DamesschoenenPremium

Belgische dames prefereren meer dan ooit klassieke laarzen

Rondere kuiten schitteren in aangepaste modellen

Laarzen Gabylou
De laars 'Melissa', voor brede kuiten, heeft een elastische band op de schacht om 1 tot 2 cm extra comfort te verkrijgen (Gabylou)

Ondanks een divers aanbod gaande van rijlaarzen tot western boots, blijven laarzen een nichemarkt die vooral mikt op dames tussen pakweg 30 en 55 jaar. Deze consumenten verkiezen nog altijd conservatieve, tijdloze modellen, met een lagere hakhoogte. Cognac, bruin en zwart zijn de dominante kleuren, met sporadisch een metallic of gestructureerd accent. Daarnaast wordt een toenemende interesse genoteerd in duurzame en comfortabele ontwerpen met oog voor uiteenlopende behoeften, waaronder aangepaste kuitbreedtes. Benadruk daarom in uw etalage en op sociale media vooral de unieke kenmerken van uw aanbod.

Verkoop voorlopig stabiel

Hoewel ze een niche blijven, zijn laarzen nooit volledig uit het modebeeld verdwenen. De verkoop blijft de laatste jaren constant en bedraagt zo'n 5-10% van de totale omzet. Het is niet verrassend dat vrijwel alle aankopen zich concentreren in het winterseizoen, met uitzondering van enkelmodellen, omdat consumenten deze niet beschouwen als 'echte' laarzen. Opvallend is dat in zuidelijker gelegen landen 3/4 modellen het trouwens in het warmere jaargetijde net uitstekend doen.

Verhoopt succes blijft uit

Twee jaar geleden hoopten trendwatchers nog dat de laars Koning Sneaker van de troon ging stoten, maar de verwachte boom is er helaas nooit gekomen. Verkopers meenden opnieuw enkele mooie jaren in het vooruitzicht te hebben, dankzij de introductie van andere stijlen. Want laarzen zijn toch wel een beetje de ultieme droom voor de schoenenbranche; ze worden verkocht tegen hogere prijzen met dito marges. Als klap op de vuurpijl sputterde de verkoop afgelopen winter dan nog ietsje harder tegen. De temperaturen waren te mild om gegadigden echt over de streep te trekken. Bovendien hebben de voortdurende prijsstijgingen een nadelige invloed; ze dwingen mensen om rond te komen met een beperkter budget. Ook vraagt de mode, met bredere of flared pantalons, niet echt om een laars, in tegenstelling tot een paar jaar terug waarin skinny broeken in de hoofdrol schitterden.

Western boots Manexo
In sommige collecties, zoals deze van Sweet Lemon, doen westernboots het heel goed (Manexco)

Westernboots en rijlaarzen

Het aandeel dat vorig seizoen wél over de toonbank ging, is sterk afhankelijk van groothandel tot groothandel. Bij de een verkochten ze moeilijk, bij de ander deden stoere western boots het gewoon prima. Cowboylaarzen zijn bij enkele selecte merken de afgelopen jaren uitgegroeid tot een echte must-have. De metalen toe caps, afgeschuinde hakken of stoere stiksels weten daar menig dameshart te bekoren. Wat het ook redelijk goed deed waren rijlaarzen, met ronde neus, schacht tot aan de knie en enkele accenten uit de paardenwereld. Over één ding is er echter wel een consensus: de Belgische consument verkoos toen én vandaag nog altijd een klassiek model boven een ontwerp met veel toeters en bellen.

Cowboy print laarzen Gabylou
Het Vanessa model van Gabylou is versierd met ton-sur-ton borduursels voor een cowgirllook

Modieuze trends voor komend seizoen

Modegoeroes die de collecties van diverse designers met argusogen volgen, voorspellen dat de hoge, loszittende aka 'slouchy' of 'afzakkende' laars komende winter opnieuw furore maakt. Die laten de enkel en kuit wat vrijer, voor een casual resultaat. Daarnaast twijfelen stijlexperts evenmin aan het voortgezette succes van de rijlaars. Maar wat op diverse catwalks wordt geshowd, is eerder niet dan wel verkoopbaar in onze Belgische shops. Smaken verschillen uiteindelijk sterk. Duitsers en Nederlanders zijn bijvoorbeeld iets trendgevoeliger. Verder hangt een succesvolle verkoop af van de locatie en het soort verkooppunt; boetieks die ook kledij aanbieden, durven het eerder aan om stijlen in huis te halen om een bepaalde outfit helemaal te completteren. Maar deze doen het in een reguliere schoenenzaak dan misschien minder. Grote trends hebben overigens altijd een paar jaar nodig om ingeburgerd te raken. Ondertussen speelt het publiek liever op veilig met een traditionele uitstraling.

Veranderende materialenkeuze

Waar specialisten wél van overtuigd zijn? De zucht naar vrouwelijker schoeisel is reëel. Twee types consumenten zijn helemaal gewonnen voor laarzen: dames die in leeftijd variëren van 30 tot 55 jaar met een klassiek-elegante kledingstijl, en ietwat modebewustere leeftijdgenoten. Qua materialen gaat de voorkeur dikwijls naar leder. Suède mikt op een iets sportiever publiek. Vroeger was ook de voering bij voorkeur uit leder, vandaag mag deze bestaan uit synthetisch materiaal. Er zijn ook heel wat opties uit hoogwaardig PU. Deze zijn trouwens vaak gecertificeerd als vegan. Hierin zijn zowel gladde als gestructureerde materialen, tot zelfs een uitvoering in microvezel.

Suede laars Manexo
Suède is ideaal voor wie een sportievere look verkiest, zoals bij deze Sweet Lemon (Manexo)

Kanshebbers in modellen en kleuren

De meeste modellen in de nieuwe collecties reiken tot aan de kuit, vlak onder de knie, maar er zijn ook enkele over-de-knielaarzen. Een rits over de volledige lengte maakt het gemakkelijk om ze aan te trekken. De hoofdmoot bestaat uit klassiekers met platte, middelhoge en hoge hakken, vooral die van 3 tot 7 cm zijn goed vertegenwoordigd. Maar er is ook aandacht voor details zoals een smallere blokhak aan de bovenkant die breder is aan de onderkant, sleehakken, enz., om zoveel mogelijk consumenten tevreden te stellen. De typische plateauzolen uit de jaren '70 gaan naar verluidt de verkoop stimuleren. Skiboots worden met mondjesmaat opgepikt, net als afgelopen winterseizoen, maar dan hebben we het wel voornamelijk over de korte boots.

Pittilos laars ATG
Pitillos scoort met dit tijdloze model dat bij uiteenlopende outfits past (ATG Footwear)

Qua tinten staan cognac en bruin sterker dan ooit, naast tijdloos zwart. Een donkere champagnekleur is in opmars. Wie op zoek is naar een opvallend fun-element, zoals een metallic accent, een vleugje reptiel, spatje kleur of een ander bijzonder effect, wordt op zijn wenken bediend. Opvallend: de leopardprint is terug van weggeweest. De winkelier die een commercieel assortiment aanbiedt, mikt op een schappelijke verkoopprijs. Reken voor een enkellaars max. €120-130 en voor klassieke laarzen met een lederen upper €150-170.

Laars Olivier Strelli
Cognac blijft ook bij Olivier Strelli een van de bestsellers (ATG Footwear)

Meer comfort

Wie zich wil onderscheiden, heeft oog voor de noden van een hedendaags publiek dat op zoek is naar meer comfort, met bredere leesten of modellen voorzien van uitneembare binnenzolen die plaats bieden voor orthopedische exemplaren. Hiermee kan bovendien de lengte, breedte of hoogte van de wreef worden vergroot. Onder de uitneembare binnenzool zit bij voorkeur een tweede dempende binnenzool voor ongeëvenaard comfort.

Rondere kuiten

Dames die gezegend zijn met stevige kuiten vinden moeilijk hun gading bij de courantere merken. Aparte collecties zijn verkrijgbaar in verschillende kuitmaten, variërend van XL tot 4XL. Ze zijn voorzien van elastiek aan de schacht, waardoor ze ongeveer 2 cm extra ruimte bij de kuit creëren. Handig als de benen opzwellen in de loop van de dag, of voor wie de laarzen wil combineren met een broek of dikkere sokken. Sommige modellen hebben een rits aan de achterkant die 3 cm extra ruimte geeft om de breedte aan te passen.

Duurzaamheid

Uiteraard schenken de merken volop aandacht aan het milieu. Denk aan gerecycleerde materialen voor producten en verpakkingen of het verkorten van de transportafstanden, maar dat is tot nu toe voor consumenten nog nooit een aankoopargument geweest. Het enige waarvan zij wakker liggen, is duurzaamheid in de zin van dat de laarzen lang meegaan. Het is voor de draagster een investering die verscheidene jaren moet renderen. Vandaar ook de voorkeur voor sobere ontwerpen, zodat ze bij verschillende outfits passen en geschikt zijn voor alle jaargetijden.

Verkoop en presentatie

De retailer die een mooi assortiment laarzen wil verkopen, denkt daarbij best aan 5-10% van het totale aanbod. Focus op klassieke modellen, voornamelijk met vrij platte hakken of voorzien van een klein hakje. Het aanbod wordt best gepresenteerd in groepjes, per merk. Leveranciers beschikken over allerlei POS-materiaal voor de etalage en bieden daarnaast de nodige beelden, video's en uitgebreide informatie voor gerichte posts op sociale mediakanalen. Benadruk hier vooral de onderscheidende kenmerken, zeker van modellen die een specifiek probleem oplossen voor welbepaalde doelgroepen, en onderstreep de positieve feedback van tevreden klanten.

Met medewerking van ATG Footwear, Looks Agencies, Manexco, MD Fashion en Gabylou

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck22 april 2024

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine