naar top
Menu
Logo Print
08/03/2018 - RENÉ BROECKAERT

UNIEK ROBOTSYSTEEM VERHOOGT RENTABILITEIT AANZIENLIJK

Sublime biedt klanten ware belevenis

Shoppen in de 'Sublime' winkel in Hannuit is meer dan gewoon winkelen: het is meer dan een schoen- en kledingzaak, het is een WOW-belevenis waar persoonlijk contact en uitstekende snelle service centraal staan. De 'Sublime' zaak opende midden 2016 haar deuren. Geen ondoordacht avontuur, maar een meer dan vijf jaar lang gerijpt plan om op een geheel nieuwe manier modieuze schoenen en prêt-à-porter aan te bieden. Er werd voor de naam 'Sublime' gekozen, omdat die naam in beide landstalen positief aanspreekt.

FAMILIEBEDRIJF

Zaakvoerders Alain Smets en Lydia Rosillong
Zaakvoerders Alain Smets en Lydia Rosillong

Alain Smets is een zakenman, zaakvoerder en oprichter van een bedrijf in de informatica, die in 1980 ook een internationaal distributiebedrijf in onderdelen voor de bouw en de industrie uit de grond heeft gestampt, en met een omzet van 60 miljoen euro nu aan de top staat in Europa. Echtgenote Lydia Rosillong was gedurende dertig jaar onderwijzeres in Walshoutem.

Haar zus baatte een kleine kledingzaak uit op de Grote Markt in Sint-Truiden. Toen hun zoon Gaetan in de kledingzaak kwam, wenste hij het roer om te gooien en eerder een schoenenzaak, gecombineerd met prêt-à-porter, te starten.

Nieuw businessmodel

Lydia Rosillong: “Vanaf die dag, nu meer dan vijf jaar geleden, zijn we beginnen te brainstormen en het businessmodel van de schoendetailhandel te bestuderen." Zo ergert Alain Smets zich aan het feit dat je op zaterdag soms een uur moet wachten in een schoenzaak alvorens je geholpen wordt, “en dat zou in onze zaak niet het geval zijn", aldus Lydia.

“Wat we zelf verwachten, onze eigen ervaringen als shopper in een winkel, die zijn we zelf gaan vertalen om van onze eigen nieuwe zaak de ideale plek te maken om kledij en schoenen aan te bieden, te laten bekijken, kiezen, passen en kopen.“

Drankje en speelruimte

Zo is bijvoorbeeld een comfortabele toiletruimte een must en is er een knusse zitgelegenheid waar er een drankje wordt aangeboden. Ook de kinderhoek met speelruimte en tv mocht niet ontbreken.

ROBOTICA

Alain Smets: “In mijn distributiebedrijf gebeurt alles met robots, 'waarom zouden we dat ook niet kunnen toepassen in de schoenenzaak?' luidde de vraag. Gedurende twee jaar werd er onderzoek gedaan naar de ideale robot die aan de verwachtingen kon voldoen. Samen met vier ingenieurs en vier informatici werd er gewerkt aan de ontwikkeling van dit project. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd een perfect werkend systeem uit te werken en te laten bouwen. Een investering van om en bij 7 miljoen euro."

Bij Sublime vindt de consument een klassiek aanbod van schoenen: 65% dames, 25% heren en 10% kinderschoenen
Bij Sublime vindt de consument een klassiek aanbod van schoenen: 65% dames, 25% heren en 10% kinderschoenen

VOORRAADBEHEER

Het verwerken, opslaan en optimaal beheren van de voorraad en de toepassingen ervan in de winkel is een complex verhaal, dat uiteindelijk leidt tot zeer eenvoudige en perfect functionerende oplossingen.

Er loopt een goed uitgekiende weg van de 13.000 paar schoenen, die ieder seizoen in de winkel door de fabrikant worden aangeleverd in de voorraadruimte van de winkel, tot deze, netjes verpakt door de klant, weer buitengaan.

Eerste controle

In de hal waar de goederen worden geleverd, gebeurt de eerste controle, men kijkt na of maten, kleuren en modellen overeenstemmen met de bestel- en leveringsbon. Al het overbodige materiaal wordt uit de dozen verwijderd (plastic, klemmetjes, papier … met uitzondering van zijdepapier en de stoffen beschermtas), om te vermijden dat dit 'afval' boven in de winkel door de verkoopsters moet worden verwijderd, verzameld en weggegooid. Al dat residu verdwijnt onmiddellijk in de afvalcontainer in de kelder.

Het volledig automatische en op maat gemaakte robotsysteem is het paradepaardje van Sublime

Automatische onderverdeling

Nu worden de schoendozen automatisch onderverdeeld in vijf verschillende groepen, naar volume toe, zodat de robot deze gemakkelijk kan verwerken. Elke schoen wordt gefotografeerd en gescand, zodat alle modellen overgenomen worden op de verschillende schermen in de winkel en op de iPads die de verkoopsters altijd met zich meedragen. Dan krijgt elk model een QR-code, die overgenomen wordt op een etiket dat wordt aangebracht op elke schoen en op de doos.

De robot accepteert alleen maar codes waarbij alles overeenkomt (maten, kleuren beide schoenen …), zodat vergissingen vrijwel zijn uitgesloten. Op die manier kan iedereen, de verkoopsters, maar ook vanuit de kantoren, online zien welke modellen, maten en kleuren nog in voorraad zijn.

Slimme robots

Alle dozen worden automatisch door de robot gestapeld in het magazijn, de robot onthoudt alle locaties, zodat alle modellen die via de iPad van de verkoopsters in de winkel worden opgeroepen, onmiddellijk naar de verkoopruimte worden verzonden.

In geval van nood - elektriciteitspanne - kunnen de dozen ook manueel uit de voorraadrekken worden gehaald. Nadat de klant zijn keuze heeft gemaakt, worden de verkochte paren aan de kassa afgerekend. De paren die terug naar de voorraad moeten, worden opnieuw ter controle gescand en de robot doet de rest. Hetzelfde gebeurt ook voor de kleding, die op dezelfde manier wordt verwerkt en gestockeerd.

MULTIFUNCTIONELE INZET VAN HET PERSONEEL

Alle vijftien personeelsleden worden ingezet in alle fases van de verwerking: nieuwe goederen scannen, sorteren enzovoort. Vanuit de verschillende ruimtes waar er gewerkt wordt, kan iedereen de activiteit in de winkel volgen, zodat het personeel dat elders bezig is, onmiddellijk kan bijspringen in de winkel. Het feit dat de verkoopsters ook helpen bij het uitpakken, zorgt ervoor dat ze de schoenen al gezien, gevoeld en vaak ook al zelf gepast hebben. Zo kennen ze de modellen en weten ze perfect wat ze verkopen.

Via een touchscreen kan de klant zijn keuze maken, er wordt meteen een bonnetje gedrukt.  De winkelmedewerkster scant het bonnetje en via het robotsysteem wordt de schoen naar de winkel gestuurd
Via een touchscreen kan de klant zijn keuze maken, er wordt meteen een bonnetje gedrukt. De winkelmedewerkster scant het bonnetje en via het robotsysteem wordt de schoen naar de winkel gestuurd

COMPLETE INFRASTRUCTUUR VAN A - Z

Het hele gebouw, de verkoopruimte, het magazijn, de kantoren en de verschillende voorzieningen voor het personeel werden gebouwd volgens de meest actuele technische snufjes. Zo is er bijvoorbeeld een grote ruimte vol flessen met inert gas, die een eventuele brandhaard onmiddellijk doven, omdat de zuurstof aan de ruimte wordt onttrokken.

Personeelsruimte

Voor het personeel is er een ruime keuken (met vaatwas en oven), een eetruimte, douches en kleedkamers. Op de bovenverdiepingen zijn er kantoren, vergaderzalen, de boekhouding en de ruimte voor de directie. Vanuit de kantoren kan men ook op de schermen alle bewegingen volgen.

  


DRIE MANIEREN OM TE KIEZEN

De klant die bij Sublime binnenkomt, kan op drie verschillende manieren zijn keuze maken. Samen met de verkoopster wijst men in de etalage buiten de gekozen modellen aan en worden die onmiddellijk door de verkoopster opgeslagen op haar iPad. Of men kan ook op de verschillende zuilen met touchscreen in de winkel zelf alle modellen opzoeken volgens tientallen verschillende criteria: merk, model, hakhoogte, kleur, prijsniveau ...

De consument maakt zijn keuze, er wordt een bonnetje afgedrukt in de zuil, de verkoopster scant het en geeft dit door aan de robot, die de schoenen naar de winkel stuurt. Wie niet wil buitengaan, vindt ook binnen in de winkel beeldschermen waarop alle modellen in de etalages staan afgebeeld. Ook hier kan de verkoopster de keuze van de klant overnemen op haar iPad.

Steeds bij de klant

Nadat de klant zijn/haar keuze heeft gemaakt, wordt die doorgegeven aan de robot. De verkoopster blijft voortdurend bij de klant, zet het verkoopgesprek voort en biedt de klant een kopje koffie, een frisdrank of een glaasje wijn aan. Ondertussen zijn de schoenen al via een discrete rolband in de winkel aangekomen en kan de klant, in gezelschap van de verkoopster, passen en kiezen.

SUGGESTIES

De robot is niet alleen snel, hij is intelligent. Als een klant een schoen kiest, zoekt de robot automatisch naar enkele verwante artikelen (andere kleur, hakhoogte, een gelijkaardig model …). Ook wordt er telkens een half maatje groter en kleiner meegegeven. Op die manier wordt er veel tijd uitgespaard.

"Ons systeem bestaat erin de rentabiliteit op te drijven zonder het aantal personeelsleden te verhogen"

VOORRAADPROGRAMMA OP MAAT

De zaakvoerders hebben zelf een eigen voorraadprogramma op maat uitgeschreven en uitgewerkt. Dit is gekoppeld aan alle schermen, iPads en zuilen in de winkel, en ook aan de robot die de paren van en naar de winkel stuurt. De inkopen van zowel kleding als van schoenen gebeuren door zaakvoerder Lydia, samen met haar zus Sofie Rosillong, soms ook vergezeld van een of meer kinderen. Dankzij het perfecte systeem van voorraadbeheer kent de inkoper op ieder moment de echte toestand van de voorraad: aantal verkochte paren per merk, maat, kleur, model, noem maar op. Belangrijke elementen die onder meer als basis kunnen dienen voor de inkopen. Op basis van die feedback bespreken de twee zussen de inkooppolitiek voor het komende seizoen.

TRADITIONEEL ASSORTIMENT

Bij Sublime vindt de consument een klassiek aanbod van schoenen. Met klassiek bedoelen we 65% dames, 25% heren en 10% kinderschoenen. Een evenwichtige spreiding van ongeveer 110 zowel modieuze als comfortabele schoenenmerken, met een aantal zeer bekende namen. In totaal worden er momenteel 13.000 paar per seizoen omgezet. Er is ook een breed aanbod van handtassen, accessoires en kleine lederwarenartikelen. Ook aan de verkoop van onderhoudsproducten wordt er veel aandacht besteed.

COMMUNICATIE IS CRUCIAAL

Bij Sublime is de communicatie met het personeel van fundamenteel belang. Regelmatig zijn er vergaderingen met alle verkoopsters, in kleine groepjes, waarbij elke verkoopster haar plus- en minpunten doorspreekt met de zaakvoerder. Wat vraagt de klant? Welke modellen slaan aan of niet? Zo wordt elke collectie geanalyseerd. Ook als er nieuwe collecties binnenkomen, worden de verkoopsters gebrieft over de eigenschappen van de collecties en de redenen waarom ze in het assortiment zijn opgenomen.

RENTABILITEIT: DE SLEUTEL VAN DEZE SUCCESFORMULE

De totale grondoppervlakte van het nieuwe pand bedraagt 4.500 m², waarvan 3.000 m² bebouwd
De totale grondoppervlakte van het nieuwe pand bedraagt 4.500 m², waarvan 3.000 m² bebouwd

Zaakvoerders Alain Smets en echtgenote Lydia Rosillong spreken gedreven en met enthousiasme over hun 'Sublime' project.

Alain Smets: “Rentabiliteit is het sleutelwoord. Vandaag werkt de schoendetailhandel nog altijd volgens hetzelfde businessmodel als pakweg vijftig jaar geleden. Wanneer er op een zaterdag in een klassieke winkel een echte overrompeling ontstaat, zelfs in een winkel met vijftien verkoopsters, dan kan de wachttijd voor de klant oplopen tot meer dan één uur alvorens men geholpen wordt. Welnu, zelfs als men op die bewuste zaterdag twintig verkoopsters inzet (om te beginnen, verhoogt dat de rentabiliteit niet), dan nog blijft de verkoop stokken. Waarom? Omdat alle verkoopsters nog altijd naar de voorraad moeten gaan. Als ze terugkomen, blijkt de keuze niet te voldoen, dus zijn ze weer weg naar de voorraadruimte, voor 10-15 minuten of meer … Wij stellen vast dat er op die manier heel veel tijd verloren gaat bij de verkoop.“

Leuke belevenis

Alain: “Schoenen kopen moet voor de klant een leuke belevenis zijn en meer dan een halfuur wachten is daar echt te veel aan. Ons systeem bestaat erin de rentabiliteit op te drijven zonder het aantal personeelsleden te verhogen. In ons concept blijft de verkoopster de hele tijd bij de klant en in zeer korte tijd brengt de robot een aantal gewenste paren en nog suggesties. Gevolg: ons concept behaalt een dubbele rentabiliteit, met daarenboven meer plezier voor de klant en meer comfort voor het personeel."

Extra pluspunten

Het personeel is minder vermoeid (heen en weer lopen met dozen …) en de klanten lopen niet weg, zoals vaak gebeurt als men meer dan een kwartier moet wachten alvorens een verkoopster u aanspreekt. Kijk maar naar de winkels waar je een nummertje moet trekken …

Alain Smets: “Dat is trouwens een van de redenen van het succes van de e-commerce. De consument heeft de indruk dat hij niet moet wachten. In onze winkel heb je eigenlijk een fysieke digitale e-commerce."

“Wat we zelf verwachten en zoeken in een shopervaring, hebben we vertaald naar ons unieke concept"

EN DE TOEKOMST?

Alain Smets en zijn echtgenote zijn zinnens Sublime aan hun drie kinderen over te dragen. Een mooi geschenk, maar het is wel hun taak dit project verder te ontwikkelen en uit te breiden. Volgens Alain Smets is er in België plaats voor een vijftal winkels van dit type, omdat de reikwijdte van het klantenpotentieel zich situeert in een straal van 50 km rond de vestiging.

SUBLIME IN CIJFERS
• Totale grondoppervlakte: 4.500 m², waarvan 1.200 m² winkelruimte
• 13 000 paar schoenen per seizoen
• 110 schoenenmerken
• 30 prêt-à-portermerken, waaronder Michael Kors, Lui Jo en Giovane
• Prijsklasse: 100-300 euro
• 15 personeelsleden
• Aanbod schoenen:65% dames, 25% heren, 10% kinderen