Wit blijft wereldwijd de populairste autokleur
Axalta brengt 66e autokleur populariteitsrapport uit

Axalta heeft onlangs haar 66e jaarlijkse wereldwijde autokleur populariteitsrapport uitgebracht. Uit het rapport blijkt dat wit wereldwijd koploper is in de kleurenkeuze voor consumentenvoertuigen in 2018. Wit hield met 38% zijn toppositie vast en creëerde een aanzienlijke kloof met zwart (18%) en zilver en grijs (12%). Regionaal gezien zagen zwart en grijs significante stijgingen. Zwart steeg in China (5%), Azië (3%), Zuid-Korea en Afrika (beide 2%). Grijs won terrein in Afrika (3%) en Europa (2%). "Wit wordt wel uitgedaagd door een opkomende trend naar warmere tinten en kleurencombinaties met zwart", aldus Nancy Lockhart, wereldwijde kleurmarketingmanager bij Axalta. "Hoewel neutrale kleuren de aanvoerders zijn, is er wel een indicatie voor een terugkeer naar kleur. Blauw is, naast de neutrale kleuren, het populairst en vertegenwoordigt 7% van de markt, oranje en brons zijn aan een opmars bezig en winnen aan interesse." Het Axalta rapport, dat sinds 1953 jaarlijks wordt gepubliceerd, is het langstlopende en meest uitgebreide kleurenverslag in de auto-industrie. Samengesteld en ontworpen door de wereldwijde kleurexperts van Axalta, biedt het rapport automotive OEM's fascinerende inzichten in consumentenvoorkeuren.