Zakenbarometer oktober 2020: deel 2
Kleuren
In oktober werden vooral seizoensgebonden modellen verkocht, veelal in herfstkleuren. Bruin en cognac blijven de hoofdkleuren voor dames (samen bijna 60%) en voor heren (68%), gevolgd door zwart (33% bij de dames en 25% bij de heren). Bij de kinderen is het minder uitgesproken. Ook hier staat cognac/bruin op kop (40%) gevolgd door zwart (26%) maar het gaat hier dan vooral om de basiskleuren, want de kinderschoenen bestaan vaak uit gecombineerde kleurschakeringen.
En modellen
Bij de dames stonden in oktober boots, booties en halflaarsjes aan de top, goed voor 1 op 2 verkochte modellen, gevolgd door de onvermijdelijke sneakers, sports en baskets. De hoge laars doet het beter, er is heel wat belangstelling voor, maar nog altijd is er geen sprake van een rage. Die komt er zeker de komende jaren. De heren blijven trouw aan sneakers en sportieve casualmodellen, gevolgd door city classics en vetermodellen. Bij de kinderen is er geen lijn te trekken, er wordt van alles wat verkocht. Opvallend is de belangstelling voor pantoffels, en dit voor de drie kopersgroepen. De uitleg hiervoor is duidelijk: we moeten allen in ons kot blijven en we dragen daar zeer vaak pantoffels of sokpantoffels.
Weekend van de klant
Zowat alle schoendetailhandelaars hebben deelgenomen aan ‘het weekend van de klant’. De uitzonderingen die dat aan zich lieten voorbijgaan zijn op één hand te tellen en eentje schrijft “dat het bij ons elk weekend, weekend van de klant is”. De traditie van het weekend van de klant (voorheen ‘dag van de klant’) is blijkbaar goed ingeburgerd. De grote meerderheid van de deelnemende winkeliers gaven aan de klanten een klein geschenkje. Sommigen boden een korting van 10% aan op de aankopen of een dubbele klantenkaart, en in sommige gemeenten waren er gemeenschappelijke acties gesteund door de plaatselijke middenstandorganisaties. Op commercieel vlak brachten die acties geen voelbare verschillen mee, maar de kleine attentie wordt door de consument wel gewaardeerd. Een glimlach is de mooiste manier om de winkelier te bedanken.