KinderschoenenPremium

Zakenbarometer Shoes maart 2024

We blijven op schema, met uiteenlopende resultaten

Shoes barometer maart 2024
In de nieuwe lente-zomercollectie die nu wordt aangeboden focust de dame vooral op de lichte kleuren: beige, zand en off-white zijn goed voor zo’n 35% van de verkopen, gevolgd door wit (21,7%), samen meer dan de helft van de verkopen

Voor de derde maand op rij kan de zelfstandige detailhandel in schoenen in ons land terugblikken op positieve resultaten. De maand maart 2024 sloot gunstig af in vergelijking met maart vorig jaar. Gemiddeld was er 9,75% meer omzet en werden er 5,16% meer paren verkocht dan in 2023. Het totaalplaatje van het eerste trimester oogt ook betrekkelijk goed, met gemiddeld 5,16% meer omzet en 1,8% meer verkochte paren dan vorig jaar.

Sterke verschillen

Toch is het geen bravo op alle banken. Er zijn merkwaardig genoeg zeer sterke verschillen waar we niet altijd een verklaring voor hebben. Sommige collega’s pakken uit met een plus van dubbele cijfers ten opzichte van vorig jaar, aan de benedenzijde wordt nog nauwelijks het status quo gehaald, en sommige collega's vertonen zelfs een afname tot min 10%.

Omzetcijfers en verkochte paren 2024

Omzet en aantal paren ytd maart

Verkopen in maart 2024 per kopersgroep
Dames: 61,4%
Heren: 17,8%
Kinderen: 20,8%

Verklaringen

Er zijn diverse factoren die deze uiteenlopende resultaten kunnen verklaren. Hier volgt een korte opsomming.

Uit bijna alle commentaren blijkt dat de regen de grote boosdoener is voor de omzet in de schoendetailhandel. “De regen bepaalt alles” en “droog betekent goede verkoop, en nat betekent slechte verkoop” zijn veelgehoorde thema's.

Desondanks was maart 2024 allesbehalve droog! Volgens de beoordeling van het KMI was maart 2024 “warm, nat en somber” met een neerslaghoeveelheid van 79,3 liter, verdeeld over 18 dagen. Dit staat tegenover een normale hoeveelheid van 59,3 liter verdeeld over 15,7 dagen.

Maar er zijn ook nog veel andere elementen die de verkoop kunnen beïnvloeden. Kort: een totale uitverkoop in de buurt met fikse kortingen op de laatste paren. Het openen van een nieuw schoenenfiliaal in de buurt, ondersteund door een grote openingscampagne. Ligging in toeristische streek. Vakantieperiode verschillend in het noorden of het zuiden van het land. Verkeerde keuzes gemaakt qua modellen en/of kleuren. Bereikbaarheid van de winkel door werken of andere omstandigheden. Vertrek van de beste verkoper/verkoopster. En nog zoveel meer. U kan zeker nog een paar elementen toevoegen die de goede/slechte verkoop beïnvloeden.

Vertrouwen

Volgens de Nationale Bank van België stabiliseert het consumentenvertrouwen in maart. Deze stabilisatie volgt op twee opeenvolgende dalingen. Bij de schoenenwinkeliers valt er meer positiviteit te bespeuren. De zakengang vandaag wordt door 60% van de winkeliers als neutraal gepercipieerd, en 33% vinden de toestand positief. Wat de vooruitzichten voor de komende maanden betreft, blijft 60% vertrouwen hebben, en 14% verwacht zelfs een verbetering, terwijl een kwart toch terughoudend is en een minder goede toekomst verwacht.

Beoordeling van de zakengang vandaag
Gunstig: 33%
Neutraal: 60%
Ongunstig: 7%

Verwachting komende maanden
Verbetering: 14%
Status quo: 60%
Minder goede toekomstperspectieven: 26%

Die houding vertaalt zich in een daling van de inkopen voor de komende herfst-winter 24-25. Gemiddeld is er voor 2,3% minder ingekocht (= ongeveer -2% aantal paren).

Inkoop collecties Herfst/Winter 24-25 vergeleken met Herfst/Winter 23-24 
Bedrag (gemiddeld): -2,3%
Aantal paren (gemiddeld): -2% 

Bij een aantal leveranciers heerst grote bezorgdheid over de dalende bestellingen. Men hoopt op een positieve start van het komende herfst-winterseizoen om alsnog in de herfst nog extra bijbestellingen te kunnen noteren. Vooral leveranciers met een voorraad-assortiment stellen hun hoop op die laatste mogelijkheid.

Kleuren en modellen

Kleuren maart 2024 damesbeige schoenen
Beige, zand, offwhite: 34,8%
Wit: 21,7%
Blauw: 13,1%
Multicolor: 8,6%
Goud, glitter: 12,9%
Diversen, zwart ...: 8,9 %

Kleuren maart 2024 heren
Cognac, bruin: 42,8%
Zwart: 6,8%
Blauw: 21,4%
Grijs, taupe: 7,1%
Wit: 7,0%
Diversen: 14,9%

In de nieuwe lente-zomercollectie die nu wordt aangeboden, focust de dame vooral op de lichte kleuren: beige, zand en off-white zijn goed voor ongeveer 35% van de verkopen, gevolgd door wit (21,7%). Dit is samen meer dan de helft van de verkopen. De rest wordt ingevuld door blauw en goud (samen 25%).

Bij de heren geniet vooral het cognac/bruin palet de voorkeur. De klassiekers bruin en zwart vertegenwoordigen samen ongeveer de helft van de verkopen (49,6%).

Modellen maart 2024 dames Schoenmodellen
Sneakers: 52%
Bottines, booties: 10%
Pantoffels, muiltjes, slippers: 4,8%
Mocassin: 10,4%
City, pumps: 14,2%
Diversen, sandalen: 8,6%

Modellen maart 2024 heren
Sneaker: 71,1%
City: 11,2%
Diversen, pantoffels: 17,7%

Modellen maart 2024 kinderen
Sneakers: 60%
Gesloten schoenen: 25%
Diversen: 15%

Wat de modellen betreft is het al vele maanden lang copy-paste: de sneaker blijft de allergrootste topper met een marktaandeel van 52% voor de dames, voor 71% bij de heren en 60% voor de kinderen.

Wie sterk is in dat aanbod kan zich gelukkig prijzen, wie alleen maar klassieke citymodellen en pumps aanbiedt voor de dames, ziet een groot marktaandeel verloren gaan.

“Wanneer gaat die sneakergekte toch eens eindigen” is de vraag van alle schoenenboeren. Wij durven hierover geen uitspraken te doen, maar het is zeker geen voorbijgaande rage. “Comfortabel” en te vinden “in alle prijsklassen” blijkt de beste verklaring te zijn.

Evolutie in het merkenaanbod van de schoenwinkel

België is van oudsher bekend vanwege zijn talrijke multimerkenwinkels. Zelfstandige schoenwinkeliers met 20 verschillende merken in aanbieding zijn in ons land geen uitzondering. Er zijn nog tijden geweest dat sommige grotere schoenwinkels meer dan 100 verschillende merken/leveranciers hadden!

In Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld behoort de overgrote meerderheid van de schoenwinkeliers tot filiaalgroepen met hetzelfde, of in ieder geval een vergelijkbaar, aanbod door het hele land, in het middensegment.

Uitzonderingen zijn de sportschoenen, een markt die de Belgische winkeliers dertig jaar geleden uit hun handen lieten glippen. “Sportschoenen horen thuis in sportwinkels,” zo luidde toen de redenering. Laat dat over aan sportwinkels die naast hun tennisshirts, rackets en hockeysticks, ook nog sportschoenen aan klanten kunnen verkopen.

Tot spijt van wie het benijdt, is de sportschoen een andere weg opgegaan dan dertig jaar geleden werd verwacht. Sportschoeisel werd meer en meer onder city-kledij gedragen en neemt een steeds groter deel van de schoenenmarkt in.

Gelukkig is de traditionele schoenhandel erin geslaagd een stuk van die markt te heroveren door de verkoop van sneakers, vaak ook nog 'baskets' genoemd. Op de rode lopers van bijvoorbeeld filmfestivals ziet men regelmatig diva’s met sneakers onder hun galajurken of filmhelden met tennismodellen onder de smoking.

Nieuwe spreiding

De laatste jaren doet zich een nieuwe kentering voor: de topmerken in schoenen, de grote modenamen, bieden hun schoenen meer en meer aan in hun eigen winkels. Prada's en andere Chanels zijn niet meer te vinden in de traditionele schoenhandel. Bestellen, en vele maanden wachten, is de boodschap om nu een paar topmerkschoenen te ‘kunnen’ kopen. De toppers creëren zelf schaarste om het product nog aantrekkelijker te maken, van daar zelfs het groeiend succes van tweedehands topmerken in handtassen.

Ook het sportsegment kent een gelijkaardige evolutie. Zo heeft Levi’s recent beslist de verkoop van schoeisel uit de traditionele handel te halen en zelf aan te bieden. Dit denim-bedrijf heeft aangekondigd dat het de schoenhandel verlaat. Dat maakt deel uit van de strategie die er in bestaat rechtstreeks aan de consument te verkopen.

De laatste tien jaar is er heel wat veranderd in de retail. De sterke groei van de online verkoop gaat hand in hand met stijgende winkelleegstand in steden en gemeenten, de ontwikkeling van nieuwe winkel- en verkoopmodellen en andere distributievormen.

Wakker blijven is de boodschap!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert17 april 2024
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine