Zakenbarometer deel 2: winterse kleuren domineren
Kleuren en modellen
De modellen en kleuren die tijdens de voorbije maand december werden verkocht, zijn deze keer echt winters. Bij de dames zijn zwart en cognac/camel goed voor ongeveer driekwart van de omzet (73%) en bij de heren zijn die twee kleuren samen ook goed voor drie paar op de vier (75%). Voor de kinderen hebben we geen statistieken opgesteld, omdat heel de regenboog vertegenwoordigd is en er ook veel modellen uit twee of meer kleuren bestaan.
Ook qua modellen zag het er winters uit. De dames kochten één paar op twee boots en bottines (46%), gevolgd door de eeuwig zaligmakende sneakers (26%).
Bij de heren van hetzelfde laken een pak, hoewel deze omschrijving moeilijk rijmt met de schoenenverkoop: 34% boots en bottines, op de voet gevolgd door 32% sneakers en baskets. 15% klassieke city’s en 11 % pantoffels ronden het plaatje af.
Opruimingen
Officieel start de opruimingsperiode op 3 januari en eindigt ze op 31 januari. In het verleden werd nogal creatief omgesprongen met die startdatum: reeds van half december zag men op talrijke vitrines grote %-tekens en berichten over ‘ronde’ of ‘speciale’ prijzen. Men moet geen doctor in de economie zijn om te begrijpen wat dat betekende. In 2021 ging het er veel correcter aan toe. Zowat de helft van de winkeliers wachtte netjes tot maandag 3 januari om officieel met de winterkortingen te starten. Een klein aantal winkeliers begon al te solderen tijdens de week voor nieuwjaar, maar alles bleef toch binnen de redelijke termijnen. De meeste schoenhandelaars namen zich voor in januari hetzelfde percentage kortingen aan te bieden als vroeger. We komen hierop terug in de zakenbarometer over januari 2022.
Maatregelen doen minder kopen
Volgens de vooruitzichten van sectorfederatie Mode Unie verwacht de helft van de winkeliers evenveel te verkopen als tijdens de winterkoopjes van vorig jaar, terwijl vier op de tien handelaars rekening houden met een lagere omzet.
Directeur van Mode Unie Isolde Delanghe: “De start van het winterseizoen begon in september en oktober nochtans goed, maar sinds de verstrengde maatregelen in november zagen we echter een sterke terugval van de verkoop. Thuiswerk, beperkte horeca, weinig events en kleinere feesten zorgen ervoor dat de consument minder kleding koopt.”
Lente-zomeraanbod in de etalage
Over de start van het nieuwe lente-zomerseizoen zijn er twee verschillende standpunten. Winkeliers die vooral mode aanbieden, starten zo snel mogelijk met het presenteren van de nieuwe collectie. “Van zodra ze geleverd wordt, staat ze in de etalage”, zo luidt de redenering. Er is immers een (groot) aantal modefreaks die er als de kippen bij willen zijn om zo snel mogelijk nieuwigheden aan te kopen, om zeker de juiste kleur en maat nog te vinden in het assortiment. Voor de meer traditionele aanbieders en de comfortspecialisten is er geen haast bij. “De echte koude moet nog komen in februari”, en daarom worden de nieuwe etalages maar gemaakt rond 15 februari, voor sommigen zelfs eind februari. Er zijn immers heel wat consumenten die nieuwe schoenen aankopen in functie van de weersomstandigheden: open pumps, slingbacks en sandalen koopt men als de zon schijnt en de heer Celsius meer dan 20° aanbiedt. Wie hier de juiste keuze maakt, is moeilijk te beoordelen. Meestal kent de winkelier zijn pappenheimers voldoende om te weten wanneer men idealiter kan starten met de zomerverkoop.