GOED ONDERHOUDEN SCHOENEN STIMULEREN KLANTENTROUW

En reduceren bovendien de afvalberg

onderhoudsproducten

De onderhoudsbranche voert meer dan ooit duurzaamheid in het vaandel. De research & developmentafdelingen streven continu naar de beste productwerking waardoor schoeisel langer meegaat. Op vraag van de consument en de maatschappij zijn zowel de ingrediënten, het productieproces als de verpakking zo verantwoord mogelijk gemaakt met het oog op het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Etaleer uw assortiment zichtbaar en denk eraan dat professioneel advies bij de verkoop onontbeerlijk is. De merken helpen u bij de productkeuze, organiseren infosessies en leveren graag de nodige ondersteuning.

onderhoudsproducten nanex
Deze Nanex-lijn, verdeeld door Colman, is Cradle to Cradle-gecertifieerd

MODE-INDUSTRIE TREKT VAKER ECOLOGISCHE KAART

De fashionindustrie is naar schatting verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot, maar er worden stappen ondernomen om de voetafdruk in te perken. Denk aan het Fashion Pact dat vorig jaar in augustus werd voorgesteld tijdens de G7-top in Biarritz. Daarin engageren zich een aantal mode- en winkelmerken om mee te werken aan de eliminatie van broeikasgassen tegen 2050, het herstel van de biodiversiteit en de oceanen te beschermen tegen plastic. De schoenenindustrie in het bijzonder doet ook een duit in het zakje. Overal zien we inleverpunten voor gebruikte schoenen. Duurzaam gelooid leer wordt populairder. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe materialen, waaronder leer gemaakt van fruitsoorten. Verder wordt meer en meer gekozen voor verantwoorde verlijmingen en kleuringen.

Ook SchoenenbRANCHE INVESTEERT IN DUURZAAMHEID

Verzorgingsproducten vergroenen sowieso de markt, aangezien ze de levensduur van schoenen verlengen. Maar de traditionele solventgedragen chemicaliën zijn niet alleen schadelijk voor de gezondheid. Ze vergen ook heel wat energie bij de productie, en de afvalverwerking is complex en duur. Daarnaast zijn deze artikelen onderhevig aan een ingewikkelde regelgeving. Vandaag zien we een veranderde houding en er is ook meer communicatie rond dit onderwerp. Fabrikanten reageren met producten die duurzamer zijn op verschillende vlakken:

Productsamenstelling

Verscheidene merken vertalen constant hun klassieke formules naar meer ecologische alternatieven, ook – maar niet altijd – gedreven door nieuwe milieunormen. Vooral de afgelopen drie, vier jaar wordt een tandje bijgestoken en krijgen bijvoorbeeld bestaande producten een aanpassing. Producenten reduceren het solventgehalte maximaal en gebruiken geen fossiele oplosmiddelen. Of ze brengen oplosmiddelvrije producten op waterbasis op de markt. Verder maken ze bijvoorbeeld gebruik van drijfgassen die geen schadelijk effect uitoefenen op de ozonlaag. PFOS worden officieel verboden in 2020, maar een enkele voortrekker deed er al tientallen jaren geleden afstand van. In het volledige productenscala treden natuurlijke ingrediënten op plantaardige basis op de voorgrond: was, amandel- en olijfolie en hydraterende lotions zoals aloë vera. De producten zijn bovendien vaker bio-afbreekbaar.

onderhoudsproducten collonil
Deze impregneerspray in pompflacon van Frans Muller Benelux – zonder drijfgas – kan makkelijk mee op reis 

Maatschappelijk verantwoord productieproces

De branche doet er alles aan om diverse gegeerde certificaten te verkrijgen. Het is cruciaal om met de volledige keten naar een duurzamere maatschappij te werken en tegengewicht te geven aan de wegwerpcultus. Zo slepen producenten diverse keurmerken in de wacht, waaronder Cradle to Cradle, Certified Sustainability van het Duitse instituut voor duurzaamheid en economie, of pakweg Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland. Dit focust niet alleen op milieuvriendelijke producten maar ook op logistieke processen en maatschappelijk verantwoord omgaan met personeel: arbeidsveiligheid, gezondheid en de mogelijkheid tot training en nascholing. Een merk trad zelfs toe tot EOCA, de European Outdoor Conservation Association. Deze non-profitorganisatie steunt wereldwijd projecten voor natuurbehoud.

famaco onderhoudsproducten
Voor de groene lijnen van Famaco worden natuurlijke ingrediënten gebruikt. Deze producten bevatten minder dan 5% oplosmiddelen

Verpakking

Zowel nieuwe producten als hun verpakking combineren doeltreffendheid, duurzaamheid en zichtbaarheid in het schap. Producenten zoeken oplossingen die een circulaire economie mogelijk maken door afval te verminderen en gebruik te maken van hernieuwbare grondstoffen. Zowat iedereen is bezig met de ontwikkeling of het gebruik van recycleerbare en gerecycleerde verpakkingen. Bovendien wordt waar mogelijk gekozen voor pompflacons op waterbasis, zonder drijfgassen. Sommige merken weren al tientallen jaren fluorcarbonverbindingen als PFOA en PFOS uit hun verpakkingsmateriaal.

DUURZAAMHEID SPEELT OOK IN UW VOORDEEL

Steeds meer categorieën zetten in op duurzaamheid. Fabrikanten van zowel schoenen als onderhoudsproducten stappen omwille van verschillende redenen in het ecologieverhaal. Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om duurzame, biologisch onschadelijke en innovatieve producten te maken. Ze spelen hiermee in op veranderende behoeften die rekening houden met klimaatverandering en bekommernissen rond plastics en chemicaliën. Uiteraard kopen mensen niet alleen schoenen als hun vorige versleten zijn; ze willen graag keuze uit verscheidene paren. Verzorgde exemplaren uit een vorig seizoen blijven draagbaar. Dit komt zowel de reputatie van het schoenmerk als deze van de winkelier ten goede.

shoeboys
Shoeboys, verkrijgbaar via AFT International, heeft een volledig gamma verzorgingsproducten 

INNOVATIES IN DE KIJKER

Collonil lanceert Carbon Pure, een krachtige impregneerspray in pompflacon met een 100% duurzame/werkzame grondstof. Verder is er Carbon Lab, een verzorgingsrange voor sneakers ontwikkeld in samenwerking met Sneakerhead Hikmet Sugoer. Sneakers bestaan vaak uit verschillende materialen en het is dan ook belangrijk dat de specifieke producten geschikt zijn voor alle materialen. Binnen deze range is er ook een travelkit in een transparant tasje. De producten zijn aerosolvrij en komen in een 100 ml verpakking, gemakkelijk om mee te nemen op reis.

Nanex heeft zich in de afgelopen twee jaar als gevestigde waarde waargemaakt in het Belgisch landschap met vuil- en water­werende producten die schoenen langer mooi houden. In het najaar van 2019 werd de Nanex Mist-lijn uitgebracht die een voorloper is op gebied van duurzaamheid en ecologie.

Bama brengt in 2020 een complete natuurlijke range op de markt om schoenen te beschermen, te reinigen en te verfrissen. De verpakkingen zijn recycleerbaar.

Tarrago pakt uit met een lederpoets op waterbasis met o.a. bijen- en carnaubawas. De poets is gemakkelijk te gebruiken en komt in een grote kleurenkeuze met meer pigment voor een uitstekend resultaat. Verkrijgbaar in een recycleerbare aluminium verpakking.

Famaco ontwikkelde een ECO range op plantaardige basis, met minder dan 5% oplosmiddelen. De actieve ingrediënten zijn van plantaardige oorsprong.

bama
Verzorgde schoenen zijn een uitstekende reclame voor uw zaak en voor uitstekend onderhoudsadvies keert de consument volgens Bama graag terug

OPTIMALISEER UW VERKOOP

Assortiment en advies

Het ideale assortiment is afhankelijk van uw winkelconcept, de aangeboden schoenen, de verkopers en uw doelpubliek. Er is een zeer breed aanbod aan onderhoudsproducten met voor iedere winkelier en consument wat wils. De verkoopadviseurs staan klaar om samen met u het juiste pakket samen te stellen. Maar wat u ook verkoopt, cruciaal is dat u de consument het juiste advies geeft. Met de juiste kennis voorkomt u klachten over vuile strepen, vochtkringen ... Dit resulteert in een betere service. Verzorgingsproducten vormen idealiter een onderdeel van het verkoopproces. Plaats ze best waar u ingaat op het reinigen en verzorgen. Dit kan op de winkelvloer zijn, maar ook bij de kassa. Verder gaat de consument dikwijls online op zoek naar verzorgingsproducten. Ook hier is het belangrijk om de producten op de juiste plek te zetten, bij voorkeur als gerelateerd artikel, om cross sales te stimuleren.

debe
Debe verdeelt schoenpoets op waterbasis met bijenwas en carnauba. Ook de recycleerbare aluminium verpakking is milieuvriendelijk

Meeromzet stimuleren

Sommige winkeliers doen weinig moeite en hebben zomaar iets onder de toonbank staan. Maar wie deze producten actief aanbiedt, realiseert een serieuze meeromzet. Een uitstekende kennis is primordiaal; met goed onderlegde verkopers stijgt de verkoop van fournituren gemiddeld met 20%. Ook tijdens opendeurdagen neemt de interesse toe; elke vorm van aandacht doet verkopen. Het is dus zeker zaak deze artikelen optimaal te etaleren en de consument te overtuigen met een verhaal dat klopt.
Onderzoek bij winkeliers wijst uit dat zelfs wanneer een duurzamer product 10-20% meer kost dan een klassieke variant, dit niet afschrikt. Een traditionele piek in de verkoop is het herfst- en winterseizoen. Er is meer regen, sneeuw en zout, wat op zich meer onderhoud vergt. De pieken zijn altijd in lijn met de schoenverkoop: hoe meer paren u verkoopt, hoe meer potentieel voor verzorgingsproducten.

Collonil
Collonil biedt met originele blikvangers ondersteuning voor evenementen zoals opendeurdagen of tijdens de soldenperiode

Ondersteuning van fabrikanten

U kunt bij de fabrikanten ook terecht voor bijzondere verkoopondersteuning. Denk aan pos-materiaal en displays waarop filmpjes over het product worden afgespeeld, of video’s geschikt voor een groter scherm. Ze organiseren ook producttrainingen en workshops, online en op locatie. Om u up-to-date te houden over de recente ontwikkelingen, worden zelfs magazines uitgegeven. Ondertussen informeren fabrikanten via websites, blogs en Instagram over de nieuwste trends, de bijhorende verzorging en nieuwe producten.
Retailers zijn dikwijls vrij om al deze informatie te gebruiken in hun eigen communicatie. Om ten slotte uw events extra in de verf te zetten, biedt Collonil bijvoorbeeld verschillende mogelijkheden, zoals een poetsstoel, de 1909 Vespacar en The Beast, een 4x4 Mini Cooper voorzien van een drie meter hoge Carbon Pro- spray. 

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Shoes 

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.