Zakenbarometer mei 2022: deel 2
Frisse kleuren
Net als in april is het kleurenpalet zomers te noemen: bij de dames zijn beige, sand, naturel en aanverwanten (28%), samen met wit (44%), goed voor ongeveer drie vierde van de omzet (72%). Bij de heren is men wel conservatiever: cognac/bruin (31%) en blauw (32%) zijn samen goed voor ongeveer twee derde van de omzet. Voor de kinderen hebben we ook deze keer geen statistieken: alle kleuren van de regenboog komen aan bod en er valt geen lijn te trekken.
En zomerse modellen
Bij de modellen voor de dames staan voor het eerst sedert vele maanden de sandalen op kop in de verkoopcijfers: in paren 38%, tegenover slechts (!) 35% sneakers, die voor het eerst hun koppositie moeten loslaten. Maar nog even wachten met juichen, want net als bij de peilingen over de kiesintenties ligt de foutmarge in deze statistieken wellicht ook rond de 5%, zodat de verhouding sandalen/sneakers nog altijd kantje boord is!
Bij de heren blijven de sneakers onbetwist aan de leiding: één paar op twee verkochte herenmodellen is een sneaker. Op de tweede plaats kopen de heren sportief/geklede modellen (25%). Zeer merkwaardig is het feit dat voor de heren sandalen nauwelijks worden vermeld. Ze bleven in mei nog marginaal in de verkopen. Blijkbaar is het weer nog niet warm genoeg voor onze mannen, die schroomvallig hun blote voeten nog verbergen in gesloten modellen. Voor de kinderen hebben we ons toch aan een statistiek gewaagd, alhoewel ook daar de foutmarge vrij groot is: we spreken van 70% sandalen.