Management services Partnercontent

Wat zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie?

Zonder steun uit Brussel rest slechts bijrol voor Europese auto-industrie

Europa moet per direct bijspringen om verder afglijden van haar auto-industrie te voorkomen. Onmiddellijke actie is nodig om het noodzakelijke ecosysteem voor elektrische auto’s versneld op te bouwen. Zonder maatregelen zal de achterstand op China en de VS verder toenemen, met ernstige gevolgen voor de Europese economie (export, werkgelegenheid, innovatie). Tegenover te veel regels stelt Brussel te weinig stimulering, aldus kredietverzekeraar Allianz Trade in de recent gepubliceerde ‘Global auto outlook’.  

Wat zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie? 1

Het rapport schetst een gitzwarte toekomst voor Europese autofabrikanten, met Duitsland voorop. De auto-industrie is van groot belang voor de Europese economie. De sector is goed voor 6% van de totale productie in de EU. Met bijna 950.000 bedrijven biedt de auto-industrie werk aan 6,5 miljoen mensen. Ook is de sector als innovatiehub de grootste investeerder in research & development in de EU (bijna € 73 miljard in 2022).

Ontwrichtende rol van China

Allianz Trade stelt vast dat de overgang naar elektrisch rijden turbulent verloopt door geopolitieke spanningen, vertragende vraag en onzekerheden op het gebied van de regelgeving. Regionaal zijn er grote verschillen. China daagt traditionele autoleiders uit. Europa en de VS, op hun hoede voor Chinese afhankelijkheid en de impact voor de eigen auto-industrie, reageren met verhoging van handelsbarrières en extra toezicht. Het rapport zoomt vervolgens in op specifieke regionale bijzonderheden. 

Wat zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie? 2

Johan Geeroms, director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Cruciaal is de ontwrichtende rol van China, vooral op het gebied van elektrische voertuigen. China ligt mijlenver voor, dramatisch voor Europese automakers die te lang hebben afgewacht. Natuurlijk gebeurt er van alles om de achterstand in te lopen. Vooral als het gaat om de massamarkt van betaalbare middenklassers wacht Europese fabrikanten een moordende concurrentiestrijd. Dat betekent lagere prijzen en margekrapte. Achterblijvers zullen moeite hebben om te overleven. Nu al zien we stijgende faillissementen in de automotivesector. Niet alleen is de marge bij Chinese autoproducenten ruimer. Ook hebben ze een veel langere adem, want Chinese autoproducenten zijn pure staatsbedrijven. Die dwingen Europese fabrikanten om verliesgevend te produceren en dat houden ze nooit lang vol.”

Wat zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie? 3

Versnipperde stimulatie

Vanaf 2035 is de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in de EU verboden. Geeroms: “Wat staat hier tegenover? Kijk naar de VS en vooral China: daar zie je gecoördineerde steun en een alomvattende strategie. 15 jaar geleden heeft de Chinese overheid vol ingezet op EV, inclusief grote batterijfabrieken. Europa komt niet verder dan wat versnipperde stimuleringsmaatregelen. In 20 EU-landen ontbreekt het aan infrastructuurstimulansen (zoals subsidie op laadpalen en laadstations). Er wordt heel weinig gedaan aan de acceptatie van elektrische auto’s. En wat er gebeurt aan stimulering wordt in 2024 verder teruggeschroefd. Zoals in Duitsland en Frankrijk waar subsidies door begrotingsbeperkingen aan banden worden gelegd.”

Te weinig laadpalen

Geeroms noemt enkele voorbeelden hoe beleidsmakers de Europese auto-industrie kunnen helpen. “Potentiële kopers blijven aarzelen als je hen niet ontzorgt over het bereik van elektrische auto’s. De laadstations zijn ongelijkmatig verdeeld binnen de EU. 60% van alle Europese laadstations staat in drie landen: Nederland, Duitsland en Frankrijk. In Europees verband moet er veel meer steun komen om die laaddichtheid op te voeren."

Wat zijn de vooruitzichten voor de auto-industrie? 4

Batterijafhankelijkheid

Ook op het gebied van batterij- en softwaretechnologie zijn volgens Johan Geeroms steunmaatregelen nodig. “Er vindt in de auto-industrie een beslissende omslag plaats van motorvermogen naar accu- en softwaremogelijkheden. Op dit terrein is China oppermachtig. Batterijen vertegenwoordigen de grootste kostenpost bij de productie van een elektrische auto, zeg 40% van de totale kosten. Zes van de tien grootste fabrikanten van batterijen ter wereld zijn gevestigd in China, terwijl de overige vier ook in Azië zitten. De afhankelijkheid hiervan is gevaarlijk groot. Als reactie hebben regeringen de beperkingen en het toezicht op de Chinese auto-import aangescherpt. Biden's Inflation Reaction Act (IRA) biedt bijvoorbeeld tot 7.500 dollar aan belastingvoordeel voor de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen, maar sluit die uit met Chinese componenten.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

ALLIANZ BENELUX

KONING ALBERT II-LAAN 32, BRUSSEL 1000Meer info
Auto expertisebedrijven
Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine