BarometerPremium

Zakenbarometer december 2020

Vroegtijdige kortingen doen cijfers schommelen

Zoals reeds vaker het geval was dit jaar, zijn ook de cijfers van de voorbije maand december bijzonder uiteenlopend en afhankelijk van een veelheid aan factoren. Gemiddeld behaalden de schoenwinkeliers een omzet van +9,2% ten opzichte van december 2019.

Opruiming reeds begonnen

Gemiddeld. Want bij sommigen kwam er 27% meer in de kassa, terwijl anderen met 22% minder genoegen moesten nemen. Alles hangt af van de manier waarop onze winkeliers de maand december benaderden. Na de sluitingsmaand november, startten een aantal onder ons op 1 december volgens de officiële regelgeving, en boden al hun artikelen aan tegen de normale prijs. Geen kortingen, geen koppelverkoop, gewoon sperperiode volgens de geest van de wet. Anderen vlogen er dan weer in met kortingen, van een bescheiden 10%, maar in sommige gevallen zelfs tot -70%! En tussen die twee, eindeloos veel varianten. Koppelverkoop enkel op oudere collecties, koppelverkoop vanaf 15 of 20 december ... Er was zelfs een collega die op 1 december al met de opruimingen startte.

Wie daaruit een grootste gemene deler kan distilleren, krijgt de Nobelprijs Economie. Onze grootste gemene deler staat op +9% ten opzichte van december 2019.

Commentaren

In functie van de insteek, spreekt het voor zich dat de commentaren eveneens uiteenlopend zijn. Optimisten rekenden er op dat er een compensatie zou komen na een maand november zonder verkoop. De meeste winkeliers kwamen echter op de proppen met negatieve commentaren: “We mogen niet feesten en we worden nergens verwacht. Waarom zich dan in het nieuw zetten?” “Wie thuis werkt, en dat zijn er heel wat, zit vaak op pantoffels voor de computer”, “De filiaalzaken bieden het hele jaar door kortingen aan, we moeten wel mee volgen”, “Maximum één persoon om te winkelen: dat is een echte ramp. De overgrote meerderheid van de consumenten heeft graag het klankbord van man of vriendin alvorens over de koop te beslissen.” Wat die laatste bedenking betreft, stellen we vast dat de winkelier in kleinere gemeenten een oogje dichtknijpt als een echtpaar of twee vriendinnen samen binnenkomen.

Ook het aanbod bepaalt mede de verkoopstrategie. De sector van de comfortschoenen is veel minder kortinggevoelig dan het hippe modesegment. De eerste categorie kan de onverkochte wintermodellen ook nog volgend jaar tegen de volle prijs verkopen, terwijl de allernieuwste snufjes en kleurtjes onherroepelijk gedateerd zijn na één seizoen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert20 januari 2021
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine