KinderschoenenPremium

Shoes Barometer november 2025

Shoes Barometer November
Ondanks de teleurstellende cijfers en percentages ziet 72% de toekomst “even goed (60%)” of zelfs “beter (12%)” tegemoet

De hoop op beterschap in november bleek voor de klassieke schoendetailhandel helaas ijdel. Ondanks positieve signalen over consumentenvertrouwen en koopkracht, zakte de omzet in november 2025 met gemiddeld 17,5% ten opzichte van een jaar eerder. Ook het aantal verkochte paren daalde, terwijl kortingen en online concurrentie de markt steeds verder onder druk zetten.

Omzetten en aantal verkochte paren november 2025
Omzet november 2025 tov november 2024
Max: -5%
Min: -25%
Gem: -17,5%

Aantal paren november 2025 tov november 2024
Max: -3%
Min: -20%
Gem: -15,3%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 30 november 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: -2%
Min: -11%
Gem: -5,1%

Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 30 november 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -10%
Gem: -4,2%

Verkopen in november 2025 per kopersgroep - Winkels met volledig aanbod
Dames: 66,6%
Heren: 19,7%
Kinderen: 13,7%

Geen goede cijfers voor november

Na de voorbije minder goede en slechtere maanden, was ieders hoop gesteld op positieve cijfers tijdens de elfde maand. Dit blijkt een illusie. Geen enkele schoenwinkelier kon uitpakken met positieve cijfers. In vergelijking met november vorig jaar daalde de omzet in november 2025 met gemiddeld 17,5%. Ook het aantal verkochte paren bleef 15,3% lager.

We moeten er wel bij vertellen dat november vorig jaar tamelijk goed was, met een omzetstijging van +/- 5% ten opzichte van het jaar voordien.

Volgens het KMI kende november 2025 een warm begin, gevolgd door een kouder einde en een groot contrast in neerslag. Meer nog, volgens de Nationale Bank van België “bereikte het consumentenvertrouwen voor de vierde maand op rij een nieuw hoogtepunt voor dit jaar. Het spaarvermogen van de gezinnen heeft het hoogste niveau van dit jaar bereikt en op persoonlijk vlak zijn de gezinnen positiever over hun financiële situatie”.

Die positieve resultaten vertalen zich helemaal niet in de verkoopresultaten voor schoenen, althans niet in de traditionele schoendetailhandel.

Algemeen gevoel november 2025
Positief: 0%
Neutraal: 55%
Negatief: 45%

Verwachtingen komende maanden
Beter: 12%
Even goed: 60%
Slechter: 28%

Duizend verklaringen

De winkeliers zoeken naar alle mogelijke verklaringen voor dit verschijnsel.

Om er enkele te noemen: de weersomstandigheden, files, oorlogsdreiging, dalende koopkracht, de wereldwijde groei van de e-commerce en de veranderende besteding van de centen, ... zijn de meest genoemde elementen.

Maar vooral blijkt “kortingen” het algemene codewoord te zijn, en dat uit zich in alle mogelijke vormen. Zo is “black Friday” voor heel wat (grotere) handelszaken, vooral in de elektro geen dag meer, maar wordt vaak uitgebreid tot een hele week, zelfs tot een hele maand.

“Wie tien jaar geleden winterlaarzen en bottines in november met korting zou aanbieden, zou zeker als gek worden beschouwd”, schrijft een winkelier.

Vandaag speurt de consument het internet af, en zoekt in alle reclamefolders de laagste prijs.

We hebben zelf meegemaakt hoe een klant in een winkel een model had gekozen van een bepaald merk, en aan de kassa – foto van een website in de hand – korting vroeg om het paar tegen dezelfde prijs te kunnen kopen als op die site. De reactie van de winkelier was duidelijk: hij wees de klant de deur met de raad die schoenen dan maar online te bestellen.

En superkortingen vindt men zeker en vast.

Ga maar eens scrollen op de websites van het Chinese Shein. Wij vonden er “waterdichte, antislip katoenen winterpantoffels” voor € 2,20 thuis geleverd. Twee euro en twintig centiemen!!! En bij het even Chinese Temu (letterlijk) “Louboutins herenschoenen, zakelijk klassieke herenschoen met rode rubberen zool” voor €30,91. Letterlijk met vermelding van het merk Louboutin, daar waar de herenmodellen op de echte website van Louboutin meer dan € 1.000,00 kosten.

En dan staan daar op die Chinese websites nog lovende commentaren bij van tevreden klanten!

Dat zijn regelrecht overtredingen van de handelswetgeving: valse informatie. Maar de website komt uit China en daar kan men niet direct een Belgische inspecteur van Economische Zaken naartoe sturen.

Kortom, de schoenwinkelier met een klassiek marktaanbod en normale winstmarge staat zwaar onder druk. Wie hier een regeltje overtreedt kan een boete betalen!

Trouwe klanten

En toch blijft er een aantal – weliswaar slinkend – klanten trouw aan de klassieke winkelier, zeker omwille van de service, de zekerheid en de waarborg van degelijke schoenen.

En er zijn zeker nog heel wat winkeliers die deze troeven uitspelen en die dan ook vertrouwen hebben in de toekomst.

Dat blijkt ook uit onze enquête. Ondanks die teleurstellende cijfers en percentages, beoordeelt meer dan de helft van de winkeliers de toestand op vandaag als “neutraal”, en wat de vooruitzichten voor de komende maanden betreft, ziet 72% de toekomst “even goed (60%)” of zelfs “beter (12%)” tegemoet.

Wat werd er in november zoal verkocht?

Kleuren dames november
Zwart: 27%
Cognac – bruin – nut: 45%
Blauw: 9%
Diversen, combi: 19%

Kleur heren november
Cognac, bruin, nut: 68%
Zwart: 25%
Diversen: 7%

Modellen dames november 2025
Bottines, bottillons: 25%
Sneakers: 40%
Lage laars: 20%
Diversen, hoge laarzen, mocassins, pantoffels: 15%

Modellen heren november 2025
Sneaker: 62%
Bottines, boots: 12%
City, molière: 18%
Diversen, pantoffels: 8%

Het kleurenpalet oogt winters, zowel voor heren als voor dames. Bij de dames zijn zwart (27%) en alle varianten van bruin (45%) samen goed voor bijna drie verkopen op vier. Bij de heren behalen die twee kleuren meer dan 90% van de verkopen.

Wat de modellen betreft, is er een zeer divers en uiteenlopend koopgedrag. De sneaker blijft belangrijk, ook in donkere winterkleuren, zowel bij de dames als bij de heren.

Opmerkelijk is de gestage groei in de verkoop van de klassieke hoge dameslaars, een model dat de consument de laatste jaren blijkbaar vergeten was. Deze modellen komen stilaan terug in beeld, zeer tot genoegen van de winkelier: een meestal sterk prijskaartje – en navenante winstmarge – en artikelen waarbij meer dan ooit een goede pasvorm belangrijk is.

E-commerce blijft dreigen

Zowat iedere winkelier heeft zijn eigen bedenkingen en commentaren over de steeds groeiende impact van de nationale en internationale e-commerce.

Het gratis terugsturen bijvoorbeeld is een doorn in het oog van vele winkeliers.

“Gratis bestaat niet, personeel ook niet”, lezen we. De nu ingevoerde taks van 2 euro voor import uit China is een lachertje en veel te weinig om personeelskosten te dekken.

Ook blijkt dat heel wat ‘kleinere’ winkeliers – en daarmee bedoelen we de talrijke winkels met een of twee externe verko(o)p(st)ers helemaal niet over een webshop beschikken. “Volledig onrendabel”, want in vele gevallen komt er op die platforms een groot aantal bezoekers en weinig kopers. Online kopers komen wel eens kijken en vergelijken met andere webshops.

Wel blijken websites met presentatie van modellen positief te werken: men ziet een model op de site en komt naar de winkel om te passen en te kopen. Wie toch online verkoopt, speelt vaak niet mee met de gratis retourpolitiek. Ook beschikken veel winkeliers over onvoldoende voorraad om paren gedurende enkele dagen te missen, en misschien op die manier een geïnteresseerde fysieke bezoeker in de winkel te moeten teleurstellen.

Tenslotte zijn er meer en meer fabrikanten met eigen webshops. Als die dan kortingen aanbieden is het hek van de dam, want dan kan je als winkelier al helemaal niet meer concurreren.

De klassieke schoendetailhandel zit in stormweer, en iedereen doet zijn best om de eigen kracht, service en vakkennis, over te brengen naar de bewuste consument. We hopen alvast dat velen in dit opzet zullen slagen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert11 december 2025
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine