Zakenbarometer november 2024: positieve vooruitzichten
De Belgische schoendetailhandel realiseerde in de voorbije maand november 4,7 % meer omzet dan in november 2023. Er werd ook 2,8% meer paren verkocht. Dat is goed nieuws, en ook de totaalomzet van de eerste elf maanden ligt 1,8% hoger dan dezelfde periode van vorig jaar, en er werden ook even veel paren verkocht. We zien wat december nog brengt en iedereen hoopt dit jaar te kunnen afsluiten met betere resultaten dan vorig jaar. We weten het over enkele weken.
Bijna 70% is tevreden
69,2% van alle schoenwinkeliers in ons land is tevreden over de zakengang vandaag, 15,5% is erg tevreden, maar daartegenover staat ook 15,3% die de toestand vandaag negatief beoordelen. Het toekomstsbeeld en de verwachtingen voor de komende maanden zijn gematigd: 64,3% van de handelaars gaat ervan uit dat de toestand status quo zal blijven, maar toch vreest 35,7% voor een minder goede evolutie.
Algemeen gevoel november 2024
Positief: 15,5%
Neutraal: 69,2%
Negatief: 15,3%
Verwachtingen komende maanden
Beter: 0%
Even goed: 64,3%
slechter: 35,7%
Vraagtekens
Bij de verkopen in november vallen er heel wat negatieve commentaren te noteren: de politieke impasse, de recessie in Europa, de inflatie, besparingen, oorlogen, het feit dat er geen nieuwe regering komt, en dat alles leidt tot voorzichtigheid bij de consumenten.
Ook de buitenlandse webshops en de grote spelers voelen als een bedreiging voor de traditionele eenmanszaken.
Het feit dat al die negatieve gevoelens worden opgesomd geeft toch aan dat er een zweem van negativisme over de zakengang hangt, ondanks de eerder positieve cijfers.
Toch blijkt uit alle commentaren dat de weersomstandigheden voor de meeste winkeliers doorslaggevend zijn voor de verkoop. En dat is nu net een element waarop niemand vat heeft, en we overgeleverd zijn aan de weergoden.
Spreiding van de verkopen
In november werd er 67% damesschoenen verkocht, 22% herenschoenen en slechts 11% kinderschoenen. Dat laatste percentage is ongewoon laag, althans voor de traditionele schoenhandel. Een kinderschoenspecialist voegt eraan toe dat er blijkbaar geen budget is voor kinderschoenen in het hogere segment. Kindervoeten die binnen een jaar twee, drie, en soms zelfs vier maten kunnen groeien, wegen uiteraard zwaar op het budget. Daarom wenden ouders zich soms tot goedkopere opties zoals discountwinkels of internet.
Omzetten en aantal verkochte paren november 2024
Omzet november 2024 t.o.v. november 2023
Max: +18%
Min: -15%
Gem: +4,7%
Aantal paren november 2024 t.o.v november 2023
Max: +18%
Min: -4%
Gem: +2,8%
Omzet van 1 januari tot 30 november 2024 t.o.v. zelfde periode 2023
Max: +9%
Min: -10%
Gem: +1,8%
Aantal paren van 1 januari tot 30 november 2024 t.o.v. zelfde periode 2023
Max: +7%
Min: -10%
Gem: status quo
Kleuren en modellen
Bij de damesschoenen was zwart de onbetwiste favoriet, goed voor 44,5% van de totale verkoop. Cognac, en alle bruinvarianten volgen op plaats 2 met 38,7%. Blauw wordt eveneens vermeld (11,1%) en alle andere tinten en combinaties vertegenwoordigen slechts een kleine 6% van de omzet.
Bij de heren zwaait cognac de plak, samen met vijftig tinten bruin, goed voor 57% van de verkochte schoenen. Dan volgen blauw (15%) en zwart (14,3%).
Zoals gewoonlijk is er bij de kinderen geen lijn te trekken. Daarom een algemeen beeld: 30% cognac en bruin, 30% blauw en 40% ‘diversen’ met alle kleurencombinaties.
Bij de modellen staan voor één keer de sneakers niet op de eerste plaats voor de dames, met ‘slechts’ een klein kwart van de omzet (22%). Op nummer één staan de bottines met 50%, en verder worden – ook voor het eerst – enkellaarzen en hoge laarzen gemeld, al blijft het aandeel van die laatste beperkt.
Bij de heren staan de sneakers wel op de eerste plaats (38,4%) , gevolgd door bottines en boots (23,1%), sportief schoeisel (15,3%), pantoffels en molières, en cityschoeisel.
Bij de kinderen is er andermaal geen vaste lijn te trekken: alles komt aan bod, van rubberlaarzen tot pantoffels en uiteraard ook de sneakers.
KLEUREN
Kleuren damesschoenen november 2024
Zwart: 44,5%
Cognac – bruin: 38,7%
Blauw: 11,1%
Diversen, combi: 5,7%
Kleuren herenschoenen november 2024
Cognac, bruin: 57%
Zwart: 14,3%
Blauw: 15%
Diversen: 13,7%
Kleuren kinderschoenen november 2024
Cognac/bruin: 30%
Blauw: 30%
Diversen, combi: 40%
MODELLEN
Modellen damesschoenen 2024
Bottines: 50%
Mocassins: 4,5%
Sneakers: 22%
Pantoffels: 9,1%
Hoge laarzen, enkellaarsjes: 9%
Diversen: 5,4%
Modellen herenschoenen 2024
Sportief: 15,3%
Sneaker: 38,4%
Bottines, boots: 23,1%
Pantoffels: 8%
City, Molière: 7%
Diversen: 8,2%
Modellen kinderschoenen 2024
Bottines: 30%
Sneakers: 30%
Diversen, pantoffels: 40%
Black Friday en andere kortingen
In november draait een groot deel van de retailsector op Black Friday, een uit Amerika overgewaaide traditie die de consumenten lokt met spectaculaire, al dan niet reële, kortingen. Grote filiaalzaken en online platforms zetten veel in op Black Friday. De zelfstandige schoendetailhandel blijft grotendeels afzijdig van deze kortingsstorm.
De Belgische schoendetailhandel kent een overvloed aan kortingsmomenten. Denken we maar aan de opendeurdagen, de plaatselijke braderieën en kermissen, de koppelverkoop in december, de winter- en zomersolden. De toevoeging van Black Friday zou deze kalender overbelasten, ten koste van de te realiseren marge en winst.
Zelfstandige schoenwinkeliers hebben doorgaans kleinere winstmarges dan grote ketens, die profiteren van schaalvoordelen en vaak tegen lagere inkoopprijzen kunnen werken.
Hoewel zelfstandige schoenwinkeliers Black Friday niet associëren met kortingen, betekent dit niet dat ze stilzitten in november!
Veel winkels zetten in op persoonlijke service en advies, kwaliteit van de aangeboden collecties, en “op onze service kunnen we geen korting geven. We verkopen schoenen, geen acties”, zo luidt het
De concurrentie
Heel wat zelfstandige schoenwinkeliers benoemen de (internationale) webwinkels (zoals Bol en andere Zalando’s), de grote filiaalzaken en de discounts als hun grootste concurrenten. Meestal blijft het bij die bedenking, gekoppeld aan een houding van machteloosheid: “het is toch niet mogelijk met die grote jongens de strijd om de klant aan te gaan”.
Vaak overzien schoenwinkeliers dat deze eerder genoemde concurrenten maar één wapen hebben: de prijs.
En inderdaad, die schoenenverkopers genieten van betere prijzen bij de leveranciers, en dus ook hogere marges, omdat ze veel grotere volumes kunnen inkopen.
De zelfstandige schoenwinkelier kan inderdaad niet opboksen tegen deze prijsagressie, maar heeft wel vele andere middelen om zijn marktpositie te versterken en zijn deel van de klanten binnen te halen.
Hier zijn enkele suggesties - ik weet zeker dat u zelf nog over veel meer strategieën beschikt:
De inrichting van de winkel: geen uniformiteit, maar een winkel waar het aangenaam vertoeven is
Advies op maat: de winkelier kent zijn pappenheimers in de buurt, en weet wat zij belangrijk vinden
Niet alleen de prijs, maar de kwaliteit van de aangeboden artikelen is voor veel consumenten een doorslaggevend element
Maak de etalage aantrekkelijk: breng regelmatig nieuwigheden en blikvangers onder de aandacht: de etalage is slechts enkele stappen verwijderd van de winkeldeur
Maak gebruik van doelgerichte folders: fysieke folders blijven een van de sterkste marketingtools van de winkelier, zelfs in dit digitale tijdperk. Uit recent onderzoek van bdmedia blijkt dat 77% van de Belgische consumenten aankopen doet op basis van folders. Professor Els Breugelmans (KULeuven) is medeauteur van een studie over het optimaliseren van folders die relevant zijn voor klanten en leiden tot 13% meer omzet.
Maak uw winkelinrichting aantrekkelijk en sfeervol, met comfortabele zitplaatsen
Benadruk het feit dat u unieke collecties aanbiedt, die niet in de filiaalzaken te vinden zijn
Bied de mogelijkheid om schoenen voor reparatie binnen te brengen. Hiervoor kan u een akkoord treffen met een schoenhersteller uit de buurt. Win-win: hoe meer mensen in de winkel komen, hoe beter, en de schoenmaker in kwestie zal ook klanten doorsturen
Gebruik volop de sociale media: Instagram, Facebook en vele andere
Organiseer een paar keer per jaar een (kleine) modeshow, met een glaasje bubbels erbij
Sponsor kleine lokale sport- of culturele verenigingen
En nog vele andere mogelijkheden...
Wij wensen u alvast een succesvol eindejaar met toffe feestverkoop en een schitterende start in 2025!