Zakenbarometer juli 2021
Veel beter dan 2020, maar nog niet op het peil van 2019
De resultaten van de verkopen in de schoendetailhandel in ons land vergelijken met de voorbije jaren, is geen sinecure. Immers, niet alleen heeft Corona roet in het eten gegooid, maar ook de soldenperiode is vorig jaar verschoven van juli naar augustus. Ook dat leidt tot veranderend aankoopgedrag van de consument. De resultaten van de voorbije maand juli kunnen makkelijk samengevat worden: de cijfers waren merkelijk beter dan deze van vorig jaar: gemiddeld +43% omzet en 48% meer verkochte paren. Als we vergelijken met juli 2019 zien we nog een vermindering van ongeveer 10%. Op zich geen drama, we hebben de laatste twee jaar al ergere dingen meegemaakt in onze branche. Er zijn ook nog andere elementen die het verschil maken: denken we maar aan de mondmaskerplicht, de hittegolf van vorig jaar en de klimaatcatastrofe en de overstromingen in juli van dit jaar.
Appelen en peren
De bovengenoemde percentages geven wel een richting aan in de evolutie van de zakengang in de schoenhandel, maar wellicht is het toch beter de resultaten van de maanden juli en augustus samen te vergelijken met dezelfde periode van vorig jaar. Dan hebben we in beide gevallen de laatste maand met ‘normale’ verkoop, gevolgd door de soldenmaand. Op die manier kan het einde van de lente-zomerverkoop beter beoordeeld worden. Over de verschuiving van de opruimingsmaand van juli naar augustus zijn de meningen verdeeld: dat is al jaren het geval, zo blijkt uit de diverse enquêtes die hierover zijn gevoerd. Laat ons wachten tot na augustus, dan zal alles misschien duidelijker zijn.
Evenwichtige spreiding van de aankopen
De winkels met een evenwichtig aanbod voor de drie soorten categorieën klanten verkochten 60% dames-, 21% heren- en 19% kinderschoenen. Bij wie enkel dames- en herenschoenen verkoopt, lag de spreiding op respectievelijk 73% en 27%. Die percentages blijven al jarenlang ongewijzigd. De dames blijven onbetwist leider in schoenaankopen, en zijn goed voor gemiddeld 60 à 65% van de omzet. De omzet in heren- en kinderartikelen is minder duidelijk te omschrijven. Alles hangt immers af van het aanbod. Sommige winkeliers beschouwen kinderschoenen als quantité négligeable, anderen besteden dan weer minder aandacht aan het herensegment. Hier is het soms moeilijk om eenduidige gemiddelden te bepalen.