Zakenbarometer september 2023: deel 2

Van enthousiasme voor het nieuwe schooljaar was er in de zelfstandige schoenhandel niet veel te merken. De allerkleinsten, met maatjes 23 tot 26, kwamen af en toe wel eens piepen, en ook turnpantoffeltjes werden hier en daar meegenomen, maar zeker niet met omzetten om over naar huis te schrijven.
Wellicht kregen de filiaalzaken een betere respons, soms ook gesteund door een of andere promotionele actie.
Het nieuwe schooljaar wordt meestal geassocieerd met het begin van de herfst, maar deze keer bleven ook de weergoden met vakantie. Het gebeurt wel vaker dat de eerste schoolweek wat warmer is dan de laatste vakantieweek, maar die schade wordt dan gewoonlijk wel ingehaald. Dat was helaas in september niet het geval.
WEEKEND VAN DE KLANT
Ook de organisatie van het 'Weekend van de klant' had te lijden onder het warme weer. Nochtans had de overgrote meerderheid van de schoenenboeren in ons land gezorgd voor een kleine attentie naar de klanten toe: een geschenkje, pralines, een fles wijn bij een aankoop … Sommige gemeentelijke organisaties van zelfstandigen hadden ook speciale acties georganiseerd, zoals krasloten of een wedstrijd "win je aankoop terug". Uiteraard kwam ook de dubbele klantenkaart aan bod.
Van de kant van de winkeliers voldoende initiatief, maar in veel gevallen kon dat de consument niet verleiden, daar waar dat in het verleden wel het geval was.
GROEIENDE INTERNATIONALE SCHOENENEXPORT
World Footwear publiceert cijfers over de schoenexport in 2022, die met 9% steeg ten opzichte van 2021, voor een totaal van 15,2 miljard paar wereldwijd. Dit aantal overstijgt de pre-pandemiecijfers, maar ligt toch nog lager dan het record van 2014 (15,7 miljard paar).
Wat de waarde betreft, werd wel een record gebroken: met name 175,2 dollar in 2022, een substantiële stijging van 16,1% vergeleken met het voorgaande jaar en een indrukwekkende verhoging van 42,9% over de laatste 10 jaar.
De grootste exportvolumes komen nog altijd uit Aziatische landen, maar toch kende die export een lichte afname tijdens het laatste decennium, van 85,3% naar 83,9%. In dezelfde periode steeg de export uit Europese landen van 11,4% naar 13,2%.
China blijft veruit het belangrijkste exportland, met meer dan 60% van de totale uitvoer. Toch is die uitvoer gedaald met meer dan 10% tijdens de laatste tien jaar. Vietnam gaat met het leeuwendeel hiervan lopen, en de uitvoer uit dit land steeg van 2% tot bijna 10%.
HOGERE PRIJZEN
De gemiddelde exportprijs per paar bereikte 11,45 USD in 2022, een stijging met 6,5% tegenover het jaar voordien en 38,2% over de laatste tien jaar. Zoals de voorbije jaren, werd de belangrijkste prijsstijging genoteerd voor rubber en plastiek schoeisel (+14,4%). De exportprijs van lederen schoeisel kende een bescheiden stijging met slechts 0,8%.
Als we de exportwaarde bekijken, is lederen schoeisel goed voor een derde van de totale exportwaarde, als gevolg van de hogere prijs. Wat exportvolume betreft, blijft rubber en plastiek schoeisel in polepositie.
NAJAAR EN WINTER
Iedereen hoopt natuurlijk dat de winter en de kou snel hun intrede zullen doen, maar dit was zeker nog niet het geval tijdens de eerste tien dagen van oktober. Laat de hittegolf maar eens veranderen in een koudegolf!
