Management services Partnercontent

Tweedehandsautomarkt boekt een opmerkelijk succes in juli 2024

Dalende occasieprijzen kunnen hogere interestvoeten compenseren

Juli is traditioneel een kalmere maand voor de autoverkoop. Enerzijds omdat heel wat consumenten in mei en juni een tweedehandswagen kopen voor hun zomerreis en anderzijds omdat veel landgenoten met vakantie in het buitenland zijn. Toch bleef het de afgelopen maand druk in de showrooms. Het aantal inschrijvingen lag in juli dan ook hoger dan verwacht, waardoor de stijgende trend van dit jaar wordt bevestigd (+7,0%).

Inschrijvingen Traxio juli 2024
Terwijl het aantal nieuwe inschrijvingen blijft dalen, kende de tweedehandsmarkt in juli 2024 een opmerkelijke groei

Nieuwe auto’s: een dalende trend of sterke groei?

In juli 2024 werden in totaal 32.151 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er 7,3% minder dan de 34.669 van juli 2023. Ook de cumulatieve cijfers voor de eerste zeven maanden van het jaar laten een licht dalende trend zien van 299.144 in 2023 naar 295.559 in 2024 (-1,2%). Als we de cijfers echter vergelijken met die van 2022 (221.307 inschrijvingen), zien we een opmerkelijke groei van 33% in 2024.

Tweedehandsmarkt blijft het bijzonder goed doen

Op de tweedehandsmarkt blijven de prijzen geleidelijk dalen met gemiddeld 8% op een jaar tijd. “Na een onverwachte maar eenmalige daling in juni herpakte de tweedehandsmarkt zich behoorlijk goed in juli 2024. Met een totaal van 64.660 inschrijvingen steeg de markt met 12,3% in vergelijking met juli 2023. Dat is meteen het hoogste maandresultaat van 2024”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie TRAXIO.

Vergeleken met 2022 en 2023 laten de cijfers voor de eerste zeven maanden van 2024 een aanhoudende groei zien. Terwijl het aantal inschrijvingen in juli 2022 379.377 stuks bedroeg en 406.564 in 2023, steeg dit aantal naar 435.176 registraties in 2024. Dat is een groei van 7% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 14,7% tussen 2022 en 2024.

Het aanhoudende succes van de tweedehandsmarkt is opmerkelijk. Als gevolg van de toegenomen levensduur en het aantal duurdere nieuwe wagens, bewegen heel wat consumenten naar de occasiemarkt. Bovendien blijven de prijzen dalen, wat de gestegen financieringskosten mogelijks kan compenseren en zo de tweedehandsmarkt extra interessant maakt.

Traxio tweedehands juli 2024
Het aantal inschrijvingen lag in juli 2024 hoger dan verwacht, waardoor de stijgende trend van dit jaar wordt bevestigd (+7,0%)

Geleidelijke elektrificatie binnen de tweedehandsmarkt

Benzinemotoren blijven de tweedehandsmarkt domineren met een marktaandeel van 54,9%. Diesel verliest verder aan terrein tot 31,7%. Deze dalende trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,2% in 2023 naar 5,5% in 2024.

Anderzijds blijft het aandeel hybride en elektrische voertuigen gestaag toenemen. In totaal is 12,9% van de ingeschreven tweedehandswagens oplaadbaar, waarvan 10,1% plug-inhybride en 2,8% volledig elektrisch. Deze verhoudingen liggen duidelijk anders voor de registraties van nieuwe personenauto’s, waar (H)EV’s het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen met een percentage van 63,3%.

In totaal groeit het aantal elektrische tweedehandswagens tot 12.123 eenheden. Dat is een stijging van 90% ten nadele van diesels. Hoewel de particuliere EV-markt nog tijdelijk gestimuleerd wordt door de Vlaamse premie, wordt ook de helft (50,9%) van de occasie EV’s aangekocht door bedrijven.

Traxio motorisatie juli 2024
In totaal groeit het aantal elektrische tweedehandswagens tot 12.123 eenheden, wat een stijging is van 90% ten koste van diesels

Steeds meer occasiebedrijfswagens

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar is beweging in. Maar liefst 88% van de tweedehandswagens werden tijdens de eerste zeven maanden van 2024 ingeschreven door privépersonen. Het aandeel bedrijfswagens bedroeg 12%. Dit toont aan dat startende bedrijven steeds vaker kiezen voor een tweedehandswagen, meer specifiek occasie hybride wagens.

Verder domineert Vlaanderen nog altijd de markt voor tweedehandsauto's met een aandeel van 55%. Hierdoor blijven de marktaandelen van Wallonië (37%) en Brussel (8%) stabiel.

Traxio eigenaarstype juli 2024
Hoewel particulieren de tweedehandsmarkt domineren, kiezen ook bedrijven steeds vaker voor een tweedehandswagen
Traxio regio juli 2024
Vlaanderen blijft de markt voor tweedehands personenwagens domineren met een aandeel van 55%
1/2

Nieuwe wind brengt verjonging in het wagenpark

In mei 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 10 maanden. Deze relatief hoge leeftijd verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, wat een nefast verschijnsel is voor de vergroening en uitstootreductie. Toch komen er steeds meer recente tweedehandsauto’s op de markt als gevolg van de vele geleverde nieuwe auto’s in de laatste maanden van 2023. Zo is 34% van de ingeschreven tweedehandswagens minder dan 5 jaar oud.

Traxio leeftijd juli 2024
Als gevolg van de vele nieuwe auto's die in de laatste maanden van 2023 zijn geleverd, komen er steeds jongere modellen vrij

Gevestigde merken en modellen

Merk Traxio juli 2024
De top 5 van merken en modellen bleef ongewijzigd in juli 2024

Volkswagen en BMW blijven de verkoop van tweedehandsauto’s domineren tijdens de eerste zeven maanden van 2024. De top 5 wordt verder aangevuld door Mercedes, Opel en Peugeot. Wat de populairste modellen betreft, veranderde in juli 2024 niets voor de top 5. De VW Golf (17.464) kwam op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (12.341), Opel Corsa (10.968) en BMW 3 Reeks (9.876). En ook de BMW 1 Reeks, die in juni op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 8.837 inschrijvingen.

Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Ondanks de lage verkoop van nieuwe wagens aan particulieren, merken we de laatste maanden een lichte vooruitgang op. Omdat de klant zeer prijsgevoelig blijft, kennen aantrekkelijke financieringsvoorstellen op instapwagens uit het B- en C-segment – uit voorraad of snel leverbaar – het nodige succes. Hierbij geeft de consument de voorkeur aan voordelige benzinemotoren. De impact van de Vlaamse EV-premie blijft dus marginaal.”

“Fleetklanten nemen veel tijd om te beslissen, waarbij men soms een nieuw contract uitstelt. Binnen dit segment domineren EV’s omwille van de gunstige fiscaliteit. Toch overwegen sommige vloten een verbrandingsmotor als alternatief door de hoge prijsstelling. PHEV verliest hierbij aan belang als gevolg van het uitdovende fiscale voordeel.”

“Op de occasiemarkt, gedomineerd door de particuliere klant, merken we dat het aanbod verder verruimt, waardoor de prijzen normaliseren en de verkoop gunstig evolueert. Ter compensatie van het lagere aanbod nieuwe instapwagens is ook hier de vraag naar budgetwagens zeer groot. Aangezien klanten steeds meer overwegen om een recente tweedehandswagen aan te kopen, vragen ze steeds meer naar de diverse financieringsvormen die gangbaar zijn op de nieuwmarkt, zoals Private Lease-formules.”

“De meest gangbare motorisatie is nog steeds de benzinemotor. De EV-markt dient nog ontwikkeld te worden. De vraag hiervoor is niet stabiel en het aanbod is niet in verhouding tot die vraag. Ondertussen blijven de planningen goed gevuld in de werkplaatsen.”

Ivo Willems, Cardoen: “Met 10% meer bezoekers in de toonzaal is het in juli druk geweest bij Cardoen. Naast een lage prijs, wint ook de snelle levertermijn aan belang: niet alleen om op vakantie te vertrekken, maar bijvoorbeeld ook voor jongeren die verder gaan studeren of klanten die veranderen van job… Opmerkelijk is ook dat we in juli evenveel tweedehands EV’s als dieselwagens hebben geleverd. Dat komt niet door een te lage voorraad aan diesels, maar wel door een gestegen vraag naar EV’s.”

“Goed nieuws voor de klant is dat de prijs van een gemiddelde occasiewagen met ongeveer 8% gezakt zou zijn op een jaar tijd. Die prijsdaling kan de gestegen interestvoeten en het bijhorende verschil in afbetaling mogelijks compenseren. Wat de nieuwe wagens betreft, is er meer stock voorhanden. Dat komt omdat er begin 2024 geen autosalon heeft plaatsgevonden, waardoor de stijging in verkoop niet even hoog was als in de salonjaren.”

Simon Bossuyt, DEX: “In juli mochten we veel bezoekers ontvangen in onze showrooms. Misschien heeft het mindere weer aan het begin van de maand daaraan bijgedragen. Dat heeft (alweer) geleid tot een mooie stijging in de verkoop ten opzichte van vorig jaar, zowel voor nieuwe als voor tweedehands auto's.

“Ondertussen is het aanbod weer toegenomen en kunnen we interessante deals afsluiten waar onze klanten mee van profiteren. Nu het aanbod scherper geprijsd staat, kopen klanten sneller aan. Consumenten hebben steeds meer vragen over leasing- en verhuurformules, maar traditionele financiering blijft vaak de beste optie voor ons particuliere publiek.

“Op vlak van motorisatie kende deze maand geen grote veranderingen: het aandeel PHEV stijgt geleidelijk en bij EV’s is het nog steeds afwegen of het product qua prijs interessant is voor een particulier. Momenteel hebben we niet veel wagens in stock die voldoen aan de voorwaarden voor de Vlaamse EV-premie, waardoor de stijging van het aantal verkochte EV’s beperkt is. Daarnaast merken we op dat het aanvragen van de EV-premie niet altijd even soepel verloopt voor onze klant.”

“In de werkplaats is het door de verlofperiode iets minder druk. Veel klanten die op reis vertrokken, kwamen al langs met de wagen voor een check-up in de laatste weken voor de vakantie.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine