naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - MARIE VERHULST

MERTENS SCHOENEN ZOWEL ONLINE ALS OFFLINE SUCCESVOL

Oudste winkel belgie bekend om uitmuntende service in alle segmenten

 

Al bijna 290 jaar bestaat Mertens Schoenen in Leuven. Dat het intussen een gevestigde waarde is geworden, is zacht uitgedrukt. Toch blijven Isabelle en Erik, intussen de achtste generatie, elke dag innoveren en zichzelf verbeteren. Zo hebben ze al vijftien jaar een aparte winkel voor hun damescomfortschoenen, een schot in de roos, zo blijkt. Ook hun webshop draait op volle toeren en ook social media schrikken hen niet af.

ACHTSTE GENERATIE

Erik Meulemans: “Dat we de oudste zaak van België zijn, daar zijn we erg trots op. Mijn vrouw is al de achtste generatie van Mertens Schoenen. Dit jaar bestaan we 289 jaar, iets waar we graag mee uitpakken. Zo staat er een oude foto op al onze draagtassen en is onze slogan 'Wij weten echt niet hoe lang u onze schoenen kan dragen, wij bestaan pas 289 jaar'. De winkel is altijd al een familiezaak geweest en is al 110 jaar gevestigd in de Mechelsestraat." 
Isabelle: "Het was voor mij altijd een evidentie om met de zaak voort te doen. Vanaf mijn zes jaar stond ik al aan de kassa de zakken te vullen tijdens weekends en schoolvakanties. Het is een echte passie en ik blijf het enorm boeiend vinden."

VERBOUWEN TOT EEN HEDENDAAGS CONCEPT

Erik: "Drie jaar geleden hebben we onze winkel volledig verbouwd tot een nieuw winkelconcept. Traditionele etalages verdwenen en de hele winkel werd een etalage met zo'n 500 lopende meter presentatieruimte. Elke schoen wordt tastbaar uitgestald voor de klanten, zodat ze bij hun bezoek onmiddellijk kunnen kiezen en passen. Vanwege de hoge kost per vierkante meter in een centrumstad als Leuven en het bradeergedrag van sommige ketenbedrijven lieten we het kindersegment links liggen en focusten we nog meer op draagbare, kwaliteitsvolle mode voor dames en heren. Bijna twee jaar geleden openden we als tweede in België onze Authorized Shop van van Bommel in de winkel."

Aparte winkel comfortschoenen

Isabelle: “Bovendien hebben we de laatste vijftien jaar ons comfortsegment sterk uitgebreid en hebben we zelfs een aparte winkel geopend voor deze categorie. We voelden dat we comfortschoenen niet meer in de winkel naast de fashionschoenen konden plaatsen, wat de vrouwenschoenen betreft. Daarom zijn we hier tegenover de deur eerst gestart met een klein pand. Dat was een ongelofelijk succes. Na drie jaar hebben we de opportuniteit gehad om hier twee huizen verder een groot pand te huren waar we onze comfortzaak genaamd Classix verder konden uitbouwen. Bovendien hebben we daar ook het hele jaar door een outletgedeelte. Het herencomfort behouden we in onze schoenenwinkel omdat mannen graag alles gegroepeerd zien staan."

“Sinds enkele jaren zijn we ook een Authorized Store van van Bommel"

MERKEN

Isabelle: "We hebben een aantal merken die we sowieso volgen. Maar elk seizoen wordt er een zeer selectieve keuze gemaakt tussen het grote aanbod van merken. We hebben een zeer goede verstandhouding met de meeste van onze leveranciers. Door de permanente wisselwerking van gedachten met de vertegenwoordigers en de fabrikanten over de geleverde collecties, de doorverkoop en de nieuwe trends blijven we in de meeste gevallen trouw aan vele merken. Maar op vakbeurzen wordt er steeds gezocht naar nieuwe merken, en we staan zeker open voor een nieuw aanbod. We verwachten van de fabrikanten elk seizoen nieuwe leesten, materialen, kleuren en modellen. Veel fabrikanten komen daarom tijdens het seizoen langs om te vragen wat de wensen van onze klanten zijn voor het nieuwe seizoen. Deze constante veranderingen maken de job in zowel het modieuze als het comfortsegment zo boeiend."

VAN ONLINERESERVERINGSSYSTEEM TOT WEBSHOP

Erik: “We zijn voortdurend op zoek naar manieren om onszelf te verbeteren. Eerst hadden we een heel eenvoudige website die dienstdeed als online-etalage. Dan waren we een van de eersten die ook een onlinereserveringssysteem aanboden. Daarop konden de klanten online een paar schoenen reserveren en erna komen kopen bij ons. De mensen vonden dat geweldig. Een paar jaar later zijn we dan overgeschakeld naar een volledige webshop, in samenwerking met een bedrijf in het Leuvense, maar waar ons reserveringssysteem wel behouden blijft."

Webshop wel winstgevend

Erik: “Hoewel velen verkondigen dat een webshop niet lucratief is, kunnen wij wel het tegendeel bewijzen. Wij weten ook wel dat je op het vlak van marketing niet kan opboksen tegenover de grote jongens, maar we zijn wel aanwezig op het net. Als je nu nog moet beginnen met een webshop, ben je volgens mij al te laat."

Online-etalage

Isabelle: “We zien dat onze website vaak gebruikt wordt door de klant om zich voor te bereiden. Ze zoeken eerst alles op, pennen de serienummers neer en komen dan met hun lijstje naar de winkel. Dan is het aan ons om onze kennis te tonen en hen te begeleiden naar de beste schoen voor hen, ook al staat die niet op dat lijstje. Het voordeel van een webshop is dat je verzorgingsgebied opeens veel groter wordt. We verkopen dan ook amper aan mensen uit de buurt, maar vanaf gemiddeld 20 km en tot over de grenzen heen. Ook onze webshop komt er binnenkort in andere talen aan."

DOELGROEP

Erik: “Als 'local hero'/acht generaties schoenenwinkel zijn we natuurlijk zeer goed gekend bij het Leuvense publiek. Maar we weten heel goed dat we elke dag nieuwe klanten moeten aanspreken. Ons cliënteel bestaat voornamelijk uit mensen die kiezen voor draagbare mode van goede kwaliteit. We mogen ons zeker 'het huis van vertrouwen' noemen. Leuven heeft een hooggeschoold publiek dat resoluut voor kwaliteit kiest."

KORT OP DE BAL

Erik: “Wij geloven dat de mensen altijd graag zullen blijven shoppen. Maar er zullen zeker veel winkels verdwijnen. Wie kent er nog iemand die de laatste jaren een schoenwinkel is gestart? De opkomst van het internet heeft het koopgedrag volledig gewijzigd. We zullen ernaar moeten streven om zo veel mogelijk uren per dag open te zijn. Met de stad Leuven geven we duidelijk een signaal met de zondagsopeningen op elke eerste zondag van de maand. Elke koopzondag wordt aan een thema gekoppeld. Iedereen heeft de mond vol van 'beleven!'. Wij geven hier in Leuven alvast een gepast antwoord als onze klanten 'tijd' hebben om rustig te shoppen."

"Hoewel velen verkondigen dat een webshop niet lucratief is, kunnen wij wel het tegendeel bewijzen"

Grote stockvoorraad

Isabelle: “Daarom moeten we eigenlijk steeds een grote stockvoorraad hebben. Je moet dat hebben om te kunnen verkopen en kort op de bal te kunnen spelen. Als je dat tegenwoordig niet kan, is de klant onmiddellijk weg naar een andere winkel, offline of online, waar ze die schoenen wel hebben. Daarom is het enorm handig dat sommige fabrikanten een onlinebestelsysteem hebben. Dan weet zowel de klant als ik dat we die schoenen binnen drie dagen hebben. Vroeger wou een klant nog zes weken wachten op iets, nu is dat ondenkbaar."

VAN BOMMEL AUTHORIZED STORE

Erik: “We hebben een geweldige verstandhouding met de familie van Bommel. Onze verhalen lopen ook zeer gelijkmatig. Zij bestaan negen generaties, wij acht. Maar wij zijn toch zes jaar ouder dan van Bommel. In onze winkel is er dan ook een stamboom geschilderd, de ene tak is ons verhaal, de andere de van Bommels. Een drietal jaar geleden deden we een aanvraag om een Authorized Store te worden en kregen we als tweede winkel in België die titel. Als je een Authorized Store (AS) bent, houdt dat in dat je een stuk van de winkel volledig aan hun collectie wijdt. Je hebt dan ook altijd veel modellen staan. Het voordeel voor ons is dat je op hun website staat, en dat trekt net heel veel klanten aan. Maar dat brengt ook altijd hoge verwachtingen met zich mee bij de klant. Ze denken, omdat je een AS bent, dat je altijd alles in huis hebt. Dankzij de uitstekende samenwerking met de fabriek kunnen we steeds een topservice bieden. Als ze het bij ons niet vinden, zoeken we zelf bij een collega en stellen we werkelijk alles in het werk om die klant gelukkig te maken."

SERVICE

 

Isabelle: “We zijn hier in Leuven enorm gekend om onze service. Niet alleen spelen we steeds kort op de bal, we doen ook de klant nog de schoenen aan en uit, en ze worden ook geveterd. Ook de riempjes van sandalen worden dichtgedaan en we begeleiden de klant altijd op een zeer actieve manier. We halen dan ook zonder problemen heel wat schoenen uit per klant. De klanten voelen zich dan altijd enorm gesoigneerd."

Pashokje

Isabelle: “Sinds de verbouwingen hebben we hier ook een paskamertje in de winkel. Als mensen specifieke schoenen kopen die bij een bepaalde outfit moeten passen, kunnen ze gebruikmaken van dat pashokje. Zo moeten ze niet staan sukkelen met die jurk of broek voor de spiegel. We willen onze klanten een totaalbeeld geven. Daarin willen we ons niet alleen onderscheiden van de concurrentie, maar ook van het onlineverhaal."

SOCIAL MEDIA

Isabelle: “Sinds kort zijn we bezig met social media zoals Facebook en Instagram, en we scoren daar al niet slecht in. Het is leuk, maar je moet er natuurlijk ook weer veel tijd in steken. We geloven dat die de afgelopen maanden een boost hebben gegeven aan onze webshop. We mogen dan wel 290 jaar bestaan, je mag er nooit van uitgaan dat iedereen je al kent. We krijgen nog elke week mensen over de vloer vanuit het Leuvense die ons nog niet kenden."

TOEKOMST

Erik: “Aangezien we volgend jaar 290 jaar bestaan, gaan we dat uitgebreid vieren. We gaan de winkel in een retrosfeertje steken met oude foto's en antieke elementen. Onze kinderen zijn momenteel nog aan het studeren, geen idee of zij de negende generatie worden. Maar er is daar nog meer dan tijd genoeg voor. Mertens Schoenen, zoals Leuven, eeuwenoud, springlevend!“