Zakenbarometer 2022: deel 3
EINDELIJK POSITIEVE RESULTATEN EN VOORUITZICHTEN
BANCONTACT IS VERUIT HET MEEST POPULAIRE BETAALMIDDEL
De betalingswijze aan de kassa in de schoenwinkels blijft al jaren vrijwel ongewijzigd: een dikke 10% cash, rond de 75% Bancontact en 10% kredietkaarten.
Stilaan komt er een heel klein beetje beweging in het contactloos en mobiel betalen. Voor het eerst zou dit nu goed zijn voor 1% van de omzet. Weinig relevant, maar een trend die ongetwijfeld nog zal toenemen.
POSITIEVE VOORUITZICHTEN
Zoals reeds aangegeven in de inleiding, blijft de spirit in onze branche positief. De stijgende prijs van de schoenencollecties voor komend(e) seizoen(en) lijkt de meeste collega's niet te zeer af te schrikken. Dan evolueren we naar "meer omzet, minder paren".
En er zijn nog tekenen dat het goed evolueert: in 2022 hebben zeer weinig schoenwinkeliers klanten verloren (statistisch gezien zelfs 0%!). De kinderschoensector ziet de toekomst enigszins somberder in. Een kinderschoenspecialist: "Het aantal echtscheidingen stijgt, en op dat ogenblik is er geen interesse meer in kinderschoenen. Ook het aantal communiefeesten – als gevolg van de coronacrisis – is gedaald, en blijkbaar verwerft de omzet in kinderschoenen bij de discounters een groeiend marktaandeel. De kindervoetjes groeien te snel, tot drie maten per jaar, en dan kost duurzaam schoeisel te veel geld, want dure schoenen weggooien die slechts drie of vier maanden gedragen en niet versleten zijn, is niet erg leuk.
Ook op internationaal vlak vinden we heel wat positieve berichten. Zo geven de jaarcijfers van het marktonderzoekbureau GfK aan dat (in Nederland) de mode- en schoenretailers het jaar 2022 afgesloten hebben met een omzetplus van 8%. Die percentages moeten uiteraard met een grote korrel zout worden genomen. Om te beginnen gaat het over Nederland, en vervolgens weten we niet in hoeverre het aandeel van de schoenenmarkt er in vertegenwoordigd is, en tenslotte werd wellicht ook de omzet bij de grote filiaalzaken en de internetverkoop meegerekend.
Ook uit Italië komen bemoedigende cijfers. Volgens World Footwear steeg de omzet van de Italiaanse calzaturifici met 13,9% op jaarbasis. Volgens de Confindustria Moda Research Centre for Assocalzaturifici blijkt in de eerste negen maanden van vorig jaar dat de Italiaanse schoenexport in waarde steeg met 23,7% tot 9,35 miljard euro, en met 11,7% in volume: "het beste resultaat van 2017 tot vandaag". De export naar België steeg met 19%.
We kunnen besluiten met een glimlach en hopen dat deze positieve trend zich voortzet!
