Zakenbarometer januari deel 3
INKOPEN MET HINDERNISSEN

Grote internationale (mode)merken maken het de multimerkenwinkels niet gemakkelijk om hun assortiment samen te stellen. Het gaat hier om een evolutie die jaren geleden door de grote sportmerken werd ingezet. Nike, adidas, Puma en een aantal andere grote sportschoencollega’s hebben vele jaren geleden al afscheid genomen van de traditionele schoenhandel en slijten hun artikelen uitsluitend nog via de specifieke sporthandel. Maar ook daar noteert men veranderingen in het verkoopbeleid: steeds meer sportmerken verlaten ook het sportsegment om uit te pakken met hun eigen monomerkwinkels, van waaruit ze hun totaalassortiment kunnen aanbieden in een specifieke atmosfeer die het eigen merk uitstraalt.
De laatste jaren wordt dit ook meer en meer het geval voor de traditionele hoog modieuze brown shoes. De winkelier die een bepaalde hoogmodieuze brand wil verkopen, krijgt steeds meer beperkingen opgelegd: voorschriften over de presentatie van het merk in de winkel, geen vrije keuze van het assortiment, en last but not least een minimale afname, waarbij de lat steeds hoger wordt gelegd tot het vrijwel onbetaalbaar wordt. Tezelfdertijd openen diezelfde merken eigen merkenwinkels waarmee ze in rechtstreekse concurrentie gaan met de multimerkenwinkels waar hun collecties ook (deels) te koop worden aangeboden. “Gedurende jaren hebben wij als zelfstandige winkeliers een aantal merken groot gemaakt en de merknaam bekendheid gegeven, en nu het succes bereikt is, nemen de grote merken de verkoop in eigen handen in hun gespecialiseerde boetieks…” zo luidt de terechte klacht van een aantal collega’s.
TOEKOMST: POSITIEVE GROEIPROGNOSES
De Italiaanse schoenfabrikanten doen het goed. Volgens de cijfers van World Footwear steeg de omzet van de Italiaanse schoenfabrikanten tijdens de eerste negen maanden van 2022 met 13,9% ten opzichte van dezelfde periode van het jaar voordien.
Volgens de Confindustria Moda Research Centre for Assocalzaturifici steeg de waarde van de Italiaanse schoenexport met 23,7% in waarde tot 9,35 miljard euro, en met 11,7% in volume, “het beste resultaat van 2017 tot vandaag”.
Bovendien overschreden de cijfers in deze periode het niveau van vóór de pandemie. De export naar België steeg met 19%.
Op het vlak van mode blijft Italië nog steeds de internationale trendsetter. Als die markt met positieve cijfers kan uitpakken, betekent dat een belangrijk teken voor de schoenenmode in het algemeen. Laat ons hopen dat die tendens zich voortzet.
