naar top
Menu
Logo Print

ZAKENBAROMETER AUGUSTUS 2017: KLEUREN EN MODELLEN

Het verkochte kleurenpalet sluit aan bij het langjarige gemiddelde: bij de dames zijn blauw en zwart samen goed voor meer dan 50% van de omzet. Bij de heren zijn zwart en het bruin/cognacgamma overheersend, terwijl de kinderen de hele regenboog van kleuren omvatten.

De dames blijven trouw zweren aan de sneakers, al voor het zoveelste seizoen. Hoelang dit nog zal blijven duren, is een andere vraag. Feit is natuurlijk dat de meeste sneakers comfortabel aan de voet zitten, in alle variaties en kleuren beschikbaar zijn, en ook in alle prijsklassen te vinden zijn. 'Chic et pas cher' is altijd een perfect verkoopargument.

Ook de gemiddelde hakhoogte daalt van jaar tot jaar: bijna 80% van de verkochte damesschoenen is plat of met een hakje tot maximaal 3 centimeter.

Het is vroeger wel anders geweest, maar die tijd komt nooit meer terug: ook hier ligt het loopcomfort aan de basis van deze evolutie. De heren kopen voor 40% klassiek en voor 40% sportief en casual, en merkwaardig genoeg kopen de kinderen zowat 35% classics: zou er dan toch een 'terug naar school met nieuwe schoenen'-element zijn?

E-COMMERCE

Om te besluiten, nog een bemerking van een collega-schoenwinkelier: “De regering levert inspanning voor het creëren van nieuwe jobs: het vergemakkelijken van nachtwerk voor jonge dames in de e-commerce. Foei!"

Laten we hopen dat september de positieve evolutie van de verkoop voortzet. Dan zullen we 2017 misschien, voor het eerst sedert enkele jaren, nog eens met een plus kunnen afsluiten.