Carrefour wil self-checkout in alle Hypermarkten

Het systeem biedt tal van voordelen voor zowel klant als werknemer

Eind januari 2018 kondigde Carrefour België in de Bijzondere Ondernemingsraad aan dat ze de intentie heeft om in de komende twee jaar verschillende self-checkout kassa’s te installeren in elk van haar Hypermarkten Carrefour. Uit onderzoek van thesisstudent Klaas Lannoy (VUB) blijkt namelijk dat consumenten het principe van self-checkout kassa’s sterk appreciëren. Klanten noemen voordelen als de snelle werking, korte wachtrijen en privacy bij het betalen als grote troeven van dit type kassa. Daarom wil Carrefour dat klanten in alle Hypermarkten de keuze hebben uit selfscan, self-checkout en klassieke kassa’s. Volgens Carrefour zou het systeem ook voordelen hebben voor de werknemers. Een medewerker kan wanneer nodig bij meerdere kassa’s assisteren en zo zou Carrefour ook meer variatie in de jobinhoud kunnen geven. Niet onbelangrijk is dat die variatie ook voor een verbeterde ergonomie zou zorgen en dat de polyactiviteit zou kunnen leiden tot een eenvoudigere inplanning van medewerkers, waardoor zij hun uurroosters sneller – 6 weken in plaats van 3 weken op voorhand – zouden kunnen krijgen. Deze intentie vormt een onderdeel van de investeringen die Carrefour België in haar transformatie opnam en op 25 januari voorstelde. Meer weten over self-checkout kassa’s en de voordelen ervan? Lees hier het artikel van Retail Magazine.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Carrefour Market Waasmunster scoort met klantvriendelijkheid

Maxim Van Hulle (26), zelfstandige uitbater van een Carrefour Market in Waasmunster, mag zich gedurende één jaar 'Retail Ambassadeur' en 'beste retail manager' noemen. Tijdens de gala-avond op 27 november in San Marco Village (Schelle) bleek dat hij met zijn Carrefour Market de hoogste score had behaald op het vlak van klantvriendelijkheid. Hij sleepte zo de Hospitality Award in de categorie retail in de wacht. Het resultaat van doorgedreven inspanningen om klanten te werven en te houden, en dit in moeilijke omstandigheden, namelijk aanslepende wegenwerken.

Retailketens blikken vooruit op de trends van 2019

Foodretailers laten niet graag in hun kaarten kijken. Toch spraken ze zich al voorzichtig uit over hun verwachtingen voor 2019. We noteren dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in de herkomst van de producten en in hun voedingswaarde. Hij staat volledig open voor geen of herbruikbare verpakkingen. De retailers hebben alle aandacht voor het milieu: nieuwe winkels of winkels die verbouwd worden, krijgen ledverlichting en warmterecuperatie. De versafdelingen en kant-en-klare bereidingen breiden verder uit. Ook op het vlak van onlinebestellingen beweegt er een en ander.

Financiële prikkels driver voor duurzame verpakking

Tijdens het evenement 'Reshaping Retail' presenteerde het expertisenetwerk voor communicatie, media en design van de Arteveldehogeschool zijn onderzoeksresultaten over duurzame verpakkingen.

Grote permacultuurtuin bij La Mazerine

Thibaut Vankeerbergen trad midden 2020 aan als manager bij Carrefour Market ‘La Mazerine’ in Genval onder de voorwaarde dat hij een beleid mocht uitstippelen dat de mens centraal zou stellen. En dat doet hij op alle vlakken. Getuige zijn project ‘care for’: een permacultuurtuin aan de winkel.

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine