BarometerPremium

Zakenbarometer augustus 2022: deel 3

Reclame en promotie

facebook ads

Algemene bespiegelingen over de toekomst, allemaal goed en wel, maar het komt erop aan de consument naar onze eigen winkel te krijgen, en niet bij de collega's en nog minder in de discountzaken. Hoe kunnen we dat bereiken? Door bekendheid te verwerven in eigen gemeente, stad of streek, en hiervoor staan er talloze middelen ter beschikking. De overgrote meerderheid van de Belgische schoenwinkeliers wil zich positief profileren. Gemiddeld wordt 2% van het bedrag van de omzet aan promotie besteed. Een kleine minderheid doet niets of besteedt nog minder, maar er zijn toch ook wat collega's die meer dan 2% besteden om de naambekendheid van hun winkel te promoten.

De manieren waarop men z'n eigen zaak in het voetlicht wil plaatsen, hebben we eenvoudig in een tabelletje samengevat.

barometer

Bovenaan staat uiteraard de etalage: het uithangbord bij uitstek voor iedere handelaar, en schoenhandelaar in het bijzonder. Praktisch iedereen besteedt daar bijzondere aandacht aan. Een aantal winkeliers steekt zelf de nieuwe etalage in elkaar, maar dat is een kleine minderheid. De meesten doen een beroep op professionele etalagisten die maandelijks, driemaandelijks of soms zelfs slechts twee keer per jaar, bij het begin van het nieuwe seizoen, het uithangbord in een nieuw kleedje steken.

VELE ALTERNATIEVEN

Naast de alomtegenwoordige etalage, komen de website en de sociale media op de tweede plaats in het promotiearsenaal. Bij deze twee middelen kan er dichter op de bal gespeeld worden, en worden de bezoekers van de site warm gemaakt op een meer regelmatige basis. Nieuwsberichten komen er ter gelegenheid van nieuwe collecties, opendeurdagen, speciale events, terug naar school, kerst, oud en nieuw en Sinterklaas. Kortom: alle middelen en omstandigheden zijn goed om de geïnteresseerde klanten te teasen. Het is ook gemakkelijk om via deze weg op de actualiteit in te spelen.

Vervolgens komt de webshop, die in heel wat winkels minder expliciet aanwezig is. Het is een uitstekend medium, maar vergt dusdanige follow-up en alertheid dat in veel gevallen de kostprijs (en menselijke inzet en tijd) niet opweegt tegen het resultaat. Wie kleinere collecties inkoopt, kan moeilijk enkele paren missen tijdens het lanceermoment van de nieuwe collectie. Als die bij de potentiële koper liggen, kunnen ze fysiek niet in de winkel verkocht worden, en riskeren we nog (voor de klant kosteloze?) terugzending.

Er zijn nog andere middelen om de klanten te lokken. Wie erin slaagt over een aantal persoonlijke gegevens van de klant te beschikken, kan bijvoorbeeld verjaardagswensen sturen. Dat wordt meestal erg geapprecieerd. Ook persoonlijke uitnodigingen voor de presentatie van een nieuwe collectie, gekoppeld aan een drankje, kunnen wonderen doen, en dat kan vaak met een relatief bescheiden budget.

Ten slotte zijn er ook nog heel wat lokale initiatieven die de winkel onder de aandacht brengen: regionale bladen, folders – zelf samengesteld of van leveranciers met opdruk van de eigen winkelnaam –, sponsoring van plaatselijke sportverenigingen of andere lokale initiatieven of buurtfeesten.

Met wat verbeelding kan er met een klein budget heel wat gerealiseerd worden.

Vergeten we evenwel niet dat een vriendelijk en persoonlijk onthaal in de winkel altijd nog een van de beste promotiemiddelen is.

Alle middelen zijn goed om de klanten te lokken: we wensen u hierbij veel succes de komende seizoenen!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert13 september 2022
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine