BarometerPremium

Barometer februari 2022:

externe factoren wegen op de handel

zakenbarometer februari

De zucht van verlichting die ons land slaakte toen code geel voor corona van kracht werd, leidde niet tot algemeen feestgedruis en ongebreideld vertier. Immers, corona kon dan wel overwonnen – tussen aanhalingstekens – zijn, heel wat andere donkere wolken kwamen in de plaats. De consument kreeg inderdaad nog heel wat nieuwe katten te geselen. Denken we in de eerste plaats maar aan de oorlog in Oekraïne, die niet alleen kopzorgen meebrengt maar ook opnieuw het huishoudbudget onder druk zet.

Andere koopgewoonten

De prijzen voor elektriciteit, gas en autobrandstof rijzen de pan uit. De inflatie in ons land maakt het leven extra duurder. Verder blijkt dat de koopgewoonten van de consumenten de laatste twee jaar grondig veranderd zijn: de internetverkoop heeft meer dan ooit een vaste plek verworven bij de consument. Vooral de grote buitenlandse Bol.com's en andere Amazon's passeerden aan de kassa. Voor heel wat consumenten betekent dat meer comfort en service. Zeker omdat in de meeste gevallen ongewenste artikelen probleemloos kunnen worden teruggestuurd. Ook onze Belgische grote filiaalbedrijven met goede webwinkelinfrastructuur hebben hun graantje meegepikt, maar de kleine traditionele winkelier met één vestiging greep naast de winsten. Voor de overgrote meerderheid van de traditionele schoenwinkeliers is de webverkoop een verlieslatend gebeuren, dat bovendien tijdrovend is en de voorraad in de winkel onder druk zet.

Stijgend aantal webshops

Belgische webwinkels hebben in 2021 een omzet gedraaid van 11,7 miljard euro, een derde meer dan in 2020. Het aantal transacties steeg nog iets sterker (met 39%) tot meer dan 150 miljoen. Dat zegt e-commercefederatie SafeShops.be, partner van NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen), op basis van gegevens van betalingsverwerkers. "Het veranderde 'online' gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog", aldus Greet Dekocker, managing director van SafeShops. De federatie telde eind vorig jaar 56.642 webshops in België. Dat waren er 17,5% meer dan een jaar eerder. De nieuwkomers bestaan vooral uit kleine en micro-webshops. Die categorieën zijn samen goed voor 97% van de webwinkels.

zakenbarometer

Nieuwe omgangsvormen

Nog heel wat andere factoren beïnvloeden de handelsactiviteit in de kleinhandel: de nieuwe lente/zomercollectie komt maar langzaam binnen. Vervelend, want heel wat collega's hadden voorzichtiger (lees: minder) ingekocht. De verschuivingen in de data van de soldenperiode zorgen ook voor vraagtekens, en als gevolg van de 1,5m-afstandspolitiek door corona is er veel minder spontaan contact tussen schoenencollega's onderling. Een aantal schoenhandelaars beklaagt zich erover dat er opnieuw (al dan niet verholen) kortingen worden gegeven onder alle mogelijke vormen. "Een slecht teken naar de consument toe", aldus een collega. "De klanten worden steeds moeilijker en gaan ervan uit dat de winstmarges te hoog liggen, zodat de winkels het hele jaar door kortingen kunnen aanbieden." Een nagel waar we al jaren op kloppen, maar die soms begrijpelijk is, als de kassa leeg is en de kosten blijven stijgen. Het Duitse spreekwoord is steeds vaker van toepassing: 'Das Leben is am schwersten, drei Tage vor dem Ersten'.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert15 maart 2022
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine