naar top
Menu
Logo Print
29/01/2018 - MARIE VERHULST

DERTIG JAAR BESTAAN IDEAAL MOMENT VOOR LANCERING NIEUW CONCEPT

#merc! by st. gillis schoenen vult schoenen aan met prêt-a-portercollecties

Dat Isabel Pintelon een bezige bij is, is zacht uitgedrukt. In de voetsporen van haar moeder runt ze samen met haar zus twee succesvolle schoenenwinkels in Brugge en Oostkamp. Maar schoenen zijn niet genoeg voor Isabel. Sinds 2017, parallel met de naamsverandering en het dertigjarige bestaan van de zaak, biedt #MERC! By St. Gillis Schoenen nu ook exclusieve prêt-à-portercollecties aan in Brugge. Een schot in de roos, zo blijkt. Eén ding is zeker, het buik-businessgevoel van Isabel heeft haar nog geen windeieren gelegd. Met het nieuwe concept maakt #MERC! By St. Gillis Schoenen zich klaar voor een ambitieuze toekomst.

sint-gillis schoenen presentatieVAN BROOD TOT KLOMPEN

Isabel Pintelon: “Oorspronkelijk kom ik eigenlijk uit een bakkersfamilie. Mijn grootvader deelde op het platteland broden uit. Op een dag vroeg men hem of hij ook geen klompen kon leveren. De vraag werd uiteindelijk zo groot dat mijn grootvader een klompenbedrijfje opstartte. Zo is het schoenenverhaal in onze familie Verduyn begonnen. Mijn moeder startte haar eigen winkel in 1987 in het centrum van Brugge. In 2001 kwam de winkel in Oostkamp erbij. We waren al een tijdje op zoek naar een tweede locatie en toen er in Oostkamp een schoenenwinkel stopte, zagen we daar een opportuniteit. Ook de winkel in Brugge werd snel te klein. In 2008 verhuisden we naar een groter pand. Nu hebben we nog steeds twee middelgrote winkels van ongeveer 600 m², voldoende ruimte dus om onze collecties mooi te kunnen presenteren."

Nu of nooit

Isabel: “Ik heb altijd een passie voor schoenen en mode gehad, het was dus ergens logisch dat ik in die wereld zou terechtkomen. Als jong meisje hielp ik mijn moeder reeds in de winkel en leerde zo snel de knepen van het vak. Na mijn studies in 1997 vroegen mijn ouders om mee in de zaak te stappen. Geen evidentie, maar het 'nu-of-nooitgevoel' kwam bij me op en gaf finaal richting aan mijn uiteindelijke beslissing. Sedert een viertal jaar run ik de winkels samen met mijn jongere zus Katrien."

AANBOD

Isabel: “Ons aanbod bestaat vooral uit een goede mix van comfort- en modieuze schoenen voor dames en heren, aangevuld met een uitgebreide collectie voor de jeugd. Mode en kwaliteit tegen een betaalbare prijs aanbieden is onze uitdaging! Sedert 2012 startten we door de steeds toenemende vraag en tekort in de regio met succes grote en kleine maten. Sinds kort kan je ook voor dameskledij, accessoires en lederwaren bij ons terecht.“

Trouwe klanten

Isabel: “Vrouwen kopen logischerwijs nog steeds meer schoenen dan mannen. We bereiken wel elke leeftijdsgroep, maar aangezien de sneaker - die je gemakkelijk online kunt vinden - heel erg aanwezig is in het modebeeld, merk ik dat we het jeugdige publiek een beetje missen. We focussen ons vooral op advies en goede service, waardoor de klant steeds met een goed gevoel de deur uitgaat. Zo bouwen we een trouw cliënteel op waar we ontzettend trots op zijn.“

PRESENTATIE

Isabel: “De grootte van de winkel laat ons toe alle schoenen en dus ook onze stock te presenteren inlederwaren de winkel. Zo kan de klant zichzelf makkelijk bedienen, maar er is nog steeds advies door ons. Sommige klanten kijken graag zelfstandig rond, anderen worden dan weer heel graag meteen geholpen. Het voordeel van deze formule is dat je heel makkelijk meerdere klanten tegelijkertijd kan bedienen met minder personeel."

BEURZEN TER INSPIRATIE

Isabel: “Je vindt in onze winkel een breed palet van modemerken. Aan de hand van de tussentijdse statistieken vallen er soms merken weg, wat ons dan weer toelaat om nieuwe collecties toe te voegen. Ik bezoek zo goed als elke vakbeurs in Europa om me te laten inspireren. Op die manier zijn er elk seizoen frisse, nieuwe zaken te vinden in de winkel. Ik koop enkel collecties waar ik achter sta, natuurlijk steeds met het profiel van onze klanten in mijn achterhoofd. Soms ga ik ook op zoek naar 'dat specialleke', schoenen die wat specialer zijn en niet in elke winkel te vinden zijn. We noemen ze 'de kersen op de taart' en onderscheiden onze winkels hiermee van de concurrentie."

“Windowshopping en e-commerce zetten de prijzenpolitiek enorm onder druk. We spelen in op deze tendens door onze klant uit te dagen“

DERTIGJARIG BESTAAN

Isabel: “In 2017 bestonden we maar liefst dertig jaar. Het leek ons het ideale moment om onze naam en logo een verfrissende toets te geven. De nieuwe naam is nu #MERC! By St. Gillis Schoenen. De naam is enerzijds een bedanking aan onze klanten voor het vertrouwen van de voorbije dertig jaar en klinkt toch gemakkelijk in de oren. De hashtag is een knipoog naar de steeds meer opkomende social media marketing. De naam werd enthousiast en zeer goed onthaald door onze klanten bij de lancering vorig jaar op 27 maart tijdens de start van onze feestweek voor het dertigjarige bestaan.“

NIeuw concept

Isabel: “De naamsverandering leek ons eveneens het ideale moment om gelijktijdig een nieuw concept te introduceren in onze winkel in Brugge. Naast schoenen bieden we nu ook pret-à-porterkledij aan. Sinds een aantal seizoenen was er een buikgevoel om ook kledij te verkopen. We hebben namelijk voldoende ruimte en de kleurrijke collecties bevorderen de beleving in de winkel. Het is voor ons ook een uitdaging, maar het is vooral zeer leuk om mensen ervan te overtuigen dat mode voor iedereen kan zijn.“

Eerste reacties

"De eerste reacties zijn dan ook zeer goed en de collecties verkopen vlotter dan verwacht. De meeste collecties komen uit Italië en we hebben exclusiviteit voor onze regio. Dat zorgt ervoor dat je bij ons dagelijks draagbare, maar toch unieke kledingstukken kan kopen. We hebben iemand in Italië die ons wekelijks op de hoogte houdt van de nieuwe collecties. Op regelmatige tijdstippen reis ik zelf naar 'het land van de mode', want uiteindelijk moet je de collecties in het echt kunnen voelen en zien. Voorlopig startten we het nieuwe concept enkel nog maar in Brugge, maar als het logistiek haalbaar wordt, gaan we dit concept ook in Oostkamp implementeren."

PERSONEELaanbod heren

Isabel: “We werken met een vast team in de winkels. Sommigen zijn zeer ervaren en werken al twintig tot dertig jaar bij ons. De klanten zien dus steeds vertrouwde gezichten, wat ik een groot voordeel vind.

De zoektocht naar nieuwe krachten met de juiste passie en technische kennis blijft echter wel een uitdaging, maar het lukt ons aardig. Deze combinatie van ervaring en jeugdig enthousiasme lijkt de ideale mix.“

SOCIAL MEDIA

Isabel: “Sedert enkele jaren zijn we ook bedrijvig op social media zoals Facebook en Instagram. Heel wat klanten, zeker de jongere generatie tot en met 35 jaar, zijn op deze online platforms zeer actief en zijn daardoor makkelijker bereikbaar. Een advertentie plaatsen in een regionaal blad kan nog steeds, maar we moeten veel creatiever zijn om iedereen te blijven bereiken. Recent werd er een digitale expert in huis gehaald om ons hierbij te helpen."

 

 

 

DE KLANT VAN VANDAAG

Gewijzigd bestedingspatroon

Isabel: “Wat we wel opmerken, is dat het bestedingspatroon van de consument de laatste jaren erg veranderd is. Zo wordt een gezinsbudget tegenwoordig anders verdeeld. Mensen investeren nu bewust meer en veel liever in luxe en gadgets zoals dure smartphones of tablets, restaurantbezoekjes en citytrips. Net om in te spelen op die beweging passen we ons concept aan om onze klant die beleving te bezorgen."

Kortingen

Isabel: “Windowshopping en e-commerce zetten de prijzenpolitiek onder druk, waardoor kwaliteit en service minder belangrijk lijken. We spelen in op deze tendens door onze klant uit te dagen. Vinden ze identiek dezelfde schoen op een Belgische website, dan krijgen ze bij ons aan de kassa dezelfde prijs en een waardebon van 5 euro op de volgende aankoop. Op deze manier weten klanten dat ze steeds een product kopen tegen een eerlijke prijs.“

De hashtag in de nieuwe naam #MERC! By St. Gillis Schoenen is een knipoog naar de steeds meer opkomende social media marketing

WEBSHOP#merc! by sint gillis schoenen

Isabel: “Sinds enkele jaren hebben we zoals iedereen ook een webshop. We zijn samen met andere winkels aangesloten op het platform van Cityfashion om online aanwezig te zijn. Hier houden we geen rekening met grote inkomsten, maar zijn we er wel van overtuigd dat we via de webshop ook onze klanten online kunnen bedienen. Af en toe krijgen we wel eens een bestelling vanuit Amerika of andere Europese landen, maar concurreren met de grote onlinespelers zou niet verstandig zijn."

KLANTEN BLIJVEN VERRASSEN IN DE TOEKOMST

Isabel: “De moeilijke economische tijden zorgden voor de nodige creativiteit en de geboorte van een nieuwe naam en concept #MERC!. Samen met mijn zus werken we dagelijks hard om het levenswerk van mijn ouders voort te zetten. We willen onze klanten steeds opnieuw verrassen met frisse collecties en blijven innovatief binnen de mogelijkheden van het bedrijf, want voor ons staat de klant steeds centraal. De beleving van een dagje uit voor de shoppers kan volgens ons het internet nooit evenaren!"

#MERC! IN HET KORT

Ontstaan: 1987
Adres:
Krommestraat 20, 8000 Brugge
Majoor Woodstraat 10, 8020 Oostkamp
Oppervlakte winkels: beide 600 m²
Zaakvoerders: Isabel en Katrien Pintelon
Personeel: 5
Website: http://www.st-gillisschoenen.be
Opvallende info: sinds 2017 is er in Brugge ook prêt-à-porterkledij verkrijgbaar