naar top
Menu
Logo Print
24/08/2018 - RENÉ BROEKAERT

GEMIDDELD 7% MINDER OMZET DAN EERSTE HELFT 2017

Zakenbarometer eerste semester 2018

In onze schoenenbranche is het nu al vijf jaar op rij dat er minder geld in de kassa komt, en als men die percentages cumuleert, komt men tot weinig heuglijke resultaten. Dit eerste semester van 2018 was het weer eens het geval: gemiddeld werd 7,1% minder omzet gerealiseerd, en 5,6 minder paren verkocht dan tijdens de eerste zes maanden van 2017.

 

IEDEREEN DEELT IN DE KLAPPEN

graph

 

Op enkele - soms verrassende - uitzonderingen na, lijdt de hele schoendetailhandel onder de crisis: 

zowel in het midden als het hogere segment, zowel in Vlaanderen als in Wallonië, zowel in de steden als op het platteland, zowel in de koopcentra als in de minder centraal gelegen winkels. Uiteraard zullen er wel winkeliers zijn die minder alert met hun zaak bezig zijn, maar ook diegenen die hard werken en allerlei leuke en originele initiatieven nemen, worden niet altijd beloond in functie van hun inspanningen.

graphjUit onze enquête blijkt dat toeristische centra en de kust iets minder getroffen worden door de negatieve zakengang. Spendeert de consument in vakantiemodus gemakkelijker geld? Ook aan schoenen? Blijkbaar wel, maar een sluitende verklaring konden we er niet voor vinden. Het zuiden van het land is blijkbaar ook wat sterker getroffen door de crisis - want dit woord mogen we nu toch gebruiken - maar het gaat slechts om enkele percentages.

 

VERKLARINGEN ZOEKEN

Het spreekt vanzelf dat iedereen tracht verklaringen te zoeken voor deze achteruitlopende resultaten in de klassieke stenen winkels. Een vijftal redenen wordt het vaakst aangehaald.

Toeristische centra en de kust worden iets minder getroffen door de negatieve zakengang. Spendeert de consument in vakantiemodus gemakkelijker geld?

Internet

De verkoop via internet heeft ongetwijfeld een aanzienlijk aandeel van de schoenenmarkt weggekaapt. Precieze cijfers hiervoor zijn moeilijk te vinden, maar de meeste ramingen hebben het toch over 15 à 20%. We hebben het niet over de zelfstandige detailhandelaar die wat extra verkoop langs die weg realiseert, maar wel over een Zalando en een Bol.com die allemaal in het buitenland gevestigd zijn, zodat zelfs onze eigen marktspelers daar niets aan kunnen verdienen. Ook blijkt uit alle commentaren dat de overgrote meerderheid van de kleinere (schoenen)webshops helemaal niet rendabel zijn. De (kleinere) winkelier die via zijn webshop verkoopt, moet 's avonds na sluitingstijd zelf nog enkele paren verpakken en naar het postkantoor brengen, moet portkosten betalen, kan geen hogere prijs aanrekenen dan de prijs in zijn etalage, en moet vaak nog opdraaien voor de kosten van de retours van ontevreden klanten. Een tijd- en geldrovende bezigheid. Bovendien kan hij de modellen en maten die onderweg zijn naar een potentiële koper, niet meer in de fysieke winkel verkopen, als er toch een geïnteresseerde komt opdagen. Als diezelfde paren enkele dagen terug in de winkel liggen, is het te laat en is de verkoop gemist.

Bestedingspatroon

De gemiddelde consument met een gemiddeld budget besteedt vandaag minder geld aan schoeisel en kledij. De nieuwste elektronica, telefoons, games en andere breedbeeldtelevisies kunnen bij de consument op veel meer belangstelling rekenen. En iedereen wil op dat vlak de mooiste, nieuwste en grootste hebben. Een soort na-ijver die bij kleding nauwelijks nog bestaat.

Weersomstandigheden

Ook het KMI wordt soms als grote boeman met de vinger gewezen. Het is een feit dat de weersomstandigheden in onze sector wel degelijk een belangrijke rol spelen. Een koude maand maart remt zeker de verkoop van de startende zomercollectie af, en tijdens de hittegolf van juli, die nog doorloopt in augustus, zoals we die nu beleefd hebben, gaan er uiteraard geen wolgevoerde laarzen over de toonbank.

De nieuwste elektronica, telefoons, games en andere breedbeeldtelevisies kunnen bij de consument op veel meer belangstelling rekenen 58,7% van alle verkopen gebeuren op woensdag, vrijdag en zaterdag. Vorig jaar was dat nog 64,8%

De invloed van het weer heeft altijd gespeeld, maar in het verleden werd dat praktisch altijd gecompenseerd. Een koude maand maart met slechte verkoop werd dan gevolgd door veel betere resultaten als de zon in april begon te schijnen. Vaak bleek dat aan het eind van het seizoen de cijfers terug in evenwicht kwamen.

Low budget aankopen

Vandaag zijn er sneakers, leuke pumps en sandalen tegen spotprijzen te koop bij discounters. Dat is een marktsegment waar de traditionele schoenretailer zich niet kan mee bezighouden. Met de verkoop - met bediening - van een paar sandalen van 10 euro kan je het loon van een verkoopster niet verdienen. Dat kan alleen rendabel zijn voor grootverkopers die resultaten boeken dankzij de grote hoeveelheden verkochte goederen. Uit onze enquête blijkt ook dat het aantal klanten in de traditionele schoenhandel slinkt, of hoogstens status quo blijft. Winkeliers die hun aantal klanten zien toenemen zijn op één hand te tellen.

Kortingen

De concurrentie met het buitenland, waar geen wetgeving op de handelspraktijken bestaat en met de internetspelers, die hun prijzen helemaal vrij bepalen, heeft er toe geleid dat ook steeds meer stenen winkels het hele jaar door kortingen aanbieden, soms zelfs al bij het begin van het seizoen, om nog te zwijgen van de opendeurdagen, black fridays, midseason sales en alle andere gelegenheden om toch maar af te prijzen. Ook dat weegt op het totaal van de omzetcijfers. Er wordt tijdens die speciale shopping days misschien wel meer verkocht, maar aan het eind van de rit, als de facturen betaald zijn, blijft er minder over voor de winkelier.

 

MINDER INKOPEN

Het is misschien ook niet allemaal kommer en kwel. De laatste jaren werd, onder druk van de mindere verkopen, ook vaak minder ingekocht. Wie 10% minder inkoopt, en 5% minder omzet genereert, heeft een stuk meer verdiend, en toch is er minder geld in de kassa gekomen. Het kan dus zijn dat verstandig en beredeneerd inkopen de pil wat kan vergulden. Heel de sector hoopt in ieder geval dat het tij vroeg of laat zal keren, dat de internetverkoop zijn saturatiepeil zal bereiken en het bestedingspatroon van de consument een gewijzigd elan krijgt.

graph

UITDUNNING AANTAL WINKELIERS

Een halve eeuw geleden werd nog (veel) geld op tafel gelegd voor de overname van een bloeiende schoenzaak en werd de voorraad nog netjes mee overgenomen. Deze verhalen behoren vandaag tot de categorie van Sneeuwwitje en Assepoester. Vandaag heeft die minder goede zakengang als gevolg dat het aantal winkeliers wordt uitgedund. “De minder performante winkeliers moeten eruit" is een stelling die al twintig jaar wordt geponeerd, maar nu ziet het er wel naar uit dat er een echte selectie aan de gang is. Hopelijk komt er voor de overlevenden een nieuwe positieve periode.

graph

WEINIG WIJZIGINGEN IN HET VERKOOPBEELD

Wie de statistieken van de verkoop per dag in de week nakijkt, stelt vast dat er dit voorjaar meer spreiding was over de week. 58,7% van alle verkopen gebeuren op woensdag, vrijdag en zaterdag. Vorig jaar was dat nog 64,8%. De betalingswijze varieert ook nauwelijks. Cashbetaling in de schoenwinkels ligt lager dan 20% en veruit de meeste verrichtingen gebeuren met bancontact. Betaling met de creditcard blijft beperkt tot 11% van de omzet. Andere betalingsvormen zoals mobile payment zijn blijkbaar nog niet tot onze schoenensector doorgedrongen. In het buitenland worden deze systemen al veel vaker gebruikt en het ziet ernaar uit dat in de komende jaren cash zal verdwijnen en mobiel betalen zal toenemen. Maar dat is een evolutie die tijd vergt. De verhouding tussen de verkopen van dames-, heren- en kinderschoenen blijft eveneens stabiel, althans in de winkels die deze drie segmenten aanbieden. De dames zorgen nog altijd voor de grootste omzet (63%), heren en kinderen springen haasje over en schommelen tussen de 15 en de 20%, uiteraard afhankelijk van het volume aanbod in de winkel.

EN DE TOEKOMST?

We kunnen alleen maar hopen dat het tij keert in onze zo mooie schoenensector, zeker in ons land waar het aantal multimerkenwinkels veel groter is dan in het buitenland. Het schoenenaanbod in de Belgische zelfstandige retail is uitzonderlijk breed en gevarieerd. De consument realiseert zich vaak niet dat in het buitenland het aanbod voor het overgrote deel in handen is van filiaalzaken, met een veel schraler aanbod. De consument is zich onvoldoende bewust van de brede waaier aan keuzemogelijkheden in onze schoenensector. Hopelijk komt er een koud najaar aan, en kunnen we alsnog op 31 december de boeken met de glimlach afsluiten.

 

graphgraph