Zakenbarometer september 2022: deel 3
Nieuwe collecties in het assortiment
Schoenhandelaars kunnen niet eeuwig blijven voortwerken met dezelfde collecties. Sommige fabrikanten of agenten stoppen ermee, bij een aantal collecties vermindert de doorverkoop, er komen vragen van klanten naar nieuwigheden, kortom, de ‘etalage’ moet af en toe worden vernieuwd. Dat stimuleert de belangstelling en trekt nieuwe klanten aan.
Alle winkeliers worden voortdurend, het hele jaar door, geconfronteerd met een zeer groot aanbod van nieuwe merken en collecties. Men ontdekt ze in vaktijdschriften, op internationale vakbeurzen, en via alle mogelijke professionele binnen- en buitenlandse informatiebronnen, in de etalage van collega-schoenhandelaars, tijdens een vakantie in het buitenland …
Kassa of mode
Maar welke zijn de belangrijkste criteria om een nieuwe collectie in huis te nemen?
Uit onze mini-enquête blijkt dat onze winkeliers in de eerste plaats nadenken in functie van hun bestaand en potentieel cliënteel. Zal die nieuwe collectie in de smaak vallen? Dat is blijkbaar de grootste bekommernis van de inkopers. En het zal niet verwonderen dat de verkoopprijs het tweede belangrijkste criterium is. De prijs van de nieuwe modellen moet toch min of meer parallel lopen met de andere collecties die worden aangeboden.
Een derde belangrijk element is de vrije samenstelling van de collectie (vrij kiezen van maten en aantallen).
Verder zijn er nog een aantal elementen waarmee rekening gehouden wordt bij het samenstelen van een nieuw aanbod, zoals het land van herkomst, de naambekendheid van het merk, en de pasvorm.
Blijkbaar zijn er ook aan aantal elementen die voor onze Belgische winkeliers minder meegenomen worden, maar toch voor sommigen een rol spelen bij het kiezen van de nieuwigheden, zoals de materialen, de milieuvriendelijke productie, en de samenwerking met een fabrikant of agent, die ook al andere collecties verkoopt.
Met grote vraagtekens in de ogen kijken we uit wat het vierde trimester van dit jaar zal brengen. Laat ons hopen op een positieve evolutie waarbij de consument de liefde voor de schoen hoog houdt!
