naar top
Menu
Logo Print
02/09/2019 - CHARLOTTE DE NOOSE

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen ELK SEIZOEN DURVEN UITPAKKEN IS GEHEIM

Familiebedrijf Streza Blankenberge blijft groeien

Iets wat Leen Smet ruim 35 jaar geleden voorzichtig begon in een kleine winkel in Blankenberge onder de naam Streza, is uitgegroeid tot een groot avontuur. Ondertussen zijn er drie Streza-verkooppunten en werkt het hele gezin in het familiebedrijf. De kracht van Streza ligt erin dat ze elk seizoen opnieuw durven uitpakken met nieuwe merken en modellen, naast een 'vrij zeker' basisassortiment. Werkt het niet, dan worden ze afgevoerd. Maar het zorgt er wel voor dat de klanten naar Streza komen omdat er altijd wel iets nieuws te vinden is. We hadden een gesprek met een gedreven familie, in de Kerkstraat 89.

35 JAAR GELEDEN IN BLANKENBERGE

“Ik wou zelfstandige worden"

Leen Smet: “Sinds mijn vijfde woon ik in Blankenberge. Op mijn twaalfde wist ik al dat ik zelfstandige wou worden, zoals mijn ouders. Welke branche? Dat zou ik nog wel zien. In elk geval niet in de horeca, zoals mijn ouders. Toen ik een prille twintiger was en Gino, mijn huidige man, al kende, werkte ik in een schoenwinkel in de Kerkstraat. Ik had de kans in een pand daartegenover, op nummer 89, een zaak te beginnen en ik heb het aangedurfd. Als koppel zijn we voorzichtig begonnen. Mijn man heeft eerst nog zijn toenmalige beroep in loondienst verdergezet. Maar ere wie ere toekomt: zonder hem zou Streza - een eerder toevallig gekozen naam trouwens - niet zijn wat het nu is."

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen
De gezichten achter het familiebedrijf Streza:
V.l.n.r.: Tom, Gino, Leen en Jana

Tweede winkel en tweede kind

Leen Smet: “Ik wist zeer goed wat ik wilde: mode verkopen in Blankenberge. Er waren veel schoenwinkels maar geen enkele die modemerken aanbood. Zo'n tien jaar later zijn we een tweede winkel gestart, in Oostende. We hadden toen al onze zoon Tom en onze dochter Jana was op komst."

“Als je niet kan winnen, moet je niet vechten. Ik bedoel maar: een webshop? We zullen toch niet kunnen winnen van de Zalando’s van deze wereld”

GEEN SAAIE SCHOENEN

Kinderen mee in de zaak

Gino De Wilde, echtgenoot van Leen: “Zeven jaar geleden hebben we een tweede winkel geopend in de Kerkstraat in Blankenberge, op nummer 151, pal aan het station en ook met de naam Streza. Vroeger was het nog mogelijk om een zaak gestaag uit te breiden, nu liggen de zaken toch wat moeilijker. We hebben onze kinderen ook nooit gepusht om mee in de zaak te stappen, integendeel. En toch hebben ze er allebei zelf voor gekozen. Wat natuurlijk de kers op de taart is. En wat meer is: zelfs de vriendin van Tom werkt mee in het bedrijf. Zij is de verkoopster op nummer 151."

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen

MEER DAN SCHOENEN

Zoon Tom: “De winkel aan het station had van in het begin al de grote oppervlakte van nu. Daar verkopen we andere merken dan hier: Michael Kors, Love Moschino, Karl Lagerfeld en Pinko. Allemaal merken met een gamma dat veel breder is dan alleen schoenen. Ik hou me vooral bezig met de aankoop en stel uiteindelijk de collecties samen."

Merken met naam en faam

Dochter Jana: “Toen mama begon, was dat met een dames- en herencollectie. Na een tijd kwamen er handtassen en andere accessoires bij. Wat mijn mama in het prille begin wou, namelijk mode verkopen, doen we nog altijd. En dan wel in de juiste verhouding prijs/kwaliteit. We kiezen merken die naam en faam hebben, die de consument kent. Eén eigenschap hebben onze schoenen alvast gemeen: ze zijn nooit saai. Saai bestaat al genoeg."

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen
Het warme hout contrasteert mooi met het zwarte staalwerk en de witte presentatierekken

ELK SEIZOEN NIEUWE MERKEN

Aankopen in Milaan

Tom: “We hebben een basispakket aan modieuze schoenmerken en een deel sportieve. Dat is onze, zeg maar, 'normale zone'. Naast de basis hebben we telkens heel wat andere in de 'gevarenzone'. Ik zeg 'telkens' omdat we per seizoen nieuwe merken voorstellen. Dat gaat wel makkelijker in de dames- dan in de herencollectie. Die merken gaan er eventueel direct weer uit als ze het niet goed doen. De selectie doen we voornamelijk op de twee jaarbeurzen in Milaan."

Klanten alsmaar triggeren

Leen gaat enthousiast verder: “Als we al eens kiezen voor onbekende merken, moet de schoen altijd iets bijzonders hebben: een speciale hak of gesp bijvoorbeeld. We kiezen geen merk waarvan er dertien in een dozijn zijn. We willen onze klanten en toevallige passanten altijd weer triggeren met een ander merk, speciale modellen, hippe kleuren."

GRONDIGE VERBOUWING

Beleving is een must

Gino: “Klanten willen meer en meer beleving, willen schoenen en al zeker handtassen kunnen vastnemen en voelen. In 2017 kon dat al in de winkel van nummer 151 maar niet in deze. Een zeer groot deel van ons aanbod stond in twee lange vitrines. De voorbije 35 jaar hadden we al regelmatig verbouwd om mee te blijven met de tijd en onze winkel werd steeds meer naar achteren doorgetrokken. Deze keer sloten we zes maanden voor wel heel grondige verbouwingen: de vloer van de eerste en tweede verdieping van het voormalige rechterpand werd gesupprimeerd. Dat creëerde een vide van 9 meter hoog."

Alle artikelen beveiligd

Leen: “Die vide is niet alleen praktisch - veel daglicht - maar zorgt voor een mooi staaltje architectuur. Van vloer tot plafond en van voor tot helemaal achterin werd alles herzien, uitgebroken en vernieuwd. En meteen hebben we het probleem van beveiliging aangepakt. Werkelijk al onze koopwaar is nu beveiligd, iets wat tien jaar geleden nog niet echt moest."

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen
De schoenen en lederwaren staat op een overzichtelijke en luchtige manier gepresenteerd. Zo krijgt de klant rustig de tijd
om alles op zich te laten afkomen.

COMBINATIE VAN MATERIAALSOORTEN

Jana: “Het fijne is dat de producten nu allemaal heel dicht bij de klanten staan, en op een aangename manier. In het midden in het verlengde van de winkel staan lage, eikenhouten presentatiesokkels. Dat warme hout wordt hier en daar onderbroken door stalen pilaren. Een strakke betonnen vloer en witte 'zwevende' schappen aan de witte en bakstenen muren zorgen voor een designlook. Om schoenen te passen, maken de klanten gebruik van grote, vierkante, lederen banken. Een bijpassend salon achteraan links geeft de gelegenheid aan familie of vrienden van de shoppers om op adem te komen."

KLANTEN KOMEN NAAR STREZA OMWILLE VAN ...

Vriendelijk, familiaal en trendy

Leen: “De sterktes van Streza? Vriendelijkheid is onze prio nummer 1. En Jana of Tom zijn altijd in de winkel aanwezig. Onze kinderen hebben stilaan de fakkel overgenomen. Mijn man en ik doen wel nog heel wat werk achter de schermen, want de boekhouding wordt er niet eenvoudiger op. Naast het familiale karakter van Streza stip ik graag aan dat we die 35 jaar, jaar in jaar uit, mee geëvolueerd zijn met de tijd, met de trendy looks. We zijn altijd durvers geweest, we experimenteren met merken en we diversifiëren."

Mode, mode en nog eens mode

Tom: “De reden waarom klanten naar Streza komen, is zeker omdat we heel veel mode brengen en omdat we dingen durven uitproberen. Klanten weten dat we altijd wel een ander aanbod hebben dan anders en al zeker ten opzichte van onze collega-schoenzaken. En mocht er iets schelen aan een artikel, helpen we de klant altijd voort. We staan op een goede dienst na verkoop. En we (her)kennen onze klanten ook goed en dat vinden ze fijn."

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen

Streza schoenenwinkel Ten Huize Van schoenen
Klanten willen meer en meer beleving, willen schoenen en al zeker handtassen kunnen vastnemen en voelen

FYSIEKE WINKEL TROEF

Energie stoppen in de juiste dingen

Op onze vraag welke rol sociale media spelen voor Streza, is Leen categoriek: “Je moet vriendelijk zijn, je moet een goede zelfstandige zijn maar je moet ook realistisch zijn. Steek je energie in de juiste dingen. Mijn moeder zei altijd: als je niet kan winnen, moet je niet vechten. Ik bedoel maar: een webshop? We zullen toch niet kunnen winnen van de Zalando's van deze wereld."

Wel facebook en instagram

Gino: “We hebben wel een Facebookpagina. Regelmatig geven we een sneakpeak, om mensen te triggeren. En, het moet gezegd, dat is de verdienste van Toms vriendin. En zo heeft iedereen in de familie zijn specifieke rol in de zaak. Binnenkort lanceren we Streza op Instagram. Wij ondervinden wel dat mensen graag naar een fysieke winkel en, bij uitbreiding, naar Streza komen: 'Jullie hebben altijd wel iets leuks', horen we. En mensen die begaan zijn met mode, weten ons zeker te vinden."

100% AFHANKELIJK VAN HET WEER

Jana: “We kunnen onze klanten in drie grote groepen indelen. De vakantiegangers die huren voor een langere periode en de dagtoeristen, de personen die een tweede verblijf hebben en de vaste klanten. De verkoop in onze winkels hangt volledig van het weer af. Het kan zijn dat we een topmaand mei hebben in jaar x en een zeer slechte in jaar y omdat het weer niet meezit. Vakantieperiodes zijn sowieso beter dan andere periodes, maar bij slecht weer kunnen de verkoopcijfers tegenvallen."

VERSCHIL VROEGER EN NU

Gino: “Wat het verschil tussen vroeger en nu betreft. Vroeger werd er minder lang over de aankoopsom nagedacht en kocht men al eens direct twee of drie paar schoenen. Klanten waren ook sneller tevreden met een paar schoenen dat hun wensen benaderde. Tegenwoordig willen ze niet iets gelijkaardigs aan de schoenen of handtas die ze op sociale media zagen. Het moeten precies dezelfde schoenen of handtas zijn. Ten derde constateer ik dat de consument vroeger beter in het geld zat. En dat had een positieve invloed op modeartikelen als de onze."

GEEN HAKKEN, WEL SNEAKERS

Tom: “De consument verkiest makkelijk zittende schoenen boven elegante. Het beste bewijs is dat een UGG zonder problemen kan. Vroeger had je nog hakken en sportieve schoenen. Modellen met een hak worden niet meer gekocht, hoogstens om eens uit eten te gaan of voor een feest. En de sneakers? Die krijgt de branche er nooit meer uit. Net zoals de jeansbroek een algemeen aanvaard kledingstuk werd."

"WE OVERLEVEN INTERNET"

Stilstaan is achteruitgaan

Jana: “De grootste uitdaging voor de toekomst: blijven vooruitgaan, want stilstaan is achteruitgaan. We zullen altijd het verschil 'met internet' blijven maken. Wij zijn er hier allemaal van overtuigd dat we internet zullen overleven, want online aankopen is toch wel heel onpersoonlijk en Streza staat daar diametraal tegenover."

Elke dag ziet er anders uit

Tom: “Het zal ons zeker lukken. Ik doe de job doodgraag. Naast verkopen in de winkel vind ik het heel fijn de nieuwigheden in de branche op de voet te volgen en dan de aankopen te doen."
Jana vervolgt: “Wat ik zo boeiend vind, is dat ik telkens weer nieuwe mensen zie, dat ik ook de aankopen mee regel en dat elke dag er anders uitziet."
Gino besluit: “Onze stiel is best leuk. Onze klanten zijn haast allemaal in vakantiestemming, we hebben een aangenaam cliënteel. En wat voor mijn vrouw en mezelf het summum is: onze kinderen hebben het roer nu bijna volledig in handen …"