Zakenbarometer juli 2022
Dank voor de warme zomer
In tegenstelling tot wat werd gevreesd na de schitterende maanden april en mei, is de eerste ‘normale’ opruimingsmaand in twee jaar tijd, positief afgesloten. Juli was een echte zomermaand, en dat heeft zich vertaald in de uitstekende verkoop van damesartikelen, goed voor 67,5% van de omzet (tegenover 60% in 2021). De heren waren goed voor 21% en de kinderen lieten het in juli wat afweten. Hun marktaandeel beperkte zich tot 11,5%. Merkwaardig.
Terug naar de normaliteit
Vergelijking 2021 en 2019
De vergelijking van de huidige cijfers met deze van 2021 blijft verder positief evolueren, maar ook ten opzichte van het laatste ‘goede’ jaar 2019 is YTD teruggebracht tot minder dan -5%. En nu maar voortdoen in dezelfde lijn.
Vorig jaar werd Wallonië getroffen door een echte waterramp, en er zijn op vandaag nog altijd gemeenten waar we nog steeds over rampgebied kunnen spreken, maar voor het grootste deel van ons grondgebied kunnen we toch spreken van normalisering.
Verkopen augustus
Over de verkopen in augustus valt momenteel nog weinig te zeggen. Feit is dat de eerste veertien dagen van de achtste maand ons land geconfronteerd werd met een hittegolf, zodat er van een start van de herfst-winterverkoop vooralsnog geen sprake is. Maar voorlopig geen probleem, “de winter duurt nog lang genoeg” is een uitspraak die ieder jaar in schoenenland herhaald wordt!
Echte opruimingen in juli
Dit jaar is juli meer dan ooit een echte soldenmaand geweest, zowel naar de geest als naar de letter. Een maand die dient voor de “…tekoopaanbieding of verkoop aan de consument, van producten waartoe wordt overgegaan met het oog op de seizoensopruiming van het assortiment van de verkoper…” zoals het in de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming wordt geformuleerd. In mensentaal: verkoop met korting van de lente-zomerartikelen die tijdens het voorjaar en de zomer niet werden verkocht.
Volgens UNIZO en Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel zou de voorbije maand gemiddeld 1% minder zomersolden verkocht zijn dan in juli 2019: “Een opsteker dat we opnieuw richting pre-corona niveau groeien”, aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. We moeten hier wel nuanceren: Mode Unie spreekt over geheel de modesector, waarbij niet allen schoeisel, maar ook (en vooral) rekening wordt gehouden met kledij en prêt-à-porter.
Volgens diezelfde Mode Unie zou 36,2% van de winkeliers minder verkocht hebben. 26,6% verkocht even veel dan in de zomersolden van 2019, en 37,2% verkocht meer.