Tweedehands speedpedelecmarkt blaakt van gezondheid
Dominantie van nieuwe speedpedelecs blijft afnemen
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe speedpedelecs worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 bestond 72,5% van de speedpedelecmarkt uit nieuwe fietsen en 27,5% uit tweedehandsexemplaren. Een jaar later groeide het aandeel tweedehands-speedpedelecs echter naar 35,9%, terwijl het aandeel nieuwe fietsen daalde naar 64,1%.
Diverse verklaringen voor de dalende nieuwe markt
In de eerste helft van 2024 liggen de inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs een stuk lager dan in 2023. Het aantal inschrijvingen daalt hierbij met -15,9% van 8.414 stuks naar 7.073 nieuwe speedpedelecs (SP’s). Die dalende trend plant zich ook voort op maandelijks niveau. Zo werd in juni 2024 een stevige terugval van -24,4% geregistreerd. Dat zijn 375 nieuwe speedpedelecs minder dan in juni 2023.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio, analyseert deze achteruitgang: "Heel wat leasingcontracten uit 2019, 2020 en 2021 lopen op hun einde, waardoor er heel wat speedpedelecs vrijkomen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dankzij dit grotere aanbod dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijkere prijs."
Frank Glorieux, algemeen secretaris van Traxio Velo, licht dit verder toe: “Het is duidelijk dat heel wat consumenten dit jaar de vinger op de knip houden voor de aankoop van een nieuwe speedpedelec. Als gevolg van de gedaalde koopkracht en onzekerheid over de maatregelen van nieuwe regeringen worden er ook minder dure modellen gekozen op de leasingmarkt. Daarnaast zorgt het aanhoudende slechte weer ook voor een vertraging in de gehele fietsmarkt.”
Leasesegment noteert grootste daling
In de eerste zes maanden van 2024 werd bijna twee op de drie nieuwe speedpedelecs geregistreerd door niet-particulieren (65%). Bijna de helft van de registraties was afkomstig van leasing (50,3%), 34,9% van particulieren en 14,7% van zakelijke klanten.
In vergelijking met 2023 laat het leasesegment de grootste daling optekenen (-20,5%). Hierbij daalt het aantal registraties van 4.477 naar 3.561. Ook het segment voor particulieren en bedrijven kent een verdere daling met respectievelijk -13% (van 2.842 naar 2.472 registraties) en -5% (van 1.095 naar 1.040 registraties).
Vrijgekomen leasefietsen zorgen voor bloeiende tweedehandsmarkt
In tegenstelling tot de nieuwe markt, doet de tweedehandsmarkt het erg goed. In de eerste jaarhelft van 2024 werden al 3.964 tweedehands-speedpedelecs ingeschreven in België. Dat is 23,9% meer dan in 2023 (3.199 eenheden) en 46,6% meer dan in 2022 (2.704 eenheden). Op maandelijks niveau blijft de tweedehandsmarkt ook exponentieel groeien tot 739 eenheden (+9,2%) in juni 2024.
Deze stijgende cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehands-SP’s. Indien de eigenaar ervoor kiest om zijn leasefiets in te ruilen voor een moderner exemplaar, komt deze op de markt als betaalbaar tweedehandsexemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief.
Provinciale cijfers weerspiegelen markttendens
De cijfers per provincie laten een uniforme daling zien voor nieuwe speedpedelecs en een sterke groei voor tweedehandsexemplaren. Toch blijven speedpedelecs over het algemeen een Vlaams fenomeen. Zo vertegenwoordigt Vlaanderen respectievelijk 94,7% (nieuw, 6.700 eenheden) en 91,7% (occasie, 3.631 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen in het aantal nieuwe speedpedelecs vergeleken met 2023. Deze procentuele dalingen variëren van -2% tot -48%, waarbij Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Luxemburg (-36%) en Vlaams-Brabant (-29%) uitschieters zijn.
Aan de andere kant tonen alle provincies een aanzienlijke groei in het aantal tweedehands-speedpedelecs tijdens de eerste helft van 2024. De stijgingen varieerden van 6,3% tot 75%, waarbij provincies als Luxemburg (+75%), Waals-Brabant (+59,3%), Brussel (+56,8%), en Oost-Vlaanderen (+29,8%) een mooie groei lieten optekenen.
Inzichten van enkele professionals uit de sector
Stijn Ennekens, myStromer AG: "Sinds april 2023 maakt de leasingsector een moeilijke periode door, maar we mogen niet vergeten dat 2022 een uitzonderlijk goed jaar was. Bovendien werken de slechte weersomstandigheden de negatieve trend ook in de hand en kan de productiestop van verschillende merken met Bosch-motoren ertoe leiden dat consumenten andere opties overwegen indien ze bij de plaatselijke fietsenzaak niet kunnen vinden wat ze zoeken.”
"Deze dynamiek wordt verder versterkt door een onzeker economisch klimaat. Hierdoor kiezen mensen vaker voor een toegankelijke tweedehandsfiets dan voor een investering in een nieuwe speedpedelec. Daarnaast profiteert de tweedehandsmarkt van de lage restwaarden, waardoor 90% van de consumenten wordt aangemoedigd om hun leasefiets terug te kopen en zo hun volgende aankoop te financieren. Dit alternatief is vooral aantrekkelijk door het aanzienlijke prijsverschil met nieuwe fietsen.”
Jorrit Heidbuchel, Ellio: “De terugval in particuliere verkopen is geen verrassing aangezien de koopkracht(perceptie) onder druk staat. Dit vertaalt zich duidelijk in een lagere appetijt voor dure aankopen zoals een speedpedelec. Ook de inburgering van thuiswerk en de aanpassing van de fietsvergoeding lijken - althans in de hoofden van de mensen – hierin hun effect te hebben. Dat de tweedehandsmarkt stijgt, hoeft ook niet te verbazen gezien de prijsdruk en het snelgroeiende aanbod tweedehandsfietsen door de leasingboom.”
