naar top
Menu
Logo Print
08/03/2018 - MARIE VERHULST

JOHAN JANSEN ZIET TOEKOMST ALS SCHOENMAKER POSITIEF TEGEMOET

Slotenmaker breidt succesvol uit met schoenmakerij

Johan Jansen is al meer dan twintig jaar een bekende slotenmaker in Puurs en omstreken. Maar de afgelopen twee jaar heeft hij niet stilgezeten sinds hij alle diensten van de schoenmaker aanbiedt. Aangezien er een grote vraag was naar een schoenmaker in het Antwerpse dorp, waagde hij de sprong. Na een testperiode van anderhalf jaar beslist Johan een volwaardige schoenmakerdienst in zijn winkel aan te bieden. Iets waar hij tot op vandaag nog geen dag spijt van gehad heeft. Sterker nog, hij ziet de toekomst zeer positief tegemoet en maakt ambitieuze plannen.

“We zijn momenteel bezig met een webshop, iets wat nog niet veel schoenenmakers doen. Het opzet is dat we de mogelijkheid aanbieden dat mensen hun schoenen kunnen opsturen om te laten herstellen. Je zal kunnen kiezen welke herstelling er nodig is, welk hieltje of welke zool je wenst”TWIJFEL

“Ik heb heel lang getwijfeld om naast de slotenmakerij ook schoenherstellingen aan te bieden. Maar uiteindelijk was het al heel lang duidelijk dat er een grote vraag was naar een schoenenmaker in Puurs. Mensen die sleutels kwamen bijmaken, kwamen heel vaak ook met een paar schoenen langs. Ik moest hen telkens teleurstellen dat ik geen schoenmaker ben."

OPLEIDING

“Als zelfstandige is het niet evident om een opleiding te volgen. Toen ik op zoek was naar een cursus schoenmakerij, zag ik dat er bijvoorbeeld een opleiding was in Brugge, maar die begon al om 18 uur. Als je een winkel hebt zonder personeel, kan je dat onmogelijk halen. Die opleiding ging ook alleen maar door als er voldoende inschrijvingen waren. Dus als je het wil leren, moet je in principe op leercontract. Daarom heb ik samengewerkt met een schoenmaker uit de streek."

Interessante deal

“Samen hebben we een mooie deal gesloten: hij ging me het vak van de schoenmakerij leren en ik heb hem geholpen met de sloten. Eens het bekend was bij mijn klanten dat ik voortaan ook schoenen repareerde, ging ik wekelijks langs bij hem om daar de schoenen te herstellen."

Testperiode

“Die testperiode was voor mij de ideale marktstudie, aangezien ik meteen kon zien hoeveel omzet het genereerde. Na een tijdje was het over-en-weergeloop een heel gedoe en deed ik de nodige investeringen om hier in Puurs een volwaardige schoenmakerij aan te bieden. Een beslissing waar ik nog geen dag spijt van heb gehad."

FIJNE HANDELINGEN

Een leverancier financierde mee deze wand

“Het beroep en de bijbehorende handelingen van een schoenmaker lagen me onmiddellijk. De fijnheid waarmee je moet werken zoals naaien of kleine herstellingen, doe ik enorm graag. Ik heb ook geleerd dat je zoiets niet snel mag of kan doen, want dan maak je fouten. Je moet er dan ook heel wat geduld voor hebben."

Extra zekerheid

“De schoenmakerij brengt ook een grotere circulatie dan alleen de slotenmakerij. Mensen komen sneller terug en ik kan ook veel beter op hun wensen inspelen. Als er wat minder werk is voor de sloten, zorgt de schoenmakerij voor een extra zekerheid. Ik ben er ook van geschrokken hoe uitgebreid het takenpakket van een schoenenmaker is.

Ik dacht vroeger dat het beperkt was tot een hieltje of een hak vervangen, maar het is zoveel meer dan dat. Deze zomer moest ik bijvoorbeeld een tent volledig herstellen omdat die vernield was door een storm."

SCHOENPOETSDIENST

“Wat me opvalt, is dat mannen toch veel aandacht besteden aan hun schoenen. Ze willen een specifieke zool of hiel en weten het soms veel beter dan onze vrouwelijke klanten. Er komen ook bijzonder veel klanten om hun schoenen te laten poetsen of diep te laten reinigen. Mensen willen gerust geld neertellen om dat te laten doen in plaats van dat ook nog eens zelf te moeten doen. In België leeft dat nog niet zoals in andere steden of landen. In Londen of de VS of in hotels hebben schoenpoetsdiensten een gigantisch succes."

“Steeds meer mensen brengen hun schoenen binnen om ze opnieuw te laten opblinken of voor een diepe reiniging”

'KNOBBELPROOF'

“Wat ik ook doe, is voor mensen die last hebben van een knobbel aan hun voeten, hun schoenen aanpassen aan hun voeten. Sommige schoenenmakers rekken de hele schoen uit, maar dan zal de schoen nog steeds knellen op de plaats waar de knobbel zit en op andere plaatsen zal die net te ruim zitten.

Ik werk liever met een knobbeltang waar ik de schoen enkel op de plaats waar de knobbel zit, uitrek, zodat de knobbel er mooi in past. Zulke klanten zijn dan ook enorm dankbaar dat ze eindelijk comfortabel zitten in hun schoenen."

NEDERLAND VERSUS BELGIE

“Bij de opstart van de schoenmakerij is het me meerdere keren opgevallen dat Nederlandse bedrijven veel meer openstaan om starters te ondersteunen.

Vaak zijn Belgische bedrijven enkel geïnteresseerd in hoe groot je omzet is, en word je verplicht een bepaalde hoeveelheid af te nemen.

Ze zien niet hoe groot die kleine winkel wel kan worden. Een Nederlander denkt meer mee in het hele proces. Ik ben dan ook heel dankbaar dat wij een dergelijk bedrijf gevonden hebben om mee samen te werken."

INVESTERINGEN

Occasie

“Het grote geluk is dat we een machine uit een faillissement hebben kunnen recupereren. Want als je dat helemaal nieuw moet aankopen, spreken we van een zeer grote investering - zo'n 60.000 tot 80.000 euro. Daarvoor moet je al heel wat schoenreparaties doen, om het eruit te halen. Mocht ik twintig jaar geleden hiermee begonnen zijn, zou dat wel lukken, maar aangezien de 50 om de hoek loert en we nog maar net in deze branche gestart zijn, was een occasiemachine de slimste optie voor mij."

“Mannen besteden verrassend genoeg meer aandacht aan hun schoenen dan onze vrouwelijke klanten"

Ambacht in de kijker

“Bij de veranderingen in de winkel wilde ik eerst de machine voor de schoenherstellingen achteraan in de winkel plaatsen omdat ik niet wilde dat er op mijn vingers werd gekeken door de klanten. Ik ben tenslotte nog maar een beginneling. Maar toch hebben we er bewust voor gekozen om de machine vooraan aan het raam te plaatsen. Ik merk op dat mensen graag die ambacht zien en je geloofwaardigheid veel groter wordt. Dat geldt zeker in een dorpssfeer zoals Puurs."

WERKWIJZE

“Ik heb snel geleerd dat je de klant eerst moet laten betalen als ze de schoenen komen binnenbrengen, en niet wanneer de herstelling klaar is.

Als je op voorhand zegt dat het zoveel gaat kosten en de klant eerst toestemt, maar je eigenlijk al ziet dat hij het te duur vindt, is de kans te groot dat hij zijn schoenen nooit zal komen ophalen. Sommige klanten vinden dat raar, maar eens ik het uitleg, snappen ze het wel. Als nu een herstelling binnen de zes maanden niet wordt opgehaald, geef ik ze aan een goed doel. De kosten voor de herstelling zijn reeds betaald en ik kan er iemand gelukkig mee maken die het misschien niet zo breed heeft. Dit staat heel duidelijk aangegeven in onze winkel."

SOMS ONDANKBARE JOB

Johan kon dankzij een faillissement een occasiemachine op de kop tikken voor zijn schoenmakerij
Johan kon dankzij een faillissement een occasiemachine op de kop tikken voor zijn schoenmakerij

“De job van schoenmaker wordt niet altijd met even veel respect behandeld. Soms krijg ik beschimmelde of erg stinkende schoenen binnen.

Als ik zeg dat ze die eerst weer mee moeten nemen om de schimmel te verwijderen, reageren sommige mensen zeer arrogant en zeggen dan: "Op uw website staat er toch dat je schoenen reinigt." Gelukkig zijn dat maar enkelingen."

WEBSHOP

“We zijn momenteel bezig met een webshop, iets wat nog niet veel schoenenmakers doen. Het opzet is dat we de mogelijkheid aanbieden dat mensen hun schoenen kunnen opsturen om te laten herstellen. Je zal kunnen kiezen welke herstelling er nodig is, welk hieltje of welke zool je wenst. De klant zal online kunnen afrekenen en de schoenen opsturen met DPD. Wij herstellen de schoen en sturen die terug naar de klant.

Uiteraard moeten de transportkosten door de klant betaald worden, maar we proberen deze budgetvriendelijk te houden. Het zullen dan waarschijnlijk de duurdere schoenen zijn die op deze manier hersteld zullen worden."

“Het is me meerdere keren opgevallen dat Nederlandse bedrijven veel meer openstaan om starters te ondersteunen“

ROOSKLEURIGE TOEKOMST

“Ik zie de toekomst heel positief tegemoet. Ik heb er vertrouwen in dat de webshop veel voor ons zal betekenen en ons zal laten groeien. Uitsluitend schoenmakerijwerk zou ik niet verkiezen, maar het is net de combinatie die het rendabel en boeiend maakt."

Ook voor de branche

“Waar er vroeger alleen maar dure schoenen werden hersteld, zie ik nu ook dat goedkopere schoenen worden binnengebracht. Mensen kunnen vaak moeilijk afscheid nemen van een paar schoenen omdat ze zo goed zitten, en willen de levensduur zo lang mogelijk maken. Wat mij betreft, zit de schoenmakerij weer in de lift!"

Omzetverdeling

HET SLOTENPLAN IN HET KORT
• Zaakvoerder: Johan Jansen;
• Slotenmaker sinds: 1996;
• Schoenmaker sinds: 2015 in testperiode, vanaf mei 2017 in eigen winkel;
• Adres: Hoogstraat 37 - 2870 Puurs;
• Telefoon: 03/285 14 42;
• Doelstelling: omzetstijging in 2018 realiseren van 20%;
• Website: www.hetslotenplan.be.