Zakenbarometer september 2023: deel 1
September 2022 was een positieve maand: de weersomstandigheden waren herfstig en de goede moed zat erin! Dit jaar is het andere koek: volgens het KMI was september 2023 de warmste september sinds het begin van de metingen. De cijfers spreken voor zich: de gemiddelde maximumtemperatuur bedroeg 24 °C, tegenover 19,5 °C normaal. Van records gesproken.
HITTEGOLVEN VERSTOREN NORMALE ZAKENGANG
De overgrote meerderheid van de consumenten was erg tevreden met deze hittegolf in september: lekker veel buiten leven, barbecueën, gekleed in T-shirt en op sandalen, en geen kosten van verwarming. Wat wil je nog meer?
De mode- en schoenwinkeliers konden er minder mee lachen: wie koopt er nu winterjassen en wolgevoerde pantoffels als het warmer is dan in juli en augustus?
De gevolgen laten zich raden: gemiddeld 13,4% minder omzet dan in september vorig jaar en 15,5% minder verkochte paren.
Ook de totaalomzet van de eerste negen maanden kreeg een fikse deuk. Eind augustus waren de year-to-dateresultaten nog behoorlijk, met een stijging van 1,5%.
Eind september zijn we teruggevallen op gemiddeld 2% minder omzet en 5,2% minder verkochte paren.
"Het kan verkeren!", zei Bredero.
KLEUREN EN MODELLEN
Het kleurenpalet van de verkochte schoenen was in september heel gevarieerd. Bij de dames kaapte zwart de hoofdprijs weg met 36% van de verkochte modellen. Verder kwamen zowat alle andere kleuren ex aequo over de meet.
De heren kozen vooral cognac (45%), gevolgd door bruin en beige (26%). Hier kwam zwart pas op de derde plaats met 15% van de verkopen.
Bij de kinderen gold – zoals zeer vaak – "van alles wat".
En de modellen: de eeuwigdurende zelfde riedel. Voor de dames sneakers met 41%, en alle andere modellen verschoven samen naar de tweede plaats. Opvallend is wel dat zéér weinig winkeliers de verkoop van hoge laarzen vermelden. Bottillons, chelseas, boots ... Allemaal goed en wel, maar veel hoger dan de enkel was het enthousiasme van de dames zeer matig. Liever nog wat de zongebruinde benen tonen? Nochtans ziet men steeds meer hoge laarzen in de etalages van de modewinkels, maar blijkbaar blijven ze nog te veel achter de toonbank. Ook hier spelen de warme temperaturen zeker een belangrijke rol.
De heren blijven eveneens de keuze voor sneakers en baskets maken. Bijna één op de twee paar (45%) was een sneaker.
We stellen trouwens vast dat op het internationale fashionplatform de sneaker nog lang niet verdwenen is: voortdurend worden nieuwe varianten op hetzelfde sneakerthema gecreëerd. Ook de meest gesofistikeerde createurs pakken uit met nieuwe variaties op een bekend thema.
