Zakenbarometer april 2022: goed bezig!!
De heropleving van de verkoop in de klassieke stenen schoendetailhandel, die vorige maand maart was ingezet, blijkt duidelijk verder positief te evolueren in april. "Goe bezig", zegt men in de volksmond, waar men uiteraard snel aan toevoegt: "en hopen dat het blijft duren".
Knabbelen aan de achterstand
Blijkbaar was dit het geval tijdens de maand april 2022, waar gemiddeld 46,3% meer omzet werd gerealiseerd en 49,7% meer paren werden verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. We zijn nog niet op het peil van 2019 – toen er van covid nog geen sprake was – maar als de verkoop volgens hetzelfde ritme verder verloopt, kijken we toch uit naar een evenaring of zelfs een stijging tegenover 2019. Dat zou een bijzondere realisatie zijn, maar laat ons het vel van de beer niet verkopen vooraleer hij geschoten is. Voorlopig dus blij zijn en hopen! Momenteel zitten we nog 7,3% onder de cijfers van twee jaar geleden, maar er wordt aan de achterstand geknabbeld.
Diverse invloeden
Consumentenvertrouwen en de zon
De verkopen in april werden zowel positief als negatief beïnvloed. Volgens de Nationale Bank van België is het consumentenvertrouwen in de maand april gestegen. De weergoden waren ons gunstig gezind, want april was een bijzonder droge en zonnige maand (meer dan 190 uur zonneschijn tegenover 120 uur normaal). De droogte is minder goed voor het klimaat, maar komt wel de verkoop ten goede. "Elk voordeel heb zijn nadeel", zei ooit een beroemde voetballer. Corona is blijkbaar definitief vergeten, althans in de perceptie van de consument.
Energiecrisis
Negatief is dan weer de energiecrisis, de prijzen van gas en elektriciteit, de prijzen van de brandstof aan de pomp, het spaargeld dat nog steeds geen rendement oplevert, en uiteraard ook de oorlog in Oekraïne, die de gemoederen niet onberoerd laat.
Inkoopprijs vs. winstmarge
Tenslotte moeten de omzet en de resultaten ook worden bekeken in functie van de inkoopprijzen en de winstmarge. We noteerden het al vaker: 10% minder inkopen en 5% minder omzet realiseren, levert vaak nettowinst op aan de meet, en dat is toch waarvoor we werken. Alles bij elkaar genomen, blijft de sfeer positief en zijn er (voorlopig) nog niet te veel klachten over collega's of filiaalzaken die het kortingswapen in de aanslag nemen.