Zakenbarometer eerste semester 2023: deel 2
GROEIEND ONLINE SHOPPEN (IN NEDERLAND)

Het Nederlandse onderzoek van Shopping Pulse van Klarna stelde eind juli 2023 dat "de voorkeur voor online winkelen in het tweede kwartaal van 2023 voor het eerst de voorkeur voor fysiek winkelen overtrof. De grootste verschuiving van fysiek naar online is te zien bij de millennials."
Volgens ditzelfde onderzoek shopt 40% liever online dan fysiek (32%) in de categorie kleding en schoenen. Voornamelijk vrouwen verkiezen online winkelen voor mode. Ook mannen hebben een voorkeur voor online winkelen (39%) voor kleding en schoenen, tegen 34% die liever naar de winkel gaat.
Het gaat hier om cijfers die betrekking hebben op winkelen in Nederland. De winkelgewoontes bij onze noorderburen zijn uiteraard verschillend van de onze, maar het blijft een evolutie die ook naar ons land kan overwaaien.
WEBSHOPS IN BELGIË
Naar schatting hebben zowat de helft van de zelfstandige schoenwinkeliers een eigen webshop. Voor de overgrote meerderheid van de eenmanszaken is dat een niet-rendabele bezigheid. Voor wie slechts over een kleine collectie beschikt van een bepaald merk en/of model, is het moeilijk enkele paren te missen in de fysieke winkel, rekening houdend met de kans op retours. Een verkoop missen omdat een bepaalde maat net weg is bij een potentiële koper, is des te erger wanneer dat paar enkele dagen later terugkomt, maar dan is de fysieke klant uiteraard niet meer in de winkel.
Vergeten we bovendien niet dat voor de verzending ieder paar moet worden ingepakt, gelabeld, gefrankeerd, en naar de post (of koerierdienst) gebracht … Allemaal tijd- en geldrovende bezigheden die men vaak niet in rekening brengt.
Uit onze enquête blijkt ook dat de meerderheid van de webshops bij "kleinere" winkeliers aan belangstelling inboet, en bijgevolg eerder wordt afgebouwd dan uitgebreid.
Voor de meesten is de webshop een "extra etalage" die de klant bezoekt, daar kiest en dan naar de winkel gaat om het passen en te zien of de kleur op het scherm wel overeenkomt met de kleur van het fysieke model, en zeker of de pasvorm voldoet, want dat blijkt toch nog altijd een doorslaggevend criterium.
Voor de filiaalzaken ligt het plaatje uiteraard helemaal anders: er is voldoende voorraad om paren te missen, en dat is ook zo ingecalculeerd, en de omzet is dusdanig dan men er extra personeel kan voor inzetten.
KLANTENKAARTEN
Vele jaren geleden waren klantenkaarten vanzelfsprekend voor schoenwinkeliers. Dat was de "goede oude tijd" dat de schoenwinkelier er was voor het gehele gezin, en dat klantentrouw nog een vast gegeven was in het zakendoen. Tien (of twaalf) aankopen, en dan kreeg je een korting van meestal 10 of 12%, hetgeen ongeveer overeenkwam met een elfde of dertiende paar gratis.
Vandaag de dag is dat systeem nog vrijwel onbestaande. De verschillende gezinsleden kopen bij verschillende winkeliers, en wachten op de aankoop van tien paar in dezelfde winkel is zeer uitzonderlijk.
De spaarkaart is een kortingkaart geworden, die 5 of 10% korting geeft op de volgende aankoop. In sommige gevallen geldt die korting pas na 5 of 6 aankopen, of nog andere formules die op kortere termijn voordeel/korting bieden aan de klant.
Veel winkeliers houden de klantenkaart in de winkel (gemakkelijk voor de klant, die ze niet kan vergeten of verliezen), maar dat biedt ook andere voordelen. Wie beschikt over een adres of e-mailadres van de klant kan dat gebruiken voor mailings ter gelegenheid van nieuwe collecties, of voor een wekelijkse/maandelijkse nieuwsbrief.
