Zakenbarometer eerste semester 2023: SCHOENDETAILHANDEL MATIG TEVREDEN
ZEER UITEENLOPENDE RESULTATEN

Als we de gemiddelde omzet in de schoendetailhandel tijdens de eerste zes maanden van 2023 bekijken, stellen we vast dat deze gemiddeld 2% beter is dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Daartegenover staat dat het aantal verkochte paren zo'n 3,4% lager ligt dan in 2022, en dat is eenvoudig te verklaren door het feit dat de schoenen gemiddeld 5% duurder geworden zijn dan twee seizoenen geleden.
WISSELVALLIGE VERKOPEN
Januari 2023 nam een goede start. "Veelbelovend" was dan ook het epitheton dat we aan deze maand konden toeschrijven. Februari bleef ook goed evolueren en het optimisme steeg. En dan kwam maart 2023: nat en somber, met sneeuw en ijs tegen het eind van de maand. De moed zakte in de schoenen, letterlijk dan, en in de derde maand was er dan ook geen sprake van lente-zomerverkoop. Ook april was koud, somber en nat, en dat droeg zeker niet bij tot de feestvreugde. Maar zoals vaker gebeurt, namen de weergoden wraak met een zonnigere en drogere maand mei, en de kroon op het werk was natuurlijk de zeer warme en zonnige maand juni, zodat de resultaten uiteindelijk nog in de plooi geraakten.
RESULTATEN PER DAG EN PER MAAND
De relatieve omzet per dag ligt in de lijn van hetgeen de voorbije jaren werd gerealiseerd. In de tabel moet er wel rekening mee gehouden worden dat de meeste schoenwinkeliers één of twee vaste sluitingsdag(en) hebben, dat sommigen alle dagen open zijn in de toeristische plaatsen, en dat anderen dan weer op zondag(voormiddag) geopend zijn. We hebben getracht daar een gemiddelde in terug te vinden, waardoor de totale verkopen niet gelijk zijn aan 100%. Het gaat hier dus om gemiddelde omzetcijfers per dag.
Het is duidelijk dat zaterdag de koopdag bij uitstek is, gevolgd door de woensdag, als er in de meeste scholen een vrije namiddag is.
Vrijdag is de derde belangrijke winkeldag. Woensdag, vrijdag en zaterdag samen zijn goed voor meer dan 70% van de verkopen in de schoenwinkels.
De resultaten per maand waren in grote mate afhankelijk van de weersomstandigheden, hetgeen we in de vorige alinea hebben geanalyseerd.
AANTAL KLANTEN BLIJFT STABIEL
Ondanks het feit dat het online shoppen steeds meer toeneemt, blijft het aantal klanten in de fysieke winkel stabiel. Dit is het geval bij 90% van de winkeliers. 5% ontving minder klanten, terwijl een andere 5% het aantal shoppers zag stijgen.
De spreiding tussen de verschillende kopersgroepen blijft eveneens stabiel: de dames zijn goed voor 62% van de klanten, de heren voor 22% en de kinderen voor 16%. We spreken hier natuurlijk over winkeliers die een compleet assortiment aanbieden. Ook die spreiding blijft jaar na jaar relatief ongewijzigd.
