naar top
Menu
Logo Print

Mode-industrie heeft baat bij duurzaamheid

"Duurzaamheid kan winst opleveren"
magazine

In het afgelopen jaar steeg de Pulse Score van de mode-industrie van 32 naar 38 op 100. Die score meet in hoeverre de industrie bezig is met duurzaamheid. Dat wordt berekend door Global Fashion Agenda en de Boston Consulting Group op basis van een enquête onder 90 senior managers en meer dan 50 interviews.

Van de bevraagden gaf 52 procent aan dat doelen omtrent milieu en sociaal ondernemen een belangrijke richtlijn vormden bij het nemen van strategische beslissingen, een stijging van 18 procentpunt in vergelijking met vorig jaar.

Het rapport geeft echter wel aan dat de snelheid waarmee bedrijven duurzamer gaan opereren nog te wensen overlaat. Vooral de middelgrote bedrijven boeken vooruitgang, maar de kleinere blijven achter terwijl diverse grote modebedrijven het plafond lijken te hebben bereikt en er geen grotere verandering in hun Pulse Score merkbaar zijn. Ook heeft een derde van de mode-industrie tot op vandaag nog niets gedaan om duurzamer te worden. Om dat te stimuleren liet het Pulse Rapport dit jaar zien wat duurzamer werken een bedrijf financieel gezien kan opleveren.

Nieuwe data laten zien dat investeringen in het efficiënte gebruik van materiaal, een veilige werkplek en duurzame grondstoffen kunnen leiden tot een verbetering van de EBIT-marge van 1 tot 2 procentpunt in 2030. “De impact gaat verder dan het bouwen aan een merk en risk management. Duurzaamheid kan winst opleveren,” meldt Sebastian Boger, partner bij BCG.

CM_LEDERWAREN

CM_LEDERWAREN

+3250240404
+3250240445