Zakenbarometer juni 2022: deel 3

Herfst/winter in de etalage
Meer en meer schoenwinkeliers bieden de nieuwe collectie aan in de etalage van zodra deze geleverd wordt. Vroeger werd gesoldeerd en uitverkocht tot op een vaste datum, en dan werd plots heel de etalage in een nieuw (herfst-winter) kleedje gestoken. Nu nog zijn er collega’s die wachten tot half augustus of tot 1 september om aan de nieuwe collectie te beginnen, onder het motto “de winter duurt al lang genoeg”.
Nu worden steeds vaker de nieuwigheden onmiddellijk te koop aangeboden. Vele voordelen, volgens sommigen: nieuwigheden in de etalage lokken altijd de aandacht, ook nog naar de modellen die er al langer stonden, en ook het principe “verkocht is verkocht” speelt zijn rol. Bovendien zijn er nog altijd de echte fashionista’s en shopaholics die er als de kippen bij willen zijn om zeker hun geliefkoosd model en maat te vinden
Inkopen volgende winter
De seizoenen wachten niet, en het woord solden is nog maar uitgesproken of de nieuwe collecties bieden zich al aan. Agenten en fabrikanten maken al volop afspraken, want ook hier geldt vaak de regel “hoe sneller een afspraak, hoe positiever de verkoop”. Wie aan het eind van de afspraaklijst komt, heeft soms nog maar onvoldoende budget over om in te kopen wat hij of zij eigenlijk zou willen.
Ook de vakbeurzen maken zich klaar en voeren promotie bij de potentiële klanten. Uit onze mini-enquête blijkt dat Trade Mart Brussels en de Shoes & Bags Open Days in Brussel nog altijd de topper is qua Belgische winkeliers-bezoekers. De kleine/middelgrote winkelier vindt daar nog altijd zijn gading, ook bij de gastexposanten. Heel wat landgenoten trekken ook naar de C.A.S.T. in Nieuwegein, en wie echt wil uitpakken met originele collecties gaat naar de Gallery in Duitsland of TheMicam in Milaan. Leden van inkoopverenigingen vinden ook vaak wat ze zoeken in de door die groeperingen georganiseerde inkoopdagen.
De grote vraag zal zijn of er voldoende vertrouwen is in de toekomst om terug voluit te gaan en een brede waaier aan nieuwigheden aan te bieden. Zet de crisis en al wat errond draait de vinger op de knip of zal er terug met volle budget geïnvesteerd worden?
To buy or not to buy, that’s the question, zou Shakespeare vandaag zeggen!