naar top
Menu
Logo Print
29/08/2019 - VEERLE BEIRNAERT

DUIZEND HARTJES OM DE DETAILHANDEL TE ONDERSTEUNEN

Een online tsunami kan het tij doen keren

La Bottega zou de deuren sluiten. En dan toch niet, gelukkig maar... Het bleek een stunt van Unizo te zijn, om het ‘winkelhieren’ een boost te geven. Het nieuws sloeg in als een bom. En de reacties op de sociale media kwamen aan als een tsunami. Bij Unizo gingen ze voor een shockeffect. Dat was een must, want dan pas gaan mensen hun gedrag veranderen. De Winkelhier-campagne heeft emoties losgemaakt en dat is nog maar een begin, want deze actie wordt nog verder uitgebouwd. Zo kom je tot resultaten op lange termijn, net als de Bob-campagne.

WINKELHIER

Op woensdagochtend 12 juni stond op het etalageraam van de gekende Hasseltse modezaak La Bottega de volgende boodschap te lezen: “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren." Maar in de loop van de dag werd er iets aan toegevoegd: "Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier." De actie maakte deel uit van de campagne 'Winkelhier' van ondernemersorganisatie Unizo en werd in de vijf Vlaamse provincies gelanceerd. Allemaal op woensdagochtend, perfect getimed, in vijf geliefde handelszaken: La Bottega in Hasselt, Bakkerij Goossens in Antwerpen, en verder ook nog Leuven (Slagerij Rondou), Gent (Paard van Troje) en Kortrijk (Brooklyn).

Unizo actie winkelhier winkel lokaal shop lokaal shoplokaal shoplocal shop local Isolde Delanghe Danny Van Assche Mode UnieUnizo actie winkelhier winkel lokaal shop lokaal shoplokaal shoplocal shop local

LA BOTTEGA

Om de actie in Limburg te ondersteunen, viel de keuze als vanzelfsprekend op La Bottega. La Bottega is een ijzersterke naam in Limburg en ver daarbuiten. Van schoenenwinkel zijn ze uitgegroeid tot een echte modezaak en bovendien spreken ze een breed publiek aan – van hippe fashionista’s over heren die kwaliteit wensen tot klassedames van 50+. Ze staan garant voor een oerdegelijke service, ook via hun knappe én efficiënte webshop en dan is er nog een extra troef: ze doen het uitstekend op de sociale media.

"Meer dan duizend hartjes”

"Het was een dag vol emotie", vat Rosalie Fabry de hele dag samen. Zij is de e-commerceverantwoordelijke van La Bottega. “Toen het bericht van de denkbeeldige sluiting verscheen op de sociale media, kwam er een schokgolf van traantjes en huilende gezichtjes. Ook in 'real life' waren er klanten die in tranen zijn uitgebarsten. En toen het duidelijk werd dat het alleen maar een shockcampagne was en dat we dus open bleven, kwamen er meteen hartverwarmende steunbetuigingen. Dat was een fijne en zeer positieve vibe. Op korte tijd verschenen er meer dan duizend hartjes op Instagram en er kwamen ook meer dan duizend likes op Facebook binnen."

Impact op de verkoopcijfers?

Rosalie Fabry: "De dagen na de actie hebben we een kleine stijging in de verkoop waargenomen. Maar het is altijd moeilijk om zoiets aan één enkel event te koppelen. Er liepen toen ook nog andere acties op de sociale media, en er waren onze gewone mailings... dus zijn er altijd meerdere factoren in het spel."

Unizo actie winkelhier winkel lokaal shop lokaal shoplokaal shoplocal shop local Unizo actie winkelhier winkel lokaal shop lokaal shoplokaal shoplocal shop local PROBLEMATIEK

 “Oud zeer”

“Ja, er is een probleem”, stelt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. “En het wordt steeds erger. De omzet in de Belgische retail blijft verder dalen. Het probleem is niet zozeer dat we online shoppen, maar wel dat we die aankopen zo vaak op buitenlandse webshops doen. 50% van onze e-commerceaankopen doen we in het buitenland en dat is een hoger percentage dan wat je in de ons omringende landen ziet. De consument winkelt doodleuk in het buitenland zonder erbij stil te staan dat onze eigen economie in het slop geraakt en dat er steeds meer winkels verdwijnen in onze dorps- en stadskernen.
Alle Belgen doen voor 5,5 miljard e-commerceaankopen in het buitenland. Dat betekent dat de Belgische Staat op die manier 1,1 miljard aan btw-inkomsten misloopt. En ook de werkgelegenheid in de retail blijft verder dalen – jaar na jaar. En toch is het niet zo moeilijk om onze economie weer een ferme boost te geven: als elke Belg 100 euro per jaar meer zou uitgeven in een Belgische winkel, dan is dat goed voor 1785 nieuwe jobs in de retail.”

Saaie winkelstraat

“Ook het aanbod in onze winkelstraten wordt stilaan saaier en schraal. De zaken die verdwijnen, zijn vaak de winkeltjes met unieke producten. Dat zijn leuke adresjes die hoog scoren op het vlak van originaliteit, maar daarom nog geen monsterwinsten boeken. Ze kunnen de hoge huurprijzen niet aan of ze kunnen het hoofd niet langer boven water houden, tout court. Het is jammer om net die leuke adresjes te zien verdwijnen, want zij brengen sfeer in het straatbeeld. Wat overblijft zijn dan de ketens die je in elke stad vindt. Op de duur ziet Hasselt er net uit zoals Roeselare of Gent. Dan heb je alleen nog eenheidsworst, dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Unizo actie winkelhier winkel lokaal shop lokaal shoplokaal shoplocal shop local Isolde Delanghe Danny Van Assche Mode Unie
"Toen het duidelijk werd dat het alleen maar een shockcampagne was en dat we dus open bleven, kwamen er meteen hartverwarmende steunbetuigingen", aldus Rosalie Fabry van La Bottega

IS EEN WEBSHOP DE OPLOSSING?

"Ik heb goed nieuws te melden", vertelt Isolde Delanghe, Directeur van De Mode Unie. “Een webshop is dikwijls een zware investering, dat klopt, maar niet iedereen hoeft deze investering te doen. Een eigen webshop is een must voor echt grote modezaken zoals La Bottega. Zij hebben personeel in dienst om zo'n platform up-to-date te houden en de online bestellingen af te handelen. Voor een kleine of middelgrote handelszaak is zo'n webshop niet haalbaar en gelukkig ook niet nodig. Maar zij moeten wel digitaal zichtbaar zijn. Daarmee bedoel ik dat ze wel een website nodig hebben en ook op de sociale media aanwezig moeten zijn. Op Facebook of Instagram nieuwe dingen laten zien, dat is een aanrader. De nieuwe collectie die binnenkomt mag je zeker in de verf zetten op de sociale media. Trek zelf de nieuwe spullen aan en maak toffe foto’s. Dat is veel authentieker dan met modellen werken. En zo krijg je ook al snel een fijne interactie met de klanten. Je zal zien dat de berichtjes meteen binnenstromen, zoals: "Heb je die blauwe jurk nog in Medium?" En de volgende dag komen ze dan naar de winkel om al die geweldige dingen echt te passen.”

WIE HEEFT WÉL EEN WEBSHOP NODIG?
• Detailhandelaars die in een nichemarkt zitten. Zij hebben vaak klanten die van buiten de gemeente of buiten de provincie komen. Voor hen is het handig als ze online kunnen bestellen;
•Aanstormend creatief talent: startende ontwerpers die nog geen verkooppunten hebben in de grote winkelsteden.