Zakenbarometer februari 2022: deel 3
Lente/zomerverkoop start op 1 maart
Wat de start van de lente-zomerverkoop betreft, zijn er twee belangrijke standpunten. Een aantal winkeliers (26%) start met de verkoop en presentatie van de nieuwe collectie "van zodra ze geleverd wordt". Het gaat hier meestal om high-fashionwinkels waarvan het cliënteel er als de kippen bij wil zijn om zeker niets van de collectie te missen en alle modellen nog wil vinden in de gewenste maat en kleur. De grote meerderheid van de andere winkeliers (50%), meestal met een gevarieerd assortiment, start met de nieuwe collectie op 15 februari. De comfortsector wacht en speelt mee met de klimatologische omstandigheden: hier moet het warm lenteweer zijn alvorens de consument kijkt naar lichtere modellen en sandalen. Voor deze groep winkeliers is een start op 1 maart nog ruim op tijd om de lente/zomer in de etalage te steken.
Positief naar de toekomst toe
Zelfstandige winkeliers, ondernemers, blijven toch altijd positief naar de toekomst kijken. Ondanks alle onheilsberichten van kommer en kwel, kijkt onze sector toch uit naar de zomer: de zon en de warmte zullen ons goed doen, en een kleurrijke etalage met zomerse tinten waar de klant zonder masker kan van genieten, biedt toch altijd positieve vooruitzichten.
Steeds meer wordt het aanbod in de schoenenwinkel uitgebreid. Naast schoenen zijn er de kleine lederwaren, riemen en portefeuilles, en ook aangepaste handtassen die er al langer bij zijn. Maar nu komt er steeds vaker kleding bij in het assortiment. Hetzelfde verschijnsel doet zich overigens ook voor in de kledingsector, waar meer en meer schoeisel als accessoire wordt aangeboden. Heel wat kledingmerken ontwikkelen hun eigen schoenenlijn. Wellicht draagt deze uitbreiding van het assortiment in de modewinkels bij tot een verbreding van het aanbod, en dat komt de handel zeker ten goede.