Zakenbarometer mei 2022: deel 3
Aanbod in onze multimerkenwinkels
Het aanbod in onze Belgische schoendetailhandel (en in mindere mate ook in Nederland) is atypisch ten opzichte van de structuur van de schoendetailhandel in onze buurlanden Duitsland en Frankrijk. De meerderheid van onze schoenwinkels wordt nog steeds uitgebaat door zelfstandige winkeliers, die zelf een assortiment samenstellen. Iedere detaillist kiest zelf zijn eigen collecties voor dames, heren en kinderen, en dit aanbod varieert voortdurend. Zo biedt de Belgische schoenhandelaar gemiddeld 23 collecties damesschoenen en 12 collecties herenschoenen aan (waarbij vaak hetzelfde merk voor beide kopersgroepen bestaat). Het aantal collecties van kinderschoenen ligt op ongeveer 10%. We spreken hier uiteraard over handelaars die zowel dames-, heren-, als kindermodellen aanbieden.
Geen eenheidsworst
Dit aantal collecties is uiteraard een gemiddelde. Er zijn immers winkels waar men 40 collecties kan vinden, en andere die zich beperken tot 6 verschillende merken. Die aantallen liggen in ieder geval heel wat lager dan pakweg 30 jaar geleden, toen er nog winkels waren met meer dan 100 verschillende merken. Dat is vandaag ondenkbaar.
In Duitsland en Frankrijk is er veel meer eenheidsworst: daar vindt men in kleinere steden en gemeenten vrijwel uitsluitend filialen van grote ketens, die over het gehele land praktisch hetzelfde assortiment aanbieden. De veelzijdigheid van het assortiment van de verschillende winkels is in België een van de sterke punten van onze schoendetailhandel.
Positieve vooruitzichten
Uit onze kleine enquête blijkt dat er toch nog heel wat dynamiek zit in de benadering van het aangeboden assortiment. 62% van de winkeliers voorziet een status quo tijdens de komende jaren, wat het aanbod van hun aantal collecties betreft. 23% is zelfs zinnens het aanbod nog uit te breiden, terwijl een 15% zijn/haar assortiment wil inkrimpen. Voor het weghalen van collecties uit het assortiment zijn er verschillende redenen: het belangrijkst zijn te lage winstmarge en de te hoge verkoopprijs binnen het aangeboden assortiment. Dit leidt tot onvoldoende doorverkoop en om die reden worden sommige collecties afgestoten.
Problemen met leveringen/leveranciers en concurrentie van hetzelfde merk in de buurt zijn ook redenen om een merk te verlaten. Wie een nieuw merk/collectie in zijn assortiment opneemt, let vooral op het modieuze aspect van de collectie, een betere winstmarge, en vaak wordt er ook ingespeeld op de vraag van de consument.
Nieuwe merken/leveranciers
De alerte schoenwinkelier wil permanent op de hoogte blijven van wat er op de markt aangeboden wordt, om op die manier kennis te nemen van nieuwigheden en die eventueel in zijn aanbod op te nemen. In ons land blijft Brussels International Trade Mart nog altijd de grootste inspirator voor nieuwe collecties. Trade Mart is vlot toegankelijk en men vindt er een zeer ruim assortiment van collecties waarin iedereen wel zijn gading kan vinden. Verder is ook het (buitenlands) beursbezoek een belangrijke plaats om nieuwe merken te ontdekken. Ook Shoes Magazine is blijkbaar een uitstekende bron van inspiratie.
De etalages van conculega's gaan bekijken in andere steden en gemeenten, het online rondneuzen, maar ook de vraag van klanten die op zoek zijn naar bepaalde merken, inspireren sommige winkeliers om het eigen assortiment een nieuwe wending te geven. Stilstaan is achteruitgaan, zo leert het spreekwoord, en ook dat is van toepassing op het aangeboden assortiment in de winkel. Nieuwigheden in de etalage doen de winkeldeur vaker opengaan!
Voor de komende maanden hopen we op een verderzetting van de huidige flow en spreken we de wens uit dat de prijzen niet al te veel stijgen de komende maanden, want de koopkracht staat nog altijd onder druk!