Hoe shopt de gemiddelde Belg?

Belg blijft verzot op kortingen

De Belg is verzot op kortingen. Naast de populaire soldenperiodes doen grote korting-events het ook zeer goed. Dat blijkt uit de jaarlijkse shoppingenquête van Group Hugo Ceusters-SCMS. Een onderzoek bij 24384 Belgen in zes grote shoppingcenters die peilt naar hun koopgedrag.

Iets meer dan een derde van de shoppers komt naar shoppingcenters voor grote korting-events zoals Black Friday of koppelverkopen. Opvallend is dat die type kortingen een ander publiek aantrekken dan doorheen het jaar. Dat verklaart Marketingmanager Hans Van Laer. Op een shoppingdag spendeert de Belg gemiddeld zo’n 90 euro. 56 procent geeft tussen de 25 en 125 euro uit, 19% geeft dan weer minder dan 25 euro uit. De top vijf van de uitgaven: 47,8% kleding, 13,6% vrije tijd, 11% verzorging, 9,7% voeding en horeca en 7,2% schoenen.

Waar de consument vroeger snel ging shoppen voor een jas of broek, wil de klant vandaag daarnaast echt genieten en iets beleven. Dan komt de horeca goed van pas. Tijdens het shoppen genieten van een heerlijke lunch of een terrasje hoort er steevast bij.

De meeste mensen gaan meer dan één keer per week shoppen. Meer dan de helft shopt met de partner of het gezin, een kwart shopt alleen. In 2013 was 35,7% van de shoppende Belgen een man. Intussen is hun aandeel gestegen tot 39,5%. Bovendien geven mannen hogere bedragen uit.

(Bron: retaildetail)

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine