Zakenbarometer mei 2022: uitstekende resultaten!
Stilaan back to normal?
Er is een mentaliteitswijziging op gang gekomen bij de consument: blijkbaar is er terug voldoende goesting op opnieuw te gaan kopen in de stenen winkel, en de schoendetailhandel in ons land is daar niet rouwig om. Dit – weliswaar lichte – consumentenvertrouwen in mei wordt trouwens bevestigd door de Nationale Bank. Toch is niet alles koek en ei: denken we maar aan de nasleep van de coronapandemie (die ons nog altijd als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt), de hoge inflatie, de stijgende energieprijzen, de oorlog in Oekraïne en de dalende koopkracht.
Inhaalmanoeuvres
Anderzijds waren de weergoden ons gunstig gezind, er wordt weer gefeest met inhaalmanoeuvres, en men ziet dat klanten, die de laatste twee jaren hadden afgehaakt, opnieuw hun neus door de winkeldeur steken. Keerzijde van die medaille is een daling van de webshopverkoop tijdens de voorbije vijfde maand, maar dat is vooral een probleem voor de grote jongens en de filiaalzaken.
Tevredenheid over de cijfers
In de schoendetailhandel in ons land lag de omzet van mei 2022 30,5% hoger dan in mei vorig jaar, en het aantal verkochte paren steeg met 37%. De gecumuleerde omzet van de eerste vijf maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar lag ook 18,5% hoger. Belangrijker is de vergelijking met de eerste vijf maanden van 2019, het laatste covidvrije referentiejaar: daar is nog een achterstand van 3,2% goed te maken. Als de sector op hetzelfde elan verdergaat, zitten we over enkele maanden op schema, en durven we zelfs dromen van een omzetstijging van heel het jaar 2022 tegenover 2019, maar laat ons het vel van de beer nog niet verkopen vooraleer hij geschoten is. De verdeling tussen de drie kopersgroepen is vrijwel ongewijzigd: dames 63%, heren 19% en kinderen 18%.