vooruitzichten voor de toekomst. De algemene zakengang vandaag wordt slechts door 8% van de winkeliers als gunstig ervaren. 58% houdt het bij “neutraal”, terwijl 34% spreekt van ongunstig. Wat de toekomst betreft, de komende maanden, gelooft vrijwel niemand in een verbetering. Integendeel, 64% hoopt op een status quo, terwijl 36% van de schoenwinkels pessimistischer is ten aanzien van de toekomst. Niet direct redenen om de loftrompet over te steken.

Wat het aantal bezoekers in de winkel betreft, zijn de verhoudingen in volledig evenwicht. Een derde spreekt van meer bezoekers, een derde telde er evenveel en nog eens 33% spreekt van minder winkelbezoekers.

Gemiddeld gaat echter 85% van de mensen die een winkel binnenlopen, ook met een aankoop naar buiten. Slechts 15% zijn “kijkers” die niets kopen.

En voor de zoveelste keer: sneakers

De redactie van zo’n zakenbarometer is helemaal niet zo’n moeilijke klus: wat de modellen betreft, kan men meestal de verkoop van sneakers bovenaan zetten door te copy-pasten.

Modellen april 2024 dames
Sneakers: 61,1%
Sandalen: 22,2%
Diversen: booties, muiltjes, slippers, city: 16,7%
Sneaker
Modellen april 2024 heren
Sneaker: 72,7%
City, veter: 9%
Sportief: 9,2%
Diversen, slippers: 9,1%

Kleuren april 2024 dames
Beige, zand, offwhite: 34,8%
Wit: 39,1%
Blauw: 13%
Diversen, zwart, metallic, goud: 13,1%

Kleuren april 2024 heren
Cognac, bruin: 38,8%
Blauw: 22,2%
Beige, zand: 11,1%
Wit: 16,6%
Diversen, zwart, grijs, groen: 11,3%

Kleuren april 2024 kinderen
Blauw: 14%
Roze: 15%
Wit: 33%
Beige: 16%
Diversen, multicolor, blingbling: 22%

Het kleurenpalet bij de dames is wit, beige, zand, ecru, offwhite, blanc cassé, en nog een hele hoop termen om wit en bleek te beschrijven. Verder wordt alleen nog blauw vermeld met 13% van de verkopen, en dan blijft de rest, eveneens 13% voorbehouden voor alle andere mogelijke tinten.

De heren kiezen eerst voor cognac en bruin (38,8%), gevolgd door blauw (22,2%), en ook nog beige (11,1%) en wit (16,6%).

Bij de kinderen is het altijd moeilijker om een kleurverdeling te geven. Bijna alle modellen zijn immers twee- of meerkleurig. Wit staat hier duidelijk voorop, en voor de rest komen alle kleuren van de regenboog voor.

Over de modellen hebben we het al in de eerste zin van dit stukje gehad: sneakers hoera! Met ruime voorsprong voorop zowel bij de heren als bij de dames.

Veel schoenfabrikanten die niet gespecialiseerd zijn in sneakers, smeken al jaren om een einde te maken aan deze hype, maar het lijkt er niet op dat dit snel zal lukken.

In de dagbladpers, maar ook in modebladen en 'boekskes', staan voortdurend artikelen en foto's van nieuwe sneaker-rages: superdure modellen van topmerken, limited editions, sterren die uitpakken met gepersonaliseerde sneakermodellen. Kortom, men blijft ze dragen, en wel onder alle soorten outfits, van sportief tot chic, en voor heren zelfs onder shorts of black tie.

Het al zo vaak genoemde voordeel van sneakers is dat de prijs er niet op staat: niet alleen topmodemerken, maar ook de goedkoopste discounters bieden sneakers aan. Bovendien zitten die modellen vaak zeer comfortabel.

Merkentrouw

Bestellingen voor volgend seizoen
Dezelfde leveranciers/merken: 91,3%
Nieuwe leveranciers/merken: 6,6%
Afgestoten leveranciers/merken: 6,8%

Prijzen nieuwe collecties
Duurder: 4,8%
Even duur: 90%
Minder duur: 5,2%

Uit onze mini-enquête blijkt dat de Belgische schoenwinkelier heel weinig variatie brengt in zijn aanbod. Bij de inkopen voor het nieuwe seizoen blijft de overgrote meerderheid van onze schoenaanbieders hondstrouw aan zijn bestaande leveranciers. Voor 91,3% wordt er afspraken gemaakt en ingekocht bij dezelfde leveranciers. De voornaamste redenen waarom sommige merken worden afgestoten is het gebrek aan rendement in de verkoop. Dat is de logica zelve. Als winkelier gaat men artikelen die niet of nauwelijks verkocht worden, niet aanvullen of bijkopen.

Als er toch nieuwe collecties worden ingekocht, gaat het meestal om ‘hippere sneakers’, ‘opvallende ontwerpen’ of ‘modellen met superieure afwerking’. Vaak gaat het ook om nieuwe merken die door een bestaande leverancier worden aangeboden.

Om te besluiten kunnen we, zoals altijd, hopen dat er betere tijden komen. Maar deze keer moeten we speciaal de weergoden aanspreken. Volgens de meeste collega’s zijn zij het die de sleutels van het succes in handen hebben!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert29 mei 2024
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine