BarometerPremium

Zakenbarometer november deel 2: HERFST-WINTERKLEUREN EN -MODELLEN

Juist als vorige maand maakten ook in november de klassieke kleuren en modellen de dienst uit. De dames kochten voor 80% de traditionele herfstkleuren zwart, cognac, bruin, bordeaux en grijs. Slechts een paar op de vijf week af van de standaard. Bij de heren hetzelfde verhaal: voor 77% zwart, bruin, cognac en aanverwanten. Bij de kinderen is er veel meer kleur in het spel: slechts 5% zwart, maar meer dan de helft van de paren was blauw, metallic, glitter en gecombineerd kleurrijk.

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat de modellen betreft, was er bij de dames hier en daar sprake van de verkoop van hoge laarzen, weliswaar slechts goed voor 8% van de omzet, maar toch komen ze in beeld. Het is duidelijk dat er ook veel minder laarzenaanbod ligt in de etalage, en men kan niet verkopen wat men niet in de winkel aanbiedt. Boots, bottines en bottillons blijven nog altijd toppers. Sneakers en sportschoenen vertegenwoordigen gemiddeld een paar op de vijf. Bij de kinderen zijn boots en bottines ook de best verkochte artikelen, maar ook hier halen hoge laarsjes nog 10% van de omzet. “Sinterklaas legt geen schoentjes meer in de schoentjes", schrijft een correspondent. Dat is niet alleen voor Sinterklaas het geval: schoenen en pantoffels zijn geen geschenkartikelen meer, dat zijn vandaag veeleer restaurants, reizen en elektronica.

 
 
 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine