Zakenbarometer december 2020
Vroegtijdige kortingen doen cijfers schommelen
Zoals reeds vaker het geval was dit jaar, zijn ook de cijfers van de voorbije maand december bijzonder uiteenlopend en afhankelijk van een veelheid aan factoren. Gemiddeld behaalden de schoenwinkeliers een omzet van +9,2% ten opzichte van december 2019.
Opruiming reeds begonnen
Gemiddeld. Want bij sommigen kwam er 27% meer in de kassa, terwijl anderen met 22% minder genoegen moesten nemen. Alles hangt af van de manier waarop onze winkeliers de maand december benaderden. Na de sluitingsmaand november, startten een aantal onder ons op 1 december volgens de officiële regelgeving, en boden al hun artikelen aan tegen de normale prijs. Geen kortingen, geen koppelverkoop, gewoon sperperiode volgens de geest van de wet. Anderen vlogen er dan weer in met kortingen, van een bescheiden 10%, maar in sommige gevallen zelfs tot -70%! En tussen die twee, eindeloos veel varianten. Koppelverkoop enkel op oudere collecties, koppelverkoop vanaf 15 of 20 december ... Er was zelfs een collega die op 1 december al met de opruimingen startte.
Wie daaruit een grootste gemene deler kan distilleren, krijgt de Nobelprijs Economie. Onze grootste gemene deler staat op +9% ten opzichte van december 2019.
Commentaren
In functie van de insteek, spreekt het voor zich dat de commentaren eveneens uiteenlopend zijn. Optimisten rekenden er op dat er een compensatie zou komen na een maand november zonder verkoop. De meeste winkeliers kwamen echter op de proppen met negatieve commentaren: “We mogen niet feesten en we worden nergens verwacht. Waarom zich dan in het nieuw zetten?” “Wie thuis werkt, en dat zijn er heel wat, zit vaak op pantoffels voor de computer”, “De filiaalzaken bieden het hele jaar door kortingen aan, we moeten wel mee volgen”, “Maximum één persoon om te winkelen: dat is een echte ramp. De overgrote meerderheid van de consumenten heeft graag het klankbord van man of vriendin alvorens over de koop te beslissen.” Wat die laatste bedenking betreft, stellen we vast dat de winkelier in kleinere gemeenten een oogje dichtknijpt als een echtpaar of twee vriendinnen samen binnenkomen.
Ook het aanbod bepaalt mede de verkoopstrategie. De sector van de comfortschoenen is veel minder kortinggevoelig dan het hippe modesegment. De eerste categorie kan de onverkochte wintermodellen ook nog volgend jaar tegen de volle prijs verkopen, terwijl de allernieuwste snufjes en kleurtjes onherroepelijk gedateerd zijn na één seizoen.