BarometerPremium

ZAKENBAROMETER OKTOBER 2019: DEEL 2

WEEKEND VAN DE KLANT

Uit onze enquête blijkt dat de grote meerderheid van de schoenwinkeliers actief deelgenomen heeft aan het ‘Weekend van de Klant’. Sommige collega’s hielden zelfs opendeurdagen en waren ook op zondag geopend. In vele gevallen werd de kopende klant vergast op een korting (meestal 10%), maar ook een drankje, een bloemetje, koffie en gebak maakten deel uit van de feeststemming. Bovendien waren de weergoden ons tijdens dat weekeinde gunstig gezind. Een aantal collega’s deed bewust niet mee “omdat het altijd maar om kortingen draait en we het hele jaar door uitstekende service bieden”.

TEVREDEN

Tevredenheid alom, temeer omdat voor het eerst sedert vele jaren het resultaat van de eerste tien maanden van het jaar positief is. Een zeer kleine plus (+ 0,5%), maar toch beter dan hetgeen onze schoenenbranche de laatste jaren heeft doorstaan. Als we de twee laatste maanden van 2019 positief kunnen afsluiten, is er weer plaats voor optimisme, en dat wensen we iedereen uiteraard toe.

CRISISBERICHTEN

Het optimisme wordt evenwel overschaduwd door een toenemend aantal negatieve berichten die ons van heel wat kanten bereiken. Het gaat niet alleen over de schoenenbranche en de ‘kleine’ zelfstandige winkels, de gehele modebranche en ook de filiaalzaken en de discounters kreunen onder de problemen. De belangrijkste problemen zijn bekend:

• Het modebeeld is veel minder seizoensgebonden. Op dit ogenblik is de sneaker het heiligmakende product dat in alle prijsklassen te vinden is.
• De internetverkoop blijft exponentieel groeien, voor een groot gedeelte ten koste van de stenen winkels.
• Het bestedingspatroon van de consument is fundamenteel gewijzigd. De schoen is geen cool of sexy item meer. Het geld gaat naar iPhones, games, elektro en alle andere mogelijke multimediatoestanden, om reizen en wintersport niet te vergeten.
• Veel filiaalzaken reageren met een quasi permanente kortingspolitiek, hetgeen in de long run niemand ten goede komt.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekeart20 november 2019
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine