Kinderschoenen

Shoes barometer oktober 2025

Shoes Barometer oktober

De resultaten van de voorbije maand oktober in de schoendetailhandel in België zijn niet direct schitterend te noemen. In vergelijking met vorig jaar oktober werd 6,1% minder omzet gerealiseerd en werden er 9,8% minder paren verkocht. Hier moet evenwel een grote nuance worden aangebracht: vorig jaar was oktober een topmaand, afgesloten met 9,5% meer omzet en 7,6% meer verkochte paren dan het jaar voordien. De harde percentages van dit jaar mogen dus wel wat worden afgezwakt en in de juiste context geplaatst. De omzet over het totaal van de eerste tien maanden van dit jaar ligt gemiddeld 3,4% lager dan in 2024, en er werden ook 2,9 minder paren verkocht, althans in de traditionele zelfstandige multimerken winkels.

Omzetten en aantal verkochte paren oktober 2025
Omzet oktober 2025 tov oktober 2024
Max: status quo
Min: -13,1%
Gem: -6,1%

Aantal paren oktober 2025 tov oktober 2024
Max: -3%
Min: -14%
Gem: -9,8%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 31 oktober 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -8%
Gem: -3,4%

Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 31 oktober 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -6%
Gem: -2,9%

Verkopen in oktober 2025 per kopersgroep - Winkels met volledig aanbod
Dames: 66%
Heren: 21%
Kinderen: 13%

Wijzigingen in het consumptiepatroon

Iedereen zoekt natuurlijk verklaringen voor deze dalende trend in de verkoop.

Uiteraard noteren we een permanente groei van de schoenenverkoop via e-commerce, zowel in het binnen- als in het buitenland. Zo komen er bijvoorbeeld elke dag 3.000.000 (drie miljoen!!!) pakjes uit China ons land binnen. Een enorm aantal, en daar zitten ongetwijfeld héél veel schoenen tussen die dan bovendien nog gratis mogen worden teruggestuurd zonder opgave van redenen.

Ook de “acties” van sommige filiaalzaken en de midseason-sales worden niet door iedereen geliket. Een collega overweegt – met een knipoog uiteraard – met dezelfde stunt uit te pakken als Albert Heijn en Colruyt: 7 paar kopen en twee paar betalen, net als bij wasproducten!

Er zijn ook heel wat andere factoren die onrust zaaien en onze handel belagen. Zo is er de moeilijke politieke toestand in ons eigen land, met de hoogste belastingdruk van heel Europa en een indrukwekkende schuldenlast.

Alle politieke partijen zijn ervan overtuigd dat dit moet worden opgelost, maar over de manier waarop dit moet gebeuren is er nogal wat misverstand binnen de regering, en dat maakt het zoeken naar een oplossing allesbehalve eenvoudig.

De dreiging van onbekende drones en de talrijke conflicten in de wereld zijn ook niet direct rustgevend.

Voeg daar ook nog aan toe dat de klanten blijkbaar steeds moeilijker doen en meer belangstelling hebben voor de horeca en voor de vakantiereizen dan voor een nieuw paar schoenen.

Wat werd er verkocht in oktober?

Kleuren dames oktober
Zwart: 26%
Camel, bruin, cognac, bordeaux: 47%
Beige: 8%
Diversen, combi, pastel, blauw, kaki: 19%

Kleuren heren oktober
Bruin, cognac: 64%
Zwart: 19%
Diversen, wit, grijs, kaki, blauw: 17%

Modellen dames oktober
Hoge laars: 12%
Sneaker, basket: 50%
Bottines/botillons, booties: 25%
Diversen, pantoffels: 13%

Modellen heren oktober
Sneakers, basket: 50%
Bottines: 25%
Divers, molières: 25%

De dames zien het vooral zitten in de bruine kleuren in alle nuances: camel, bruin, cognac, bordeaux, noem maar op (samen 47%), gevolgd door zwart (26%) De heren kiezen ook voor de bruintinten (bruin en cognac samen goed voor 64%) en eveneens gevolgd door 19% zwart.

Wat de modellen betreft, zien we bij de dames uiteraard nog de baskets en de sneakers bovenaan de rangschikking, maar ook de bottines en de bottillons worden vermeld en, belangrijk, de hoge dameslaars komt ook weer stilaan in beeld. Dat is een typisch goed product voor de schoenwinkelier, waarbij men uitstekende service kan bieden en waarmee wat omzet en winst kan gemaakt worden.

De heren blijven zweren bij de comfortabele sneaker (50%) maar ook de bottines en de molières worden vermeld.

Over de keuze van de kinderen valt er weinig spectaculairs te melden: alles wordt daar verkocht, van warme boots tot sandalen en pantoffels.

Een schoenenspecialist vertelde ons dat de ouders geen aandacht meer hebben voor ‘goede en degelijke’ schoenen voor hun kinderen.

Meer accessoires

Iedere winkelier is bezorgd om de dalende omzetcijfers. Door minder in te kopen kunnen er al heel wat problemen worden opgelost, maar men moet uiteraard het eindresultaat – de winst op het einde van het boekjaar – niet uit het oog verliezen.

We stellen dan ook vast dat er heel wat collega’s hun schoenenaanbod uitbreiden met accessoires en ook met kledij. De beweging de andere richting, prêt-à-porter zaken die schoenen aanbieden, is al veel langer aan de gang. Het is trouwens een algemeen verschijnsel dat zich niet tot de schoen- en prêt-à-porter sector beperkt, en dat de zelfstandige handelaars hun assortiment steeds verder dan hun oorspronkelijke vakgebied verbreden.

Algemeen gevoel oktober 2025
Positief: 9%
Neutraal: 44%
Negatief: 47%

Verwachtingen komende maanden 2025
Beter: 10%
Even goed: 64%
Slechter: 26%

Onverkochte restanten

Onvermijdelijk zijn er op het einde van het seizoen vaak wat restanten die ook tijdens de opruimingsperiode niet wegraken. Een groot aantal collega’s schuift die door via opkopers. Vaak wordt er maar een heel lage prijs voor gegeven (soms zelfs per kilogram!) maar dan is men er toch van verlost en is er ruimte voor nieuwigheden.

Ook heel wat andere mogelijkheden zijn er, zoals in bijgaand tabelletje te zien is.

WAT MET ONVERKOCHTE RESTANTEN?

Wat met onverkochte restanten?
-Opkoper
-Buiten in woelbak of soldenrekje (met spiegel!)
-Bewaren en het jaar nadien terug in restanten steken
-Telkens volledig uitverkopen
-Liefdadigheid wegschenken (buitenland)
-Afprijzen tot ze verkocht zijn
-Outlet naast de zaak
-Te verwaarlozen

Black Friday... en Red Friday

Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten en valt de dag na Thanksgiving Day, dat wordt gevierd op de vierde donderdag van november. Op vrijdag hebben de meeste werknemers in de VS vrijaf. Black Friday wordt beschouwd als de start van de kerstaankopen.

In ons land, en in West-Europa in het algemeen, bestaat die traditie niet, maar toch zijn er een aantal winkeliers die op de kar springen, omdat dit weer een gelegenheid is om de aandacht van de consument op de winkel te vestigen.

Toch doet de grote meerderheid van de schoenwinkeliers niet mee met dit gebruik. “Alles komt neer op het weeral toestaan van kortingen”, aldus heel wat collega’s. UNIZO en Mode Unie roepen daarom op deze laatste vrijdag van november uit te roepen tot Red Friday. “De lokale winkeliers zijn de longen van elke stad en gemeente. Zij zorgen voor bloeiende stads- en dorpskernen en zorgen voor een optimale sfeer en gezelligheid in de winkelstraten, met mooie etalages en kerstverlichting die we in deze donkere dagen meer dan ooit kunnen gebruiken”, zo stelt Unizo.

België is één van de landen met het sterkst vertakte landschap van modewinkels. Het is belangrijk deze diversiteit te behouden en blijvend te genieten van een authentieke winkelbeleving. Daarom wordt de consument opgeroepen om massaal lokaal te kopen!

Black Friday
-Niets gepland
-Koffietje
-“Zachte korting”
-Red Friday
-Open deurdag -10%

We kijken uit naar de laatste twee maanden van dit jaar 2025 en hopen dat de kerstsfeer kooplust met zich meebrengt

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert14 november 2025
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine