naar top
Menu
Logo Print
06/08/2019 - MARIE VERHULST

SUCCES KINDERSCHOENENWINKEL CEZAR TE DANKEN AAN FEILLOOS BUIKGEVOEL

Lien Deceuninck maakte vijf jaar geleden droom waar

In een tijd waarin er meer kinderschoenenwinkels sluiten dan openen, besloot Lien Deceuninck bijna vijf jaar geleden om haar droom te realiseren: een eigen kinder­schoenenwinkel. En dat ziet ze meteen als haar sterkte, want het kan alleen maar beter gaan. De schoenenwinkel is de ideale plaats voor wie op zoek is naar hip schoeisel voor de kleinsten onder ons. Slim aankopen vanuit een blindelings te vertrouwen buikgevoel staat centraal in haar visie. En met succes, want de zaak groeit nog elk jaar.

lien deceuninck

Droom werd werkelijkheid

Lien Deceuninck: “Van opleiding ben ik sociaal verpleegkundige, maar ik droomde er al altijd van om een eigen kinderschoenenwinkel te openen. Na mijn studies ben ik beginnen werken bij het CLB en dat doe ik nog steeds. Maar toen het pand hier vrijkwam, heb ik de sprong gewaagd om mijn droom te realiseren. Voorlopig vind ik mijn beide jobs nog even leuk en wil er ook geen afscheid van nemen. Dat maakt dat de winkel niet elke dag open is. We zijn enkel open op woensdag, donderdagnamiddag, vrijdag­namiddag en zaterdag. In drukke periodes ben ik ook op zondagsvoormiddagen open en tijdens schoolvakanties ben ik sowieso thuis en kan ik de winkel fulltime opendoen. Op die manier werkt dat eigenlijk heel goed.”

Derde kindje

“Intussen zijn we bijna vijf jaar open en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. We groeien elk jaar en ik krijg ook elk jaar nieuwe klanten die van verder komen. Mijn man is boekhouder en had eigenlijk zelf nooit durven dromen van hoe ver we nu al staan. Hij ziet in zijn beroep ook wel hoe veel schoenenwinkels het niet altijd makkelijk hebben, zeker kinderschoenenwinkels. De winkel heeft de naam Cezar gekregen. Dat was ook een naam die al lang in mijn gedachten zat. Ik zie de winkel eigenlijk als mijn derde kindje. De naam past dan ook in het rijtje van mijn twee kinderen Olivia en Achiel.”

Succes

“Ik denk dat het geheim van ons succesverhaal is dat we goed en slim aankopen. Ik geloof echt dat alles staat of valt met een goed aankoopbeleid. Ik heb dat ook moeten leren, maar ik heb gemerkt dat ik bijna blindelings kan vertrouwen op mijn buikgevoel. Toen ik nog maar net begonnen was, maakte ik mijn huiswerk, zodat ik goed voorbereid was en goed kon aankopen. Zo wist ik perfect welke maten het best verkocht hebben of welke modellen het minst gingen. Dat doe ik nog steeds goed, maar niet meer zoals toen. In de beginfase ging ik wel soms iets te voorzichtig te werk. Je moet ook genoeg durven aan te kopen om je klanten voldoende keuze aan te bieden. Maar ik vind het wel belangrijk om die juiste balans te behouden, zodat je een gezonde stock hebt.”

Specifiek kinderschoenenwinkel

“Ik heb altijd heel specifiek gedroomd over een kinderschoenenwinkel. Hoewel dat segment met de nodige uitdagingen kampt, geloof ik dat als je een goed aanbod hebt, de klanten je vinden. Ik heb er ook voor gekozen om me enkel te beperken tot kinderen, omdat het anders meteen heel ruim wordt. Als ik iets doe, wil ik het ook heel goed doen. Druppelsgewijs voel ik meer en meer de vraag om een beperkt aantal schoenen te kopen voor de hippe mama’s. Die vinden het leuk om ook voor hen een zelf samengestelde schoen te vinden die ze in andere winkels niet vinden. De keuze is daarin wel beperkter. De winkel voelt ook meer aan als een hobby, en niet als een job. Ik heb dan ook nog geen enkele dag mijn winkel geopend tegen mijn zin. Zodra ik dat zou voelen, stop ik ermee.”

cezar

Moeilijker in verkoop

“Ik durf zelfs te stellen dat het moeilijker is om voor een kind schoenen te verkopen dan voor volwassenen. Als verkoopster van kinderschoenen moet je heel goed kijken naar de vorm van het voetje en hoe de schoen past. Zeker voor die eerste schoentjes. Kinderen kunnen nog niet zeggen hoe het voelt. Online shoppen voor kinderen is hierdoor ook een pak moeilijker.”

Frustratie

“Ergens is het verhaal van Cezar er ook gekomen vanuit een frustratie bij mijn eigen kinderen. Ik vond maar heel weinig kinderschoenenwinkels in de buurt met een mooi en groot genoeg aanbod. Ik reed zelfs vaak naar Gent om iets te vinden. Dat merk ik nu ook bij mijn eigen klanten die soms ook van ver komen. Mijn klanten zijn vooral de hippe jonge mensen die op zoek zijn naar iets anders, en vooral ook kwaliteitsschoenen voor hun kind. Mijn klanten letten ook minder op de prijs. Ze zijn echt bereid om iets meer te betalen voor een kwalitatieve schoen. Soms krijg ik klanten over de vloer die eerder een goedkoop schoentje van 40 euro gekocht hebben voor hun kind. Maar dan zien ze hoe slecht dat voetje daarin zit, en beseffen ze dat je niet mag besparen op een goede kinderschoen.”

“Ik denk dat het mijn sterkte is dat ik begonnen ben in een crisisperiode. Het kan alleen maar beter worden”

Aanbod

“Door zelf twee jonge kinderen te hebben, had ik wel een goed beeld van de markt en welke merken er waren. Bij het samenstellen van mijn aanbod heb ik heel veel rond­gekeken, gebeld, contact opgenomen met vertegenwoordigers en beurzen bezocht. Ik heb niet een heel specifieke stijl, maar echt klassieke schoentjes zal je bij mij niet vinden. Daarnaast kies ik er ook voor om een breed aanbod te hebben van een merk, in plaats van heel veel merken met telkens één model. Eens je goede merken hebt, is het beter dat jouw klanten voldoende keuze hebben binnen dat merk.”

Verschil zit in de details

“Ik probeer echt het verschil te maken met andere schoenenwinkels door ook nauw betrokken te zijn bij het ontwerp van een schoen. Ik hou er enorm van om zelf een schoen samen te stellen. Als ik ga aankopen, probeer ik altijd de kleur, de ledersoort en enkele leuke details te kiezen, zodat ik zelf een unieke schoen creëer. Maar ik probeer er wel altijd op te letten dat het schoentje draagbaar blijft. Als het te speciaal wordt, koopt men het niet. Intussen staan we daar ook om bekend. Dat creatieve aspect vind ik dan ook een van de leukste zaken aan de job.”

 

cezarcezar

 

DIY-Inrichting

“Voor de inrichting van de winkel had ik al jaren een compleet beeld in mijn hoofd. Ik wou in de eerste plaats een winkel waar de kinderen zich meteen thuis voelen. Het huisje met televisie en speelhoek is dan ook een echte voltreffer. De kinderen vragen zelf wanneer ze nog eens naar die winkel met dat huisje gaan. Verder wilde ik het ook kleurrijk maken zonder dat het een kakofonie wordt. Het was ook belangrijk dat het low budget was, en dat is me goed gelukt. Ik heb heel veel zelf gedaan, zoals al het hout geschuurd, gevernist en geschilderd. De rekken heb ik ook in elkaar gestoken en geverfd. De etalage doe ik ook altijd zelf. Daar probeer ik met beperkte middelen altijd iets leuks te creëren.”

Social media

“Van bij de start van Cezar heb ik ingezet op social media, omdat ik het belang ervan meteen inzag. Ik heb geen webshop, maar via social media weet ik toch heel wat klanten te bereiken en te inspireren. Ik heb sterke twijfels bij de vraag of een webshop interessant is voor een kleine winkel zoals die van mij. Het vergt serieuze investeringen, ook in je stock, en bovendien haal ik het meeste plezier uit het adviseren van mijn klanten. Bij een webshop kan je dat niet doen.

Bijvoorbeeld als iemand op zoek is naar een mooi paar communieschoenen, heb ik zelfs het liefst dat ze naar hier komen met de outfit, zodat we het volledige plaatje kunnen bekijken. Niet alleen moeten de schoenen passen bij het kleedje, maar ook bij het kind en zijn of haar persoonlijkheid. Ik kan ook geen schoenen verkopen als ik het niet mooi vind bij iemand, ik ben altijd eerlijk. Verkopen om te verkopen werkt toch niet op lange termijn. En dat appreciëren mijn klanten ook enorm.”

Grenzen stellen

“Social media zijn heel belangrijk, maar het is ook niet altijd even makkelijk om daarmee om te gaan. Je moet echt grenzen durven te stellen, want de hedendaagse consument verwacht heel veel en ervaart niet altijd een barrière. Zo heb ik al gehad dat mensen me via social media contacteerden om te vragen of ik die drie modellen had, in welke kleur en wat de prijs was, of zelfs een foto stuurden van een bepaalde outfit en vroegen welke schoenen erbij zouden passen. Vroeger wisten de mensen veel minder als ze naar een winkel trokken, nu schuimt de klant al het hele web af, weet hij wat er allemaal is en wat het kost, om het dan eventueel bij jou te kopen. Als je het dan niet hebt, dan maken ze rechtsomkeer om het in een andere winkel te zoeken.”

“Als je aanbod goed ineenzit, komen de klanten vanzelf”

Team van flexi-jobs

“Ik heb het geluk dat ik een heel goed team heb kunnen samenstellen. Het zijn allemaal flexi-jobbers en vrouwen die ook in het onderwijs staan. Ik werk met een planning waarin ze zelf vrij kunnen kiezen welke dagen er voor hen passen. Ik wil niet dat het aanvoelt als een verplichting, het moet vooral leuk blijven. En dat is het ook, want zij staan in mijn winkel alsof het die van hen is. Twee van hen gaan ook mee als ik ga aankopen, want we hebben allemaal een andere stijl. Ik vind het belangrijk dat ze ook hun mening geven en suggesties geven. We vullen elkaar enorm goed aan. Bovendien voelen ze zich ook zo enorm gewaardeerd.”

cezar

Grootste uitdaging

“De grootste uitdaging is dat alles staat of valt met de juiste aankopen per seizoen. In het begin was ik daar ook hypernerveus voor, omdat het zo allesbepalend is. Nu gaat dat al veel beter. Als je een goed aanbod hebt, gaat de rest vanzelf. Als ik ga aankopen, voel ik ook altijd zeer goed aan of het een goed of minder goed seizoen wordt. Ik laat me enorm leiden door mijn buikgevoel omdat ik er ook op kan vertrouwen. Soms laat ik me beïnvloeden door bijvoorbeeld een vertegenwoordiger en meestal is het ook net dat model dat niet goed verkoopt. Verder moet je er ook dag en nacht mee bezig zijn. Het is zo belangrijk dat je constant op de hoogte bent van wat de trends zijn, en zelf zeer actief te zijn op social media door mooie foto’s te posten of de etalage regelmatig te veranderen.“

Leukste aspect

“Ik haal enorm veel voldoening als ik de mensen tevreden naar buiten zie gaan. Dan weet ik dat ik geslaagd ben in het opzet. Ik merk ook dat, eens men hier is geweest, ze ook terugkomen. Ze appreciëren mijn service en eerlijkheid. In het begin heb ik enorm veel advertenties geplaatst in lokale krantjes en folders. Nu zit mijn naamsbekendheid goed, en mijn doelpubliek zit eerder online, dus adverteren is niet meer nodig.”

Toekomst

“Ik hoop dat de koers die we nu aan het varen zijn, nog lang maar door blijft gaan. Ik heb niet snel de neiging om te rap te willen gaan. Ik denk dat het mijn sterkte is dat ik gestart ben in een crisisperiode. Ik heb het nooit anders geweten, dus het kan alleen maar beter gaan. Verder blijf ik stiekem dromen van mijn eigen schoenenlijn, maar tijd brengt raad. Ik laat alles op me afkomen en wie weet wat er dan nog kan komen.”