Zakenbarometer maart 2022: deel 3
Het aanbod uitbreiden
In de loop der voorbije decennia is de specifieke specialisatie binnen de detailhandel sterk afgezwakt. Beenhouwers verkopen nu ook vaak kaas, groenten, broodjes, klaargemaakte maaltijden … In prêt-à-porterwinkels vind je nu ook lingerie en kleine lederwaren, de bakker verkoopt ook charcuterie en frisdrank, kortom, iedereen breidt zijn assortiment uit. Zo ook de schoenhandel.
Op dit ogenblik verkopen vrijwel alle schoenzaken diverse soorten accessoires en andere producten. Iedere zichzelf respecterende schoendetailhandelaar verkoopt onderhoudsproducten. Maar de meeste collega’s beperken zich daar niet toe. Volgens onze mini-enquête vindt men in 3 schoenwinkels op 4 ook kleine lederwaren, handtassen en sokken/panty’s. Sjaals en handschoenen liggen bij 60% van onze collega’s in de etalage of elders in de winkel. 20% verkoopt kleding en/of reiskoffers. Corrigerende steunzolen vindt men dan weer bij de gespecialiseerde comfortwinkel of orthopedist, en verder worden bij sommigen ook nog juwelen, zonnebrillen, en zelfs batterijen en andere prullaria aangeboden.
Een positieve aanpak, die de winkeldeur steeds vaker openzet voor een nieuwe klantengroep, die zich vroeg of laat ook kan laten verleiden tot een nieuw paar schoenen!
Prijsverminderingen onder de loupe
Een nieuwe Europese ‘omnibusrichtlijn’ bepaalt dat de ondernemer bij de aankondiging van een prijsvermindering ook de “vorige prijs” moet aangeven. Dat is de laagste prijs die de handelaar heeft toegepast tijdens een periode van 30 dagen voor de prijsvermindering. De bedoeling van die regel is consumenten te beschermen tegen misleidende aankondigingen van prijsverminderingen waarbij kunstmatig verhoogde prijzen worden gehanteerd als referentieprijs.
Mode Unie heeft hier een studie aan gewijd. “Een nobel doel, maar met een nefaste bijwerking”, aldus Mode Unie. “Als je tijdens de braderie een korting op een product geeft, wordt het moeilijk om tijdens de solden nog een gelijkwaardige korting te geven. Want de referentieprijs waar je naar verwijst tijdens de solden wordt dan de referentieprijs. Concreet: een stuk staat tegen € 100 geprijsd. Tijdens de braderie geef je 20% korting. Wil je tijdens de solden ook 20% korting geven, dan moet je deze geven op de nieuwe referentieprijs, die nu de braderieprijs is. Je geeft dus 20% korting op een prijs van € 80.” Mode Unie en UNIZO pleitten om de braderieën niet onder het toepassingsgebied van de nieuwe regelgeving te laten vallen. Dit is niet gebeurd, omdat volgens de federale regering juridisch geen uitzondering mogelijk is.

Koppelverkoop
Mode Unie kwam tot de conclusie dat koppelverkoop buiten deze nieuwe wetgeving valt. Wil je tijdens de solden toch nog korting geven zoals vroeger? Dit kan als je tijdens de braderieën koppelverkoop toepast. Koppelverkoop valt immers niet onder deze nieuwe richtlijn, en telt dus niet meer voor de 30-dagen-op-voorhand-referentieprijs. Ook fluisterkorting valt buiten het toepassingsgebied en is dus toegestaan. Meer info hierover kan je krijgen bij info@modeunie.be.
Als besluit hopen we dat de winterprik van begin april de lenteverkoop niet erg heeft getroffen, en we verder kunnen vooruitblikken op een superzomer! De schoenenboeren wensen het van harte!