Zakenbarometer juli 2023: deel 2
KORTINGEN TIJDENS DE SOLDEN

Mode Unie en Unizo peilden naar de resultaten in de mode-detailhandel tijdens de laatste dagen van de opruimingsperiode. Uit hun bevraging blijkt dat 29% dezelfde verkoop kende en 29% zelfs meer dan vorig jaar. 42% van de zelfstandige modehandelaars verkocht minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
Deze percentages liggen ietwat minder positief dan de resultaten van onze enquête, maar dit is te wijten aan het feit dat Mode Unie en Unizo het hoofdzakelijk over modehandelaars – prêt-à-porter – hebben, en onze cijfers uitsluitend betrekking hebben op de zelfstandige schoendetailhandel.
De UCM en het NSZ publiceerden geen resultaten over de soldenperiode.
INKOPEN NIEUWE LENTE-ZOMERCOLLECTIE 2024
De inkopen voor de komende collecties gebeuren alsmaar vroeger.
Dertig jaar geleden betekende de toenmalige Shoe-Show in Brussels Trade Mart de opening van het inkoopseizoen. Meestal was dat begin september. Op dat ogenblik maakten de schoenwinkeliers voor het eerst kennis met de nationale en internationale nieuwe schoenencollecties. Dat was het startschot van het nieuwe inkoopseizoen. De internationale grote vakbeurzen van toen, GDS in Düsseldorf en MICAM in Milaan, openden ook hun deuren rond die periode. De inkoopperiode duurde gewoonlijk tot eind oktober.
Vandaag start het inkoopcircus veel vroeger. In juni, juli en augustus worden de meeste bestelbonnen ingevuld. De laatste inkopen gebeuren rond half september, en veel grote fabrikanten sluiten hun bestelperiode al vroeger af.
Ook de leveringen van de nieuwe collecties, zowel LZ als HW, gebeuren veel vroeger. Dat heeft tot gevolg dat de nieuwe collecties veel vroeger in de etalages liggen.
De meeste winkeliers wachten dan ook niet langer om hun nieuwe collecties aan te bieden. De helft van de winkeliers presenteert de nieuwe HW-collectie "van zodra deze geleverd wordt". Sommigen wachten nog tot de solden uit de etalage verdwenen zijn en starten op 1 augustus met de nieuwigheden.
De nieuwe schoenencollecties zullen ook een stuk duurder zijn dan nu het geval is. Volgens World Footwear lag de gemiddelde prijsstijging voor schoeisel 6,5% hoger dan in 2021 en 38,2% hoger dan tien jaar geleden. Rubber en plastic schoeisel kende de hoogste stijging (+14,4%).
UITBREIDING BETALINGSMOGELIJKHEDEN
Sinds 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, in staat zijn hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Bij de grote meerderheid van de schoenwinkeliers was Bancontact al veel langer gebruikelijk.
Op dit ogenblik kan men in zowat alle schoenwinkels betalen met cash, Bancontact en creditcard. Betalen met de smartphone kan in 82% van de gevallen, met Payconic 77% en met QR-systemen bij 36% van de winkeliers.
Evolueren naar een cashloze maatschappij is voor veel winkeliers en ook consumenten een brug te ver.
