naar top
Menu
Logo Print
24/08/2018 - RENÉ BROEKAERT

UITBREIDING MET HERENSPECIAALZAAK METEEN SCHOT IN DE ROOS

Mannelijke consument kan Bij lorenz shoes/fashion terecht voor volledige outfit

In drie generaties tijd is Lorenz Shoes/Fashion erin geslaagd om van een eenvoudige schoenmakerij uit te groeien tot een schoenhandel met een compleet aanbod van dames- en kinderschoenen, annex herenzaak, waar een breed assortiment van herenschoenen, kleding en accessoires wordt aangeboden. Frederik Claes staat samen met zijn broer Brecht en de ouders Erik en Chantal aan het roer van een sterke winkel, die van een goede naamsbekendheid in de regio geniet, perfect inspeelt op de actualiteit en meeluistert naar de verwachtingen van de klanten uit de ruime omgeving.

Lorenz shoes/fashion

DYNAMISCHE HERENSPECIAALZAAK

Zeven jaar geleden komt er een nieuwe dynamiek in de zaak: twee huizen verder wordt een nieuw pand aangekocht, dat eerst fungeert als outlet, maar volledig wordt omgebouwd. In maart van dit jaar openden dan de deuren van een geheel vernieuwde herenspeciaalzaak: naast herenschoenen worden er ook herenkleding en accessoires voor heren aangeboden.

Frederik Claes: “Het is de bedoeling dat de mannen zich hier meteen thuis voelen. Van de verse koffie die elke dag klaarstaat tot een barbier die de baarden komt trimmen en van opendeurdagen en avondshopping tot en met een dj en een ginbar."

Het is de bedoeling actie en beleving uit te stralen, zodat iedereen er kan binnenlopen om ideeën op te doen. Ook dames zijn hier welkom. Zo kunnen ze ontdekken wat man- of vriendlief mooi vindt, en cadeautips vinden voor Vaderdag of verjaardag …

"We streven heel bewust naar merken die niet te vinden zijn op de 'grote' webshops"

FRISSE WIND HERENAFDELING

Vandaag wordt Lorenz Shoes/Fashion geleid door vier zaakvoerders: Erik Claes en Chantal Vanheel, samen met hun zonen Brecht en Frederik. In de verkoop worden ze bijgestaan door een halftime- en twee fulltimeverkoopsters, en af en toe ook door jobstudenten. In de eerste grootste winkel wordt een compleet assortiment van dames- en kinderschoeisel aangeboden, samen met handtassen, accessoires, onderhoudsproducten en kleine lederwaren. De nieuwe zaak wordt geleid door Frederik, die een eigen drive geeft aan het herengebeuren. Hier vindt de bezoeker ook herenkleding en accessoires, zelfs herenslips!

winkelDe verkoopoppervlakte van de grote oorspronkelijke winkel bedraagt ongeveer 500 m² met nog ± 450 m² voorraadruimte. De herenspeciaalzaak is 135 m² groot annex 150 m² voorraad. In totaal vind je bij Lorenz meer dan 120 verschillende merken. Voor dames en kinderen situeren die zich in het middensegment, bij de heren is er ook een deel hogere luxeartikelen aanwezig. Lorenz werkt ook samen met een schoenhersteller uit Koersel.

 

BEREDENEERD INKOPEN

Lorenz beschikt over een op maat geschreven computervoorraadprogramma, dat dagelijks geüpdatet wordt, zodat men elke morgen een perfect overzicht heeft over de verkopen en de gehele voorraad per merk, model, maat en kleur.

Erik Claes: “Meer dan 120  verschillende  merken beheren is geen sinecure. We bezoeken dan ook veel vakbeurzen in binnen- en buitenland." De inkopen gebeuren door de vier zaakvoerders: Erik, Brecht, Chantal en Frederik. TheMicam staat vast op het programma, en de familie Claes is ook trouwe bezoeker van Trade Mart Brussels.

shoes

 

Erik: “Trade Mart is een zeer gemakkelijk werkinstrument. De aanwezigheid van zoveel merken werkt enorm tijdbesparend. We bezoeken ook vaak showrooms in Antwerpen, maar daar is het minder makkelijk werken omwille van de verplaatsings- en parkeerproblemen." Frederik bezoekt ook de Pitti Uomo en vakbeurzen in Berlijn om er herenkleding te kopen en vooruit te blikken op de modetrends van de komende seizoenen. Lorenz Shoes & Fashion is merkentrouw. Merken die het minder goed doen, krijgen na een seizoen nog vaak een tweede kans. “Bij de jeugdmerken is de situatie enigszins verschillend: daar duurt een hype soms slechts twee of drie seizoenen, om dan volledig uit het beeld te verdwijnen", voegt Frederik eraan toe.

WEBSITE EN WEBSHOP - COLLECTIES SELECTEREN

Lorenz heeft een eigen website met webshop. De omzet via de webshop is te verwaarlozen en bedraagt nauwelijks 1,5% van de gehele omzet. Bovendien is dit segment verlieslatend. De klanten moeten ook de retours op eigen kosten terugsturen. Erik Claes: “De 

website daarentegen is bijzonder nuttig. Voor heel wat klanten fungeert die als extra etalage. Men maakt er kennis met het aanbod, en veel klanten hebben langs die weg hun keuze al gemaakt en weten precies wat ze willen als ze de winkel binnenkomen."

Frederik Claes: “We streven heel bewust naar een aanbod dat niet te vinden is op de 'grote' webshops en in de grote filiaalzaken. Zo zoeken we naar kleinere merken, die nog de moeite nemen om heel kort op de bal te spelen en met ons meedenken. Op die manier kunnen we zelfs soms hypes creëren met kleinere merken, door deze speciaal met onze eigen middelen te promoten."

 "Onze website is bijzonder nuttig. Voor heel wat klanten fungeert die als extra etalage"

SOCIALE MEDIA EN PROMOTIE

Lorenz shoes team

Heusden-Zolder telt ongeveer 32.000 inwoners, maar de klantenkring is veel uitgebreider en gaat tot Luik en Hasselt. Lorenz Shoes & Fashion maakt promotie via de plaatselijke advertentiebladen, zoals 'Flash'. Op Facebook heeft Lorenz heel veel volgers, tot ver buiten de streek, en ook Instagram is een belangrijke trigger voor de collecties.

RENTABILITEIT ONDER DRUK

De prijzenpolitiek is sterk. Lorenz doet niet mee aan het opbod van kortingen. Men aanvaardt enkel kaarten van de Gezinsbond en geeft 5% korting, te gebruiken bij een volgende aankoop. Twee keer per jaar zijn er opendeurdagen met 10% korting, maar dan zonder klantenkaart. Erik Claes: “De druk van de kortingen en de koppelverkoop maait een deel van onze winstmarge weg. In Nederland is er geen regelgeving, en wij zijn daar enigszins het slachtoffer van."Frederik: “Daarom gaan we in onze herenspeciaalzaak het assortiment ook naar herenkleding uitbreiden om een zo breed mogelijke beleving te creëren, zodat de man er terechtkan voor zijn volledige outfit. Ook denken we erover om in de toekomst onze matenrange in schoeisel te verbreden naar kleinere en grotere maten."Het is ook een feit dat meer en meer mode- en prêt-à-porterzaken schoenen aanbieden, en ook dat vreet aan de omzet.

 

LORENZ SHOES & FASHION

Adres: Guido Gezellelaan 14
3550 Heusden-Zolder
Verkoopoppervlakte: winkel dames-kinderen 500 m² - heren 135 m²
Voorraadruimte: dames-kinderen 450 m² - heren 150 m²
Zaakvoerders: Erik Claes, Chantal Vanheel, Brecht Claes en Frederik Claes
Opgericht: 1930 (Sanderke) - 1958 (Schoenen Claes-Truyens) - 1987 (Lorenz) Familiebedrijf steeds gevestigd op hetzelfde adres
Aanbod: midden- tot hoog segment
Personeel: 4 zaakvoerders, 2 ½ verkopers, 2 jobstudenten
Regio: Heusden-Zolder (32.000 inwoners) en ruime omstreken
Openingsuren: sluiting van zondagmiddag tot maandagmiddag.